کسب مقام نخست کاهش مصرف آب در کشور توسط استان مرکزی | فراتاب
کد خبر: 7330
تاریخ انتشار: 4 بهمن 1396 - 18:25
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی گفت: بر طبق آمار اعلام شده استان مرکزی در 30 سال گذشته در خصوص کاهش میزان مصرف آب مقام اول را در بین استان‌ها کسب کرده است.

مهدی زندیه‌وکیلی در دومین جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان مرکزی در سال 96، عنوان کرد: جلسات مربوط به شورای حفاظت از منابع آبی باید به صورت مستمر و منظم تشکیل شود، همچنین در شهرستان‌ها نیز این جلسات باید با حضور اعضای متناظر تشکیل شود، در این جلسات ارائه دستور جلسه الزام دارد و طی جلسات باید خروجی عملی و اجرایی آن مشاهده شود. 

وی بیان کرد: تشکیل جلسات به منظور رصد وضعیت کلی منابع آبی است و شهرستان‌های که در وضعیت نامناسبی در این زمینه به سر می‌برند در اولویت قرار می‌گیرند، هماهنگی بخش کشاوزی، آب‌منطقه‌ای و دستگاه قضایی در خصوص پر کردن چاه‌های غیرمجاز و نصب کنتور حجمی می‌تواند در بهبود وضعیت اثرگذار باشد. 

زندیه‌وکیلی ادامه داد: براساس سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و برش استانی آن هر شهرستان یکسری سهمیه دارد که باید مصداق‌های آن در این جلسات مطرح شد تا خروجی عملی قابل قبولی داشته باشیم، در بخش کشاورزی می‌توان با بهره‌گیری از مکانیزاسیون جدید آبیاری، تغییر الگوی کشت و سیاست‌های تشویقی در جهت نصب کنتور حجمی توسط کشاورزان گامی اساسی در این زمینه برداشت. 

وی با اشاره به اینکه استان مرکزی بالاترین پوشش فاضلابی را دارد، عنوان کرد: باید برای پسآب استان برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشیم، استفاده بهینه و بازچرخانی پساب‌ها اقدامی ارزشمند در جهت سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است. 

زندیه‌وکیلی ادامه داد: در حال حاضر چندین تخصیص اعتبار در خصوص پروژه انتقال آب شرب شهرهای پرجمیعت از آب‌های سطحی موجود است که در این راستا باید با برنامه‌ریزی دقیق این اقدامات را اجرایی کنیم، همچنین به طور کلی استفاده بهینه از ظرفیت‌ پسآب‌ها در جهت تامین آب مورد نیاز صنعت و فضای سبز، باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد. 

وی افزود: در دنیا تکنولوژی به قدری پیشرفت کرده که می‌توان پساب را نوشید، بازچرخانی و پساب باید مورد توجه قرار گیرد، استفاده از این پساب‌ها در هر بخشی به کیفیت پساب خروجی بستگی دارد که رسیدن به این مهم امکان‌پذیر است. 

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مرکزی با اشاره به اینکه حقآبه‌های زیست‌محیطی تالاب میقان باید مورد توجه قرار گیرد، افزود: مدیریت مصرف آب راهکارهایی دارد، زمانی سد الغدیر ساوه از بی‌آبی رنج می‌برد، اما اکنون با اقدامات انجام شده ذخیره آب قابل توجهی در این سد منظور شده است. 

زندیه‌وکیلی ادامه داد: در مورد آب تالاب میقان تهدیدی وجود ندارد، باید برنامه‌ای برای زمین‌های اطراف تالاب داشته باشیم  تا در کانون‌های ریزگردها قرار نگیریم، افزایش پوشش گیاهی، برنامه‌های آبفا و غیره می‌تواند در این زمینه اثرگذار باشد. 

ایسنا

نظرات
آخرین اخبار