عریقات جزئیات معامله قرن را فاش کرد | فراتاب
کد خبر: 7249
تاریخ انتشار: 1 بهمن 1396 - 17:55
دبیر کمیته اجرایی ساف در گزارش سیاسی جزئیات معامله قرن برای صلح میان فلسطین و اسرائیل را فاش کرد. او گفت: تصمیم ترامپ سرآغاز مرحله‌ای جدید است که می‌توان آن را مرحله دیکته‌ها برشمرد.

ایسنا، به نقل از روزنامه الشرق الاوسط، در این گزارش ۹۲ صفحه‌ای آمده است: طی دو تا سه ماه موافقت دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا با الحاق شهرک‌های یهودی‌نشین کرانه باختری و قدس شرقی اعلام خواهد شد و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل الحاق ۱۵ درصد اراضی فلسطین را مطرح خواهد کرد. ترامپ نیز ۱۰ درصد آن را پیشنهاد می‌دهد.

عریقات در این گزارش توضیح داد: دولت ترامپ پایتختی برای کشور فلسطین در حومه قدس اختراع کرده و بعد از آن مفهوم امنیتی مشترکی برای کشورهای اسرائیل و فلسطین به عنوان دو شریک صلح اعلام خواهد کرد که شامل کشور فلسطین عاری از سلاح با نیروی پلیس قوی و همکاری امنیتی دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی با حضور اردن، مصر و آمریکاست. مفهوم امنیتی شامل حضور نیروهای اسرائیلی در طول رود اردن و جبال الوسط از کرانه باختری برای حمایت از دو کشور است اما اختیار افزایش تدابیر امنیتی در وضعیت فوق العاده به دست اسرائیل خواهد بود.

عریقات گفت: طرح ترامپ شامل عقب‌نشینی نیروهای اسرائیل و موضع‌گیری مجددشان خارج از مناطق أ و ب براساس توافق‌نامه اسلو با اراضی جدیدی از منطقه ج است. کشور فلسطین نیز در همین مرزها اعلام خواهد شد و کشورهای جهان کشور اسرائیل را به عنوان وطن قومی مردم یهود و کشور فلسطین را به عنوان وطن قومی مردم فلسطین به رسمیت خواهند شناخت. اسرائیل آزادی انجام مناسک دینی در اماکن مقدس را برای همگان تضمین خواهد کرد و اوضاع همین گونه باقی خواهد ماند.

در این گزارش آمده است: به موجب این معامله بخش‌هایی از بندر اسدود و حیفا و فرودگاه بن گوریون به فلسطین اختصاص داده شده و گذرگاه‌های بین‌المللی با مشارکت فعال فلسطین خواهد بود و اسرائیل اختیارات امنیتی را برعهده خواهد داشت. همچنین گذرگاه امنی بین کرانه باختری و نوار غزه تحت حاکمیت اسرائیل ایجاد خواهد شد. آب‌های منطقه‌ای و حریم هوایی بدون اجحاف در حق فلسطینی‌ها تحت سیطره اسرائیل خواهند بود. راهکار عادلانه‌ای نیز برای مساله آوارگان از طریق کشور فلسطین ایجاد خواهد شد.

عریقات که پست ریاست کمیته سیاسی را برعهده دارد که عباس برای ارائه طرح‌ها و سناریوهای مرحله‌ آینده تشکیل داده، توصیه کرد که نباید منتظر اقدام آمریکا برای ارائه نشانه‌ها و مضمون این معامله دیکته شده ماند چراکه اوضاع را به همان حالت نگه می‌دارد، یعنی کشوری واحد با دو نظام که به منزله قانونی کردن آپارتاید و شهرک‌سازی براساس معیارهای آمریکا به واسطه یک خودمختاری ابدی است.

وی از دولت آمریکا به خاطر اعمال فشار بر فلسطین برای قبول راهکارهای تحمیل شده انتقاد کرد.

عریقات گفت: روابط با دولت ترامپ تنها از طریق لغو به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل و لغو تروریستی خواندن ساف امکان‌پذیر است.

فلسطینی‌ها که مخالف معامله قرن و ادامه میانجیگری آمریکا در روند صلح هستند، به دنبال ایجاد مکانیزم بین‌المللی به جای نقش آمریکا مثل مکانیسم ۵+۱ هستند. آن‌ها روی کشورهای مهمی از اتحادیه اروپا و کشورهای قوی مثل چین و روسیه برای ایفای این نقش حساب باز کرده‌اند. در حال حاضر فلسطینی‌ها در حال بررسی دعوت روسیه برای دیدار میان محمود عباس، رئیس‌ تشکیلات خودگردان فلسطین و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل هستند.

اخیرا سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه اعلام کرد که پیشنهاد روسیه برای دیدار میان عباس و نتانیاهو همچنان روی میز است. قرار است عباس فوریه برای بررسی دیدگاه جدید درباره صلح به مسکو برود.

نظرات
آخرین اخبار