ورود ارتش ترکیه به شمال سوریه | فراتاب
کد خبر: 7222
تاریخ انتشار: 1 بهمن 1396 - 20:15
ییلدیریم: عملیات عفرین با روسیه هماهنگ شده است
براساس گزارش رسانه‌های محلی، تانک‌ها و پرسنل نظامی ترکیه به همراه نیروهای ارتش آزاد سوریه وارد خاک سوریه شده‌اند.

ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، رسانه‌های محلی ترکیه در گزارشی اعلام کردند که در راستای انجام مقدمات برای برگزاری عملیات زمینی در منطقه عفرین سوریه توسط نیروهای مسلح ترکیه، تانک‌ها و پرسنل نظامی این کشور وارد خاک سوریه شدند.

همچنین شبکه ان تی وی به نقل از یک منبع نظامی ترکیه اعلام کرد که تانک‌های این کشور در راستای حمایت از عملیات "ارتش آزاد سوریه"(مخالفان سوری مورد حمایت آنکارا) وارد منطقه عفرین شدند. گفته می‌شود این پیشروی در برخی مناطق تا عمق ۵ کیلومتری خاک سوریه بوده است. شهر عفرین نزدیک به ۳۰ کیلومتر با مرز ترکیه فاصله دارد.

ارتش ترکیه اعلام کرد، مجموع اهدافی که متعلق به کردها بوده و نابود شده تاکنون به ۱۵۳ هدف می‌رسد.

در بیانیه ارتش ترکیه آمده است، اهداف منهدم شده مقرها، مخفیگاه‌ها و زرادخانه‌های تسلیحاتی آنها هستند و حملات توپخانه‌ای ادامه دارد.

بنعالی ییلدیریم ، نخست وزیر ترکیه نیز امروز در سخنانی با اعلام ورود نیروهای کشورش به منطقه عفرین تاکید کرد که این عملیات در چهار مرحله انجام می‌شود و شامل ایجاد منطقه حائل به عمق ۳۰ کیلومتری خواهد بود.

ییلدیریم افزود: هرگونه اقدامی از سوی هر طرفی در جهت حمایت از تروریست‌ها در این عملیات مورد هدف قرار خواهد گرفت. ما در این عملیات نظامی به سوی مردم مظلوم دست صلح دراز می‌کنیم.

وی در ادامه اظهاراتش اعلام کرد: ما فکر می‌کنیم حدود ۸ تا ۱۰ هزار عنصر تروریستی در منطقه هستند. ما به پاکسازی عوامل تروریستی ادامه خواهیم داد و در این باره نگرانی‌های ایران را نیز مدنظر قرار خواهیم داد.

نخست وزیر ترکیه در ادامه با اشاره به ورود تانک‌ها و پرسنل نظامی به خاک سوریه گفت: این تجهیزات و نیروهای مسلح ترکیه از مرز هاتای وارد عفرین شدند. او تاکید کرد تمامی مراحل عملیات در عفرین با روسیه مطرح شده و مورد توافق دوطرف قرار گرفته است.

این در حالی است که سخنگوی یگان‌های مدافع خلق کرد در گفت‌وگو با ادعاها درباره ورود ارتش ترکیه به منطقه را تکذیب کرد و گفت: نیروهای ترکیه و هم‌پیمانانش تلاش کردند از مرزها عبور کرده و به عفرین بروند اما بعد از درگیری‌های شدید شکست خوردند.

خبرگزاری آناتولی امروز اعلام کرد، نیروهای ارتش آزاد سوریه وارد شهر عفرین شدند و عملیات نظامی گسترده‌ای را شروع کرده‌اند.

مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه که امروز در عراق است، اعلام کرد، نظیر آنچه در پاکسازی عفرین از تروریست‌ها شروع کردیم باید بقیه مناطق سوریه، عراق و کوه‌های ترکیه را هم از لوث وجود آنها پاک کنیم.

 

دولت سوریه قبلا گفته بود عملیات ارتش ترکیه با دمشق هماهنگ نشده و با ارتش ترکیه همانند نیروی اشغالگر تعامل خواهد کرد. سوریه تاکید کرد هر جنگنده ترکیه که وارد حریم هوایی این کشور شود را هدف می‌گیرد. ظاهرا هماهنگی با روسیه باعث شده دولت دمشق از مواضع خود کوتاه بیاید.

پیشتر نخست‌وزیر ترکیه اعلام کرده بود که عملیات زمینی این کشور در عفرین روز یکشنبه آغاز می‌شود.

این عملیات تحت عنوان "شاخه زیتون" برای مقابله با نیروهای یگان‌های مدافع خلق کرد (مورد حمایت آمریکا) در شمال سوریه انجام می‌گیرد.

با انجام حملات هوایی ترکیه مقامات محلی عفرین در گفت‌وگو با اسپوتنیک اعلام کردند که دست‌کم ۱۰ نفر از ساکنان این منطقه مجروح شده‌اند.

این در حالی است که خلوصی آکار، رئیس ستاد مشترک ارتش ترکیه اعلام کرده بود، ترکیه تمام تدابیر لازم را برای جلوگیری از وارد آمدن هرگونه ضرر به غیرنظامیان لحاظ کرده است.

همچنین در پی حملات هوایی، کمپ پناهجویان "روبار" که برای آوارگان استان حلب استفاده می‌شد، تخریب شد.

همچنین جنگنده‌های ترکیه یک پایگاه هوایی محلی را که توسط نیروهای آمریکایی برای انتقال تسلیحات به کردهای سوریه استفاده می‌شد، مورد هدف قرار دادند.

نظرات
آخرین اخبار