روسیه در سوریه خواهان افزایش همکاری با آمریکا شد | فراتاب
کد خبر: 7205
تاریخ انتشار: 29 دی 1396 - 12:05
سفیر روسیه در واشنگتن ضمن اعلام اینکه روسیه و آمریکا شرکا استراتژیک هستند آمادگی کشورش برای افزایش همکاری ها با ایالات متحده آمریکا در سوریه ابراز داشت.

فراتاب – گروه بین الملل: امروز «آناتولی آنتانوف»، سفیر روسیه در ایالات‌متحده در گفت وگو با خبرگزاری اسپوتنیک خبر داد: مسکو آماده است تا همکاری‌های خود با واشنگتن را در رابطه با حل‌وفصل تعارضات فعلی در سوریه بر اساس قواعد بین‌المللی افزایش دهد.

آنتانوف بابیان آمادگی روسیه برای «ادامه و افزایش» همکاری‌ها با آمریکا افزوده است: روسیه تصمیم گرفته تا دعوت‌نامه‌ای برای اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد و آمریکا ارسال کند تا به ‌عنوان اعضای ناظر در کنفرانس گفت وگوهای ملی سوریه حاضر شوند.

وی گفته: ما این کنفرانس را یک کنفرانس عمومی در راستای انگیزش‌های جدی برای روند مذاکرات در سوریه و تحت نظارت سازمان ملل متحد می‌بینیم و هدف آن را دستیابی به توافق میان طرف‌های سوری بر اساس رضایت دوجانبه و بدون هیچ پیش‌شرطی می دانیم. از همه بازیگران بین‌المللی و منطقه‌ای که تأثیر مستقیم بر تحول شرایط در سوریه دارند، دعوت می‌کنیم تا موضعی شفاف در خصوص این کنفرانس در پیش گیرند.

روسیه و آمریکا هر دو از جمله کشورهایی هستند که نقشی مؤثر در ایجاد و هدایت «گروه بین‌المللی حمایت از سوریه» داشته‌اند که بعداً تبدیل به قدمی مهم و اساسی در روند حل تعارضات در سوریه شد؛ اما با تغییر و تحول دولت و نگاه مقامات آمریکا به موضوع در سال 2017 رئیس‌جمهوری جدید آمریکا قصد و نیت روشنی برای مشارکت در مسائل سوریه نشان نمی‌دهد. سه دولتی که اکنون نفوذ و تأثیر بسزایی در تحولات سوریه دارند – روسیه، ایران و ترکیه – اقدام به استفاده از این فرصت برای ایجاد شرایط مناسب در سوریه با تکیه بر توان و تلاش خود کردند.

اکنون سفیر روسیه در واشنگتن بیان کرده است، به رغم آنکه روابط دوجانبه میان این دو کشور طی یک سال گذشته آسیب‌های زیادی دیده است، دونالد ترامپ از تلاش برای بهبود روابط میان روسیه و آمریکا دست برنداشته است. وی گفته: دونالد ترامپ با هدف بهبود روابط دوجانبه روسیه و آمریکا بر سر کار آمد؛ اما نتوانست به این هدف دست پیدا کند.

انتانوف ادامه داد: روابط دوجانبه روسیه و آمریکا به دلیل درگیری‌های سیاست داخلی در آمریکا آسیب جدی دیده است. وی با اشاره به تلاش‌های کنگره برای تحریم روسیه در تابستان سال گذشته میلادی، بسته شدن نهادهای دیپلماتیک روسیه در آمریکا و اجبار رسانه‌های روسی برای ثبت در آمریکا به ‌عنوان «رسانه‌های خارجی» این‌ها را نشانه‌هایی از آسیب به روابط دوجانبه دو کشور دانسته است.

سفیر روسیه در واشنگتن بیان کرده، کشورش به‌هیچ‌وجه فشارهای خارجی را تحمل نکرده و در برابر هرگونه اقدام خصومت‌آمیز دست به رویکرد تقابلی میزند؛ اما هم‌زمان دیپلماسی روسیه به دنبال افزایش تنش‌ها نیست و آماده گفت وگوی سازنده در خصوص روابط میان دو کشور است. به گفته او این مهم تنها از طریق احترام متقابل و شناسایی برابری حقوق از طرف سایر کشورها به دست می‌آید.

وی بیان کرده: ایالات‌متحده و روسیه مسیرهای زیادی برای همکاری دارند؛ از جمله تلاش برای مقابله با گسترش تسلیحات در سطوح جهانی، ثبات سازی در سوریه، غیرهسته‌ای کردن شبه‌جزیره کره و از میان بردن منابع تهدید جهانی و تأکید کرده که دو کشور دشمن و رقیب یکدیگر نیستند بلکه شرکای استراتژیکی برای هم هستند که این همکاری و شراکت در طول زمان به آزمون رسیده است.

وی همچنین در خصوص توافقنامه تسلیحات میان برد هسته‌ای در جنگ سرد (INF) بیان کرده که آمریکا از گفت وگوهای صریح در خصوص نگرانی‌های جدی روسیه در کوتاهی در اجرای این توافق طفره می‌رود. او گفته: ما معتقدیم که بیانات خصومت‌آمیز عمومی مقامات آمریکایی غیر سازنده است و هیچ کمکی به پیشبرد INF نمی‌کند. واشنگتن به سیاسی کردن این موضوع ادامه می‌دهد و به خط خود برای محکوم کردن روسیه در قبال آن ادامه می‌دهد. درحالی‌که امروز هم همچنان پیشنهاد روسیه برای چندجانبه کردن این قرارداد موضوعیت دارد، زیرا تغییرات امنیتی به وجود آمده در فضای بین‌الملل از زمان عقد این توافق این مسأله را می‌طلبد.

گفته‌های آنتانوف در حالی است که طی روزهای گذشته، موضوع ادامه آموزش نیروهای مرزی موردحمایت آمریکا در سوریه، به یک چالش جدی برای حل‌وفصل تعارضات در این کشور تبدیل شده است. شب گذشته، رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا بیان کرده که آمریکا تا زمان پای برجا بودن نفوذ ایران در سوریه به حضور خود در این کشور ادامه می‌دهد.

در همین حال چندی پیش روسیه نسبت به ایجاد نیرو امنیتی توسط آمریکا در مرزهای سوریه واکنش نشان داده بود. یوری شوتکین، معاون کمیته دفاع دومای روسیه گفته بود: آمریکا می‌خواهد به بهانه استقرار نیروی امنیتی در مرز سوریه، اسد را سرنگون کند.

به گفته او: تشکیل یک سازمان امنیتی به رهبری آمریکا در مرز سوریه غیرقابل‌قبول است؛ هدف آن افزایش تنش در منطقه و تلاش برای سرنگونی رژیم بشار اسد است. به نظرم تشکیل چنین سازمانی کاملاً بی‌جاست، من فکر می‌کنم این تلاش برای احیای ستیزه‌جویانی است که می‌تواند از کشورهای همسایه، به‌ویژه از عراق حضور یابند و این غیرقابل‌قبول است.

منبع: تابناک

نظرات
آخرین اخبار