حبس شیخ سلمان العوده از هنگام بحران قطر | فراتاب
کد خبر: 7175
تاریخ انتشار: 17 دی 1396 - 17:46
اصلاحات عربستان در بوته آزمون عملی قرار گرفت
دیده‌بان حقوق بشر عربستان اعلام کرد که سلمان العوده از 7 سپتامبر 2017 در زندان به سر می‌برد.

فراتاب - گروه بین الملل: اندیشمند سرشناس سعودی بیش از چهار ماه است که بدون هیچ‌گونه اتهامی در زندان به سر می‌برد. دیده‌بان حقوق بشر عربستان با اعلام این خبر افزود: شیخ «سلمان العوده» عضو گروه منتقد صحوه از هفتم سپتامبر سال گذشته در زندان است و اعضای خانواده او نیز ممنوع الخروج هستند.

یکی از اعضای خانواده سلمان العوده به دیده‌بان حقوق بشر عربستان گفته خودداری این اندیشمند از همسویی با مقامات سعودی به‌ویژه تحریم قطر عامل اصلی دستگیری او است.

بااین‌حال سلمان العوده دو روز پس از بازداشت شدن توئیت جدیدی را در مخالفت با این تحریم در صفحه شخصی خود منتشر کرد و نوشت: «انشا الله خداوند قلب‌های اعراب را به هم نزدیک کند، زیرا خیر همه مردم در این است.»

عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین و مصر از 5 ژوئن سال گذشته با متهم کردن دوحه به تروریسم و داشتن روابط نزدیک با ایران، قطر را تحریم کردند. البته قطر کلیه این اتهامات را رد کرده است.

خانواده عوده همچنین به دیده‌بان حقوق بشر گفته‌اند که مقامات از هنگام بازداشت شیخ تاکنون تنها اجازه داده‌اند او یک تماس تلفنی با خانواده‌اش در ماه اکتبر برقرار کند.

«سارا لیح»، مدیر دیدبان حقوق بشر خاورمیانه در این خصوص گفت: اصلاحات «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان در حوزه‌های اقتصادی و اجتماعی چنانچه نظام قضایی او «حاکمیت قانون» را زیر پا بگذارد بی‌ارزش خواهد بود.

«تنبیه اعضای خانواده یک بازداشت‌شده هیچ توجیهی ندارد، آن‌هم بدون کوچک‌ترین سندی از اقدامات مجرمانه توسط آن‌ها.»

موج سرکوب‌ها در عربستان سعودی

طبق گزارش دیده‌بان حقوق بشر، سلمان العوده از نخستین بازداشت‌شدگانی است که در نیمه‌های سپتامبر دستگیر شد. موج بازداشت‌ها سپس ادامه یافت و مقامات سعودی اعلام کردند که اقدامات بازداشت‌شدگان «در راستای منافع خارجی‌ها و علیه امنیت کشور» انجام می‌شده است.

در ماه نوامبر نیز موج دوم بازداشت‌ها اتفاق افتاد و این بار گروهی از مقامات که گفته‌شده بود متهم به فساد اقتصادی هستند در یک هتل پنج ستاره زندانی شدند و هریک درازای داری خود آزادی‌شان را به دست آوردند.

طبق گزارش دیده‌بان حقوق بشر خالد العوده، برادر شیخ سلمان نیز مدتی پس از دستگیری برادرش، بازداشت شد و هنوز آزاد نشده است.

17 تن از خانواده عوده نیز مشمول حکم ممنوعیت از خروج از عربستان شده‌اند.

به نظر می‌رسد پایان دادن به بازداشت مخالفان و فعالان سیاسی و اجتماعی یکی از نخستین گام‌هایی است که بن سلمان برای پیشبرد اصلاحات و اعلام دوره جدید در عربستان باید از آن آغاز می‌کرد.

وضعیت مخالفان سیاسی و منتقدان یکی از مهم‌ترین سنگ محک‌هایی است که واقعی یا ساختگی بودن پروژه اصلاحات در عربستان را نشان می‌دهد.

تحریریه فراتاب

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار