کد خبر: 7163
تاریخ انتشار: 15 دی 1396 - 19:47
فرهاد سلیمی
در قوانین موضوعه جزایی نه تنها انتشار اسرار خصوصی از طریق اسکرین شات از چت خصوصی جرم است بلکه تهدید به انتشار اسکرین شات از چت خصوصی جرم است.

فراتاب‌ـ گروه اجتماعی: در سال‌های اخیر شبکه‌ های اجتماعی و پیام رسان های موبایلی رشد چشمگیری در ایران داشته‌اند.با توجه به توسعه روز افزون این شبکه ها جرایم افشای اسرار خصوصی مانند انتشار اسکرین شات از چت خصوصی شمار قابل توجه از پرونده های دادسرای جرایم رایانه ای را به خود اختصاص داده است.
هر چند که اسرار خصوصی در قانون ایران به صورت مشخصی تعریف نشده اما بند 8 ماده واحده قانون احترام به آزادیهای مشروع و حفظ حقوق شهروندی؛ "نامه ها، عکس ها، نوشته ها و فیلم های خصوصی" را از مصادیق بارز آن دانسته است. بنابراین ماده قانونی، در قوانین موضوعه جزایی نه تنها انتشار اسرار خصوصی از طریق اسکرین شات از چت خصوصی جرم است بلکه تهدید به انتشار اسکرین شات از چت خصوصی جرم است.
به طور صریح تر از منظر قانون جرایم رایانه ای، مطابق با ماده 745 قانون مجازات اسلامی (ماده 16 قانون جرایم رایانه ای) افشای اسرار خصوصی دیگران (اعم از انتشار اسکرین شات از چت شخصی افراد) را جرم دانسته و مجازات آن را به حبس از نود و يك روز تا دو سال يا جزاي نقدي از پنج ميليون ريال تا چهل ميليون ريال يا هر دو مجازات در نظر گرفته است و مهم تر آنکه تهدید به انتشار اسکرین شات از چت خصوصی جرم تلقی می شود حتی اگر تهدید را عملی نکند چرا که براساس ماده 669 قانون مجازات اسلامی تهدید به انجام عملی که ممکن است موجب ضرر آبرویی یا شرافتی یا افشای اسرار خانوادگی شود جرم مستقلی است که شلاق تا ۷۴ ضربه يا دو سال حبس در پی دارد.

 

فرهاد سلیمی

دانش آموخته کارشناسی حقوق

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار