آیا کتاب آتش و خشم ترامپ را به زیر می کشد؟ | فراتاب
کد خبر: 7292
تاریخ انتشار: 2 بهمن 1396 - 16:21
ثمانه اکوان
از زمانی که کتاب «آنش و خشم، درون کاخ سفید ترامپ» منتشرشده و جنجال رسانه‌ای پیرامون آن بالاگرفته است، یک سؤالاز نویسنده آن پرسیده می‌شود: هدفت از نوشتن این کتاب به این سبک و سیاق و مطرح نکردن اینکه مشغول نوشتن این کتاب هستی چه بود؟

فراتاب - گروه بین الملل: از زمانی که کتاب «آنش و خشم، درون کاخ سفید ترامپ» در آمریکا منتشرشده و جنجال رسانه‌ای پیرامون آن بالاگرفته است، یک سؤال همواره در برنامه‌های تلویزیونی و روزنامه‌ها از مایکل وولف، نویسنده این کتاب پرسیده می‌شود: هدفت از نوشتن این کتاب به این سبک و سیاق و مطرح نکردن اینکه مشغول نوشتن این کتاب هستی چه بود؟ مایکل وولف اما جواب می‌دهد: «کتاب من می‌تواند ترامپ را به زیر بکشاند.»

در این مسئله که کتاب وولف درباره یک سال ابتدایی فعالیت ترامپ در کاخ سفید، حاوی حقایق زیادی در خصوص رفتارها و اعتقادات چهل و پنجمین رئیس‌جمهور آمریکا بوده و می‌تواند ماهیت اصلی ترامپ را برای بسیاری از مردم آمریکا و جهان روشن سازد، شکی نیست اما نکته جالب درباره ادعای مایکل وولف وسیله‌ای است که برای خلع سلاح کردن و از سیاست بیرون راندن یک رئیس‌جمهور در آمریکا مورداستفاده قرار می‌گیرد. تاکنون اگر رئیس‌جمهوری باب میل بدنه سیاسی واشنگتن و یا به قول خودشان ساختار سیاسی حاکم بر ایالات‌متحده که بانام Stablishment یا Deep State شناخته می‌شوند، نبود می‌شد انتظار داشت که یا استیضاح شده و مجبور به استعفا شود، مانند آنچه برای نیکسون اتفاق افتاد و یا اینکه ترور شود مانند آنچه برای لینکلن و یا جان اف کندی روی داد.

انتشار یک کتاب از درون کاخ سفید و برملا کردن خصوصیات منفی شخصیت یک رئیس‌جمهور و یا بی‌اعتبار کردن او در رسانه‌های جریان اصلی تاکنون به این وسعت و عظمت و به‌صورت متوالی و ادامه‌دار، دنبال نشده بود. حالا این سؤال مطرح می‌شود که آیا باید منتظر استیضاح ترامپ و یا ترور او باشیم و یا اینکه ممکن است اتفاقات دیگری در این خصوص روی دهد. برای نوشتن و گفتن از این اتفاقات هنوز زود است اما می‌توان اطمینان داشت که باوجود همه مخالفت‌ها و تلاش‌ها برای براندازی رئیس‌جمهور، آمریکا برای ادامه راه خود و مبارزه با مشکلات اقتصادی که مردمش با آن سر در گریبان هستند به ترامپ و یا امثال او نیاز دارد و شاید آن‌طور که رسانه‌ها انتظار داشته و یا مایکل وولف به دنبال آن است، نتوان بر روی نصفه‌کاره ماندن دولت ترامپ و یا حتی انتخاب نشدنش برای دور دوم ریاست جمهوری حساب باز کرد.

دومین نکته اما روشی است که مایکل وولف به نمایندگی از بدنه کارشناسان و دوستان ترامپ که حالا از طرف او مطرود شده‌اند، برای انتقام‌گیری از او انجام دادند: چاپ کتاب.

حقایق پشت‌پرده در مورد زندگی ترامپ و اعتقاداتش می‌توانست در قالب گزارش‌های مختلف در رسانه‌ها به انتشار رسیده و یا به‌عنوان مدارک و اسناد دست‌اول برای محاکمه و یا استیضاحش به کنگره ارائه شود اما انتشار یک کتاب بانام یک روزنامه‌نگار که ازقضا تاکنون نیز جزو روزنامه‌نگاران به نام و شناخته‌شده واشنگتن نبوده است، نشان می‌دهد که رسانه‌های آمریکایی مدت‌هاست که کارکرد خود را ازدست‌داده‌اند. وابستگی بیش‌ازحد رسانه‌های لیبرال به همان ساختار کهنه و قدیمی موجود در واشنگتن که ترامپ به آن لقب «مرداب» داده بود از یک‌سو و وابستگی تمام و کمال رسانه‌های محافظه‌کار به تندروهای جناح جمهوری‌خواه اعتماد مردم از آن‌ها را سلب کرده است. آن‌ها به‌قدری ضعیف شده‌اند که حتی برای یک درصد هم نتوانستند احتمال پیروزی ترامپ را پیش‌بینی کرده و یا در مورد ضعف نامزد دموکرات و احتمال بالای شکستش در انتخابات تصوری داشته باشند. ترامپ با توئیت‌های روزانه‌اش توانست نبض افکار عمومی آمریکا را در دست بگیرد و باوجود رابطه بسیار خوبش با راجر ایلز، مؤسس رسانه دست راستی فاکس نیوز که از رسانه‌های موردعلاقه‌اش نیز هست، برای رساندن پیامش به مردم آمریکا آن‌چنان‌که باید از این رسانه استفاده نکرد. حالا تنها شبکه‌های اجتماعی مانده‌اند و انتشار کتاب‌های مستقل. از همین سبک و روش اطلاع‌رسانی نیز می‌توان ردپای استیو بنن، مشاور سابق ترامپ را در ماجرای انتشار این کتاب مشاهده کرد. او که اصولاً اعتقادی به رسانه‌های وابسته به ساختار سیاسی آمریکا ندارد، از همین رویکرد برای به ریاست جمهوری رساندن ترامپ استفاده کرد و حالا با چهره «نمسیس»، الهه انتقام به دنبال استفاده از این فرصت برای به زیر کشاندن ترامپ و پایان دادن به دوران ریاست او بر کاخ سفید است.

کتاب وولف، از این منظر، انقلابی تازه در رویکرد به کتاب در فضای سیاست به شمار می‌رود. گرچه تا پیش‌ازاین باراک اوباما و هیلاری کلینتون از این فرصت برای رساندن پیامشان به مردم استفاده کرده بودند اما این کتاب‌ها به‌اندازه کتاب ترامپ نتوانست با جنجال روبه‌رو شده و به‌قدری دارای اهمیت شود که مردم برای خریدن آن در مقابل فروشگاه‌های عرضه کتاب صف بکشند. هیلاری کلینتون به‌تازگی کتاب خود درباره علل شکستش از ترامپ را منتشر کرده بود اما از او مانند این کتاب استقبال نشد. شاید مردابی که ترامپ می‌گفت آن‌قدر برای مردم شناخته‌شده است که ترجیح می‌دهند روایت دیگران و روزنامه‌نگاران را راجع به این مرداب بشنوند تا روایت سیاستمدارانی که سال‌هاست در آن دست‌وپا می‌زنند.

درهرصورت جذابیت حواشی زندگی ترامپ به‌عنوان میلیاردی که توانست یک‌شبه به رئیس‌جمهور آمریکا تبدیل شود، بسیار بیشتر از هر عامل دیگری درفروش این کتاب مؤثر است. ترامپ رئیس‌جمهوری معمولی برای آمریکا نیست. می‌توان گفت که او رئیس‌جمهوری معمولی برای کل دنیا نیست و به همین دلیل هم آن‌طور که کتاب مرتبط با او در آمریکا به کتابی معروف و پرفروش تبدیل می‌شود در ایران نیز به‌شدت جلب‌توجه کرده و باعث می‌شود اشتیاق زیادی برای ترجمه آن و همچنین خواندنش به وجود آید.

این کتاب از همان روز اولی که در آمریکا به انتشار رسید، در ایران نیز به زبان انگلیسی در دسترس قرار گرفت. هم‌اکنون خبرگزاری تسنیم فصل‌های مختلف این کتاب را هم‌زمان با ترجمه آن به‌صورت پاورقی منتشر می‌کند و با تمام شدن انتشار پاورقی‌ها که خلاصه‌ای از مهم‌ترین رویدادها در هر فصل کتاب است، این مطالب به‌صورت مجموعه کامل به انتشار رسیده و در دسترس مخاطبان قرار می‌گیرد. از کانال تلگرامی به وجود آمده درباره این کتاب به آدرس: https://t.me/fireandfurytrump نیز می‌توانید مطالب روزانه، ترجمه‌ها و اخبار مربوط به کتاب را در اختیار داشته باشید.

ثمانه اکوان، خبرنگار بین الملل

بازنشر این مطلب با دکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار