کد خبر: 7348
تاریخ انتشار: 5 بهمن 1396 - 10:21
فرهاد سلیمی
در مقررات حقوقی، قانونی بر سلب مهریه در صورت اثبات رابطه نامشروع وجود ندارد.

فراتاب‌ـ گروه اجتماعی: با مراجعه به آمارها و گزارش های دادگاه خانواده و حضور مستقیم در این مراجع، می توان شمار بالای افرادی را مشاهده کرد که با خواسته طلاق به دلیل خیانت در مراجع قضایی ذیربط حضور پیدا کرده اند. فارغ از چرایی رواج پدیده خیانت در جامعه که مطالعه آکادمیک و جامعی از تمامی عوامل زمینه ساز بروز این پدیده را می طلبد، از حیث حقوقی این سوال مطرح است که آیا ارتکاب خیانت حق مهریه زن را سلب می کند و دیگر زوج الزامی به پرداخت ندارد یا نه؟
مهریه یا به اصطلاح قدیمی تر "کابین" مالی است که به سبب "عقد نکاح" زن مالک آن می شود و مرد ملزم به پـرداخت آن است. فلسفه مهریه از نگاه اسلام هدیه و پیشکش است که مرد در برابر دریافت پاسخ مثبت از همسر می دهد و به عنوان وسیله برای ایجاد مهر محبت بین زوجین یاد می کند. البته امروز مهریه از اساس شرعی و سنتی که بر آن مبتنی بود دور شده است و زن با تعیین مهریه سنگین به عنوان یک وثیقه جهت تصمین آینده خویش در برابر مشکلات استفاده می کنند.
از نظر قانون، بر طبق ماده 1082 قانون مدنی "به مجرد عقد زن مالک مهر می شود و می تواند هر نوع تصرفی را بخواهد در آن بنماید":
1. الزام مرد به پرداخت مهریه ریشه قانونی دارد.
2. به محض وقوع عقد نکاح زن مالک مهریه است و در صورت مطالبه مرد ملزم به پرداخت است.
و مطابق با ماده 31 قانون مدنی خروج مال از تصرف صاحب آن ممنوع مگر به حکم قانون که به طریق اولی سلب مالکیت را شامل می شود
با عنایت به موارد فوق مالکیت مال موضوع مهریه از ابتدا منتقل و به صورت منجز در ملکیت زن مستقر است و حادث شدن خیانت منجر به سلب این حق نمی شود. همان طور که اگر زن از ابتدا مهریه دریافت می کرد بعد مرتکب خیانت می شد الزام به رد مال به زوج نداشت و اینکه در دیگر مقررات حقوقی، قانونی بر سلب مهریه در صورت اثبات رابطه نامشروع وجود ندارد. هر چند در چنین مواقع زن از ترس آبروریزی حاضر به طلاق توافقی و از مهریه گذشت می کند تنها یک رفتار عرفی است . از نظر قانون ارتکاب خیانت حق مهریه از زوجه سلب نمی کند.

 

فرهاد سلیمی

دانش آموخته کارشناسی حقوق

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار