آیا ماه می‌تواند به پیش‌بینی زلزله کمک کند؟ | فراتاب
کد خبر: 7235
تاریخ انتشار: 1 بهمن 1396 - 17:55
مطالعات نشان می‌دهد این افسانه قدیمی که "زلزله‌های بزرگ در هنگام ماه کامل رخ می دهند"، هیچ گونه مبنای علمی ندارد.

ایسنا و به نقل از ورج، سوزان هاف محقق سازمان زمین‌شناسی آمریکا، اطلاعات 200 زمین لرزه با بزرگای هشت ریشتر یا بزرگتر، در بیشتر از 400 سال گذشته را به دقت بررسی کرد. وی حالت ماه به هنگام وقوع زلزله در گذشته را بررسی کرد. براساس مطالعه منتشر شده در پایگاه خبری "Seismological Research Letters" وی هیچ‌گونه ارتباطی میان تکان‌های زمین و موقعیت ماه در آسمان نیافت.

هاف اظهار کرد: تحقیقات اخیر حاکی از این بود که "جزر و مد" که تحت تاثیر ماه اتفاق می‌افتد، می‌تواند گسل‌ها را برای وقوع زلزله فعال کند. اما اگر این مقالات را با دقت مطالعه کنید، متوجه می‌شوید که نویسندگان این مقالات، هیچگونه ادعایی نسبت به استفاده از این داده‌ها برای پیش‌بینی زمین لرزه نداشته اند. زیرا فرکانس‌های حاصل از این گسل‌ها بسیار کوچک هستند.

تاکنون دانشمندان درتلاش بوده‌اند تا زمان وقوع زمین لرزه را پیش‌بینی کنند ولی تا به امروز این امر غیر ممکن بوده است. که سبب شده تا چندین باور عمومی از قبیل رفتار و سر و صدای حیوانات قبل از زلزله، سبب پیش‌بینی زمین لرزه شود. این در حالی است که شواهدی از قبیل حرکات عجیب مارها و راسوها قبل از وقوع زلزله هنوز توسط علم به تایید نرسیده است.

نظرات
آخرین اخبار