تهران، قطب جدید حمل‌ و‌ نقل ریلی جهان | فراتاب
کد خبر: 713
تاریخ انتشار: 11 فروردین 1395 - 01:34
با ورود نخستین قطار چین به تهران:
اکونومیست نوشت: صنعت حمل‌و‌نقل ریلی ایران با ورود نخستین قطار چین به تهران پس از سفر 14 روزه‌ای گام بزرگی برای شکوفایی برداشت.

به گزارش فراتاب، هفته‌نامه انگلیسی اکونومیست با انتشار گزارشی در پایگاه اینترنتی خود نوشت: پیش از ورود نخستین قطار چین به تهران، طی کردن مسافت طولانی 10500 کیلومتری (6500 مایلی) از «ایوو» در شرق چین تا «قزاقستان،» «قرقیزستان،» «ازبکستان» و «ترکمنستان» بوسیله قطار بسیار کند صورت می‌گرفت. صنعت ریلی ایران با توقف نخستین قطار چین در ایستگاه تهران پس از سفر 14 روزه‌ای، گام بزرگی را برای شکوفایی و پیشرفت برداشت. 

یکی از وزرای ایرانی در این خصوص گفت: ایران در آستانه تبدیل شدن به قطب ریلی شرق و غرب جهان است. ایران امیدوار است تا پیش از تکمیل پروژه ساخت مسیر حمل‌و‌نقل ریلی قزاقستان و افتتاح کامل این خط تا ماه آوریل (تا اواخر فروردین‌ماه)، مدت زمان سفر ریلی را تا چین، بزرگترین شریک تجاری کنونی این کشور، به 8 روز کاهش دهد. در صورت تحقق چنین امری، مسافرت ریلی بین دوکشور «یک‌ماه» کمتر از سفر دریایی به طول خواهد کشید. 

در ادامه گزارش آمده است: در صورت همکاری ترکیه، این مسیر ریلی حتی می‌تواند جایگزین «کانال سوئز» شود که اکنون مسیر دسترسی ایران و چین به اروپا است. 

مشاوران «حسن روحانی،» رئیس‌جمهور ایران، پیش‌بینی کرده‌اند در صورت امتداد این مسیر ریلی تا اروپا، شرکت‌های ایرانی علاوه بر بازار 80 میلیون داخلی به بازار 500 میلیونی قاره سبز نیز دسترسی خواهند داشت.

این در حالی است که ایران طرح‌های ساخت چندین شبکه‌ حمل‌و‌نقل دیگر را نیز در دستور کار دارد. «عباس آخوندی،» وزیر راه و شهرسازی [جمهوری اسلامی] ایران، در شش ماه آینده یک مسیر جدید ریلی را تا معادن افغانستان افتتاح خواهد کرد. تهران همچنین قصد دارد مواد معدنی را از طریق بندر احیاشده‌ی چابهار در جنوب ایران و از مسیر پاکستان، به هند ارسال کند. 

از دیگر طرح‌های ایران احداث پل بر روی «اروندرود» با هدف اتصال مناطق مختلف «هلال حاصلخیز» است. احداث خط ریلی جدید که تا آذربایجان، روسیه و جمهوری‌های آسیای مرکزی امتداد می‌یابد، نیز از دیگر طرح‌های در دست بررسی است. 

ایران همچنین قصد دارد در 10 سال آینده با توسعه شبکه ریلی داخلی 10 هزار کیلومتری خود، ظرفیت حمل‌و‌نقل را در این بخش به دوبرابر افزایش دهد. جایگزینی واگن‌ها و خطوط ریلی قدیمی و فرسوده با قطارهای سریع‌السیر و خطوط ریلی برقی از دیگر برنامه‌های دست‌اندرکاران صنعت حمل‌و‌نقل ریلی این کشور است. با اجرای این طرح، طی کردن مسافت 420 کیلومتری ار تهران به اصفهان در 90 دقیقه و مسیر 920 کیلومتری این شهر به مشهد در کمتر از 6 ساعت میسر خواهد شد. 

منبع:  باشگاه خبرنگاران جوان

مطالب مرتبط
نظرات
آخرین اخبار