نبرد یانکی ها با اژدهای زرد در زمین اقتصاد | فراتاب
کد خبر: 7111
تاریخ انتشار: 4 دی 1396 - 02:00
روابط اقتصادی چین و آمریکا بعد از روی کار آمدن دونالد ترامپ رنگ و بوی دیگری به خود گرفته است و به نظر می رسد که دو کشور در زمینه بسیاری از مسائل با یکدیگر اختلاف پیدا کرده اند.

فراتاب - گروه اقتصادی: روابط اقتصادی چین و آمریکا بعد از روی کار آمدن دونالد ترامپ رنگ و بوی دیگری به خود گرفته است و به نظر می رسد که دو کشور در زمینه بسیاری از مسائل با یکدیگر اختلاف پیدا کرده اند. از نظر اقتصاددانان رابطه چین و آمریکا را می توان بزرگترین رابطه سیاسی و اقتصادی بین دو ابرقدرت در طول تاریخ دانست که هر دو کشور از آن ذینفع شده اند.

اقتصاد چین با توجه به رشد خیره کننده ای که از دهه هفتاد میلادی و تقریبا همزمان با آغاز روابط سیاسی با آمریکا داشته این کشور را تبدیل به یک قدرت اقتصادی در دنیا تبدیل کرده است. با توجه به ارزانی نیروی کار در چین، این کشور را تبدیل به مکانی برای شرکت های غربی کرده که نیازمند نیروی کار ارزان هستند. باید به این نکته توجه داشت که از زمانی که چین در دسامبر 2011 به سازمان تجارت جهانی ملحق شد، تجارت میان چین و ایالات متحده به‌طورچشمگیری افزایش پیدا کرده ‌است.

تعرفه های صادرات کالا های چینی به دلیل پائین بودن و همینطور پائین نگه داشتن ارزش یوآن چین باعث شده که کالاهای صادراتی این کشور به راحتی وارد بازارهای کشورهای دیگر شوند و در عین حال صنایع چینی در برخی از مواقع برای در دست گرفتن بازار کشورها از شیوه دامپینگ استفاده می کنند. انتقاد شدید ترامپ از سیاست های اقتصادی چین نیز عامل دیگری بود که در مدت زمان کوتاهی که از تکیه زدن ترامپ به صندلی ریاست جمهوری آمریکا روابط این دو ابرقدرت اقتصادی با تنش رو به رو شود. تجدید نظر در تعرفه های واردات فولاد از چین را می توان یکی از اقداماتی دانست که دولت ترامپ در راستای عمل به وعده های انتخاباتی خود به کارگران آمریکایی انجام داده است.

CNN در گزارشی به بررسی روابط اقتصادی بین دو کشور پرداخته و مشکلات بین دو کشور را دارای پتانسیل تبدیل شدن به جنگ تجاری دانسته است.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا نوع تجارت با چین را مورد انتقاد شدید قرار داد و امیدوار بود که تجارت با این کشور تغییر کند. اما لحن وی بعد از رسیدن به ریاست جمهوری تغییر کرد و از سخنرانی آتشین به لحنی دوستانه با شی جین پینگ رهبر چین تبدیل شد. ترامپ به وعده خود در مورد برخورد با چین به دلیل کاهش عمدی نرخ ارز خود عمل نکرد و به جای آن روابط تجاری خود را با این کشور تقویت کرد.

لوئیس کویجیس (Louis Kuijs) اقتصاد دان ارشد بخش آسیا شرکت تجاری آکسفورد می گوید:" علی رغم صحبت های انتقاد آمیز سال گذشته ، دولت ایالات متحده در اقدام برای محدود کردن واردات از چین به شدت محدود شده است."

اما کارشناسان پیش بینی می کنند که همه چیز در سال 2018 به طرز بدی تغییر خواهد کرد.

به نظر می رسد که صبر ترامپ در حال تمام شدن است و امیدوار است که چین تجارت با کره شمالی را به دلیل برنامه هسته ای این کشور قطع کند. انتظار می رود که ترامپ و مشاوران اقتصادی وی در ماه های آینده نتایج تحقیقات خود را در مورد مسائلی مانند فولاد و نقض مالکیت معنوی از سوی چین اعلام کنند که این امر می تواند افزایش تعرفه بر کالاهای چینی را در پی داشته باشد.

اسکات کندی (Scott Kennedy)  مدیر پروژه اقتصاد و تجارت چین در مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی (Center for Strategic and International Studies) در این مورد می گوید:" من انتظار دارم که یک جنگ تجاری در نیمه اول سال جاری شروع شود و این امر می تواند به یک درگیری جدی تبدیل شود که دیگر عناصر روابط را تهدید خواهد کرد."

نخستین دور از مذاکرات تجاری بین دو قدرت بزرگ اقتصادی جهان در فلوریدا آمریکا در ماه آوریل برگزار شده و ترامپ و پینگ بدون دستیابی به نتیجه ای مذاکرات را خاتمه دادند. رئيس جمهور آمريکا روز دوشنبه هفته گذشته چين را  در چشم انداز امنيت ملي این کشور، به چالش کشيد.

استراتژی تازه ترامپ مشخص کرد که چین و روسیه به عنوان رقبای ایالات متحده "تلاش دارند تا امنیت و رونق اقتصادی آمریکا را از بین ببرند". علاوه بر این وی پکن را به اقدامات تجاری ناعادلانه متهم کرد.

ترامپ با چالش بزرگی در متقاعد کردن پکن به متوقف ساختن صنایع داخلی خود و ایجاد بیشتر بازارهای بازرگانی بین المللی  بدون ایجاد یک جنگ تجاری که به مشاغل آمریکا آسیب برساند، مواجه است.

ترامپ با خروج از پیمان تجاری آسیا – پسیفیک که اوباما در تلاش برای تقویت رهبری ایالات متحده در آسیا و آمریکا عضور ان شده بود را کنار گذشت و به نوعی ابزار فشار بر چین را از دست داد. ترامپ علاوه بر خروج از این پیمان تجاری، آمریکا را از سایر پیمان های تجاری چند ملیتی کنار گذاشت و گفت: "ما دست خود را می بندیم ، حاکمیت خود را تسلیم می کنیم و اقدامات معنی دار را عملا غیرممکن می کنیم". اما این نگرش باعث شده است که چین فشار بیشتری در زمینه تجارت عادلانه تر کند.

با این همه سیگنال های واشنگتن در پکن بدون توجه نمی ماند.

سونگ گویو (Song Guoyou) متخصص اقتصاد چین در دانشگاه فودان Fudan)) شهر شانگهای می گوید:" دولت چین عصبی شده و پیشبینی می شود سال آینده، سال شروع تنش واقعی در روابط تجاری بین چین و آمریکا باشد."

کارشناسان عقیده دارند که مشکل ترامپ تمرکز بر کسری 309 میلیارد دلار تجارت با چین است نه رابطه اقتصادی گسترده تر با کشورها.

کندی می گوید: "تعادل تجاری هیچ ارتباطی با چگونگی بازی منصفانه چین ندارد. در حقیقت، اگر چین به کاهش برخی از موانع دسترسی به بازار خود برای سرمایه گذاری خارجی کمک کند، مازاد تجاری آن با ایالات متحده ممکن است افزایش یابد."

اما به نظر می رسد که ترامپ تلاش دارد که کسری تراز تجاری با چین را به هر قیمتی که شده کاهش دهد و همین امر او را با چالشی بزرگتر مواجه خواهد کرد.

کندی هشدار می دهد:" ورود به یک جنگ تجاری بسیار راحتر تر از خروج از آن است."

منبع: عصراقتصاد

نظرات
آخرین اخبار