همدان به لحاظ زلزله‌خیزی از ایمن‌ترین شهرهای کشور است | فراتاب
کد خبر: 7328
تاریخ انتشار: 4 بهمن 1396 - 16:55
مدیر اداره مدیریت بحران شهرداری همدان:
مدیر اداره مدیریت بحران شهرداری همدان با بیان اینکه همدان به لحاظ زلزله‌خیزی از ایمن‌ترین شهرهای کشور است، گفت: بر همین اساس همدان چندین بار برای پایتخت شدن مطرح شد.

به نقل از روابط عمومی شورای شهر، بیتا روحی معرفی همدان به عنوان ایمن‌ترین شهر ایران را منجر به مزایایی برای شهر دانست و اظهارکرد: در این صورت می‌توانیم جذب سرمایه‌گذار و گردشگر داشته باشیم زیرا با توجه به مطالعات انجام شده در ایران و فرانسه به لحاظ زلزله، همدان از شهرهای امن است و با اجرای طرح جمع‌آوری آب‌های سطحی، مشکلی در خصوص سیلاب در همدان نداریم و قابل کنترل است. 

روحی بیان کرد: امن کردن شهر همدان ساده است و برای اینکه بخواهیم به ایمنی برسیم در نخستین اقدام همدان را در کمپین شهرهای تاب‌آور جهان ثبت کردیم . 

وی با بیان اینکه با عضویت در این کمپین دستاوردهای جدید سایر شهرها و سند «سندای» برای ما ارسال شد، افزود: سند «سندای» دومین سند مدیریت بحران است که از سال 2015 تا 2030 اجرا می‌شود و برنامه پنج ساله شهرداری همدان نیز بر اساس آن تدوین شد . 

روحی با اشاره به برگزیده شدن سند پنج ساله مدیریت بحران شهرداری همدان و ارسال آن از سوی سازمان شهرداری‌ها به شهرداری سایر شهرها، تصریح کرد: بر اساس این سند تشکیل اتاق فکر برای شهر تشکیل شد و طبق این سند برنامه‌ها، پروژه‌ها، راهبردها و طرح‌ها مشخص شد.

وی به طرح آموزش شهروندی در مدیریت بحران اشاره کرد و ادامه داد: طرحی را به شبکه آسیایی جوامع ایمن ارسال کردیم که طرح منتخب شد و هدف از ورود به عرصه بین المللی در بحث ایمن‌سازی شهر به منظور جذب سرمایه‌گذار است . 

مدیر اداره مدیریت بحران شهرداری همدان ادامه داد: از جمله اقدامات عقد تفاهم‌نامه با یونسکو و طرح پایش شهری برای استفاده از تجارب اساتید با هدف استاندارد کردن فرآیند کار و آموزش‌ها و استفاده از تجارب سایر کشورها بوده است . 

وی ارتباط با کمپین تاب‌آور سازی شهرها را از دیگر اقدامات برشمرد و یادآور شد: یکی از بندهای تاب‌آور سازی شهرها تاب‌آوری اقتصادی شهرها است و باید جذب سرمایه‌گذار از طرق رایزنی‌ها داشته باشیم . 

روحی در ادامه با اشاره به کارگروه‌های ستاد مدیریت بحران شهرداری، اظهار کرد: کارگروه سیلاب، کارگروه هشدار، اطلاع‌رسانی و آموزش، کارگروه ایمنی و آتش‌نشانی و کارگروه تدفین از جمله کارگروه‌های ستاد مدیریت بحران شهرداری است .

وی اتاق فکر را یکی از پایه‌های اساسی ستاد مدیریت بحران شهرداری دانست و گفت: تشکیل اتاق فکر به منظور استفاده از ظرفیت علمی سایر معاونت‌ها و مدیریت‌ها است و دوره آموزشی ویژه نیز برگزار شد . 

مدیر اداره مدیریت بحران شهرداری همدان بیان کرد: کارگروه سیلاب به منظور تهیه گزارش وضعیت رودخانه‌ها، مکان‌نمایی تأسیسات شهری، اجرای طرح جمع‌آوری آب‌های سطحی و سیستم‌های هشدار سریع فعال است . 

وی وجود سامانه اطلاعات مدیریت بحران را یک ضرورت دانست که در شهرداری‌ها نداریم، افزود: استقرار سامانه اطلاعات و اشتراک‌گذاری اطلاعات هشدار، اطلاع‌رسانی و آموزش‌های حین بحران ضروری است تا اطلاعاتی برای منابع انسانی و ماشین آلات شهرداری در مدیریت بحران داشته باشیم.

روحی وجود اطلس مدیریت بحران و پایش و پردازش اطلاعات را نیز یک ضرورت دانست و گفت: مکان‌های خالی برای آواربرداری و اسکان اضطراری در همدان مشخص شده اما اولویت‌بندی و قابلیت آن باید مورد بررسی قرار گیرد که در این راستا باغ میوه یکی از اماکن برای اسکان اضطراری در نظر گرفته شده و در حال بررسی است و در این زمینه رویکرد مدیریت بحران پایگاه‌های چند منظوره است . 

وی پایش شهری را از دیگر مباحث در آموزش شهروندی برشمرد و گفت: طرح در برخی مدارس اجرا شد و سالانه ۲۵ مدرسه را می‌توانیم پوشش دهیم هرچند در آموزش و پرورش مشکل داریم و برای همکاری درخواست دارند . 

مدیر اداره مدیریت بحران شهرداری همدان به تهیه نقشه تخلیه اضطراری محلات اشاره کرد و افزود: در نقشه تخلیه اضطراری محلات، راه‌های امن محله در چند منطقه تهیه شده و بین محلاتی که آموزش‌ها ارائه شده نقشه‌ها توزیع می‌شود . 

وی با اشاره به کسب عنوان نخست شهرداری در مانور 8 آذرماه در کشور، ادامه داد: باید فرهنگ مشارکت های مردمی در جامعه نهادینه شود تا مردم در امور مختلف مشارکت داشته باشند . 

نظرات
آخرین اخبار