تهدیدی برای صلح؟ | فراتاب
کد خبر: 7108
تاریخ انتشار: 3 دی 1396 - 13:20
هفته‌نامه ویک از دیپلماسی شوک ترامپ می‌گوید
هفته نامه آمریکایی ویک اقدام ترامپ را تهدیدی جدی برای روند صلح میان فلسطینی ها و اسرائیلی ها قلمداد می کند.

فراتاب - گروه بین الملل: علی‌رغم خشم جهان عرب و بسیاری از متحدان آمریکا، «دونالد ترامپ»، در هفته‌های گذشته از تصمیم جدید خود مبنی بر به رسمیت شناخت قدس به‌عنوان پایتخت اسرائیل خبر داد. او همچنین برای تثبیت کردن این تغییر اعلام کرد که سفارت آمریکا را از تل‌آویو به قدس منتقل خواهد کرد.

به‌زعم ترامپ این اقدام نشانگر کنار گذاشته شدن «استراتژی‌های شکست‌خورده» گذشته است و خاورمیانه را به سمت فرایند صلح سوق خواهد داد. اما دیگر رهبران جهان با او هم‌نظر نیستند: آن‌ها ترامپ را متهم می‌کنند که صلح را در معرض خطر قرار داده و همچنین تصمیمی گرفته که نقض قراردادهای پیشین میان دو طرف است؛ زیرا طبق توافق اسلو وضعیت قدس باید از طریق مذاکرات جامع تعیین کرد.

شدیدترین محکومیت‌ها نسبت به تصمیم ترامپ، از سوی رهبران فلسطین ابراز شد. حماس (گروه اسلام‌گرایی که کنترل غزه را در اختیار دارد) خواستار برگزاری تظاهرات «روز خشم» و راه انداختن انتفاضه جدیدی شد. وقتی کار به حمله راکتی به مرزها رسید، نیروی هوایی اسرائیل به آن با حملات هوایی پاسخ داد و در جریان درگیری‌های خشونت‌آمیز تاکنون چهار فلسطینی کشته‌شده‌اند.

فایننشیال تایمز در این باره می‌نویسد: اقدام ترامپ، خرابکاری دیپلماتیک[1] محسوب می‌شود. وضعیت بیت‌المقدس به‌شدت حساس است، زیرا این شهر مکان‌های مقدس یهودیان، مسیحیان و مسلمانان را در خود جای‌داده.

ترامپ بدون هیچ دلیلی می‌خواهد با تأسیس نخستین سفارتخانه خارجی در این شهر، اعراب را خشمگین کند. همچنین روزنامه اسرائیلی هاآرتص نوشت: او درواقع یک «بمب ساعتی» در اسرائیل کار گذاشته است. دیری نخواهد پایید که وضعیت تغییر می‌کند و خوشحالی زودگذر رهبران جناح راست به ماتم تبدیل خواهد شد. «از بین بردن وضع فعلی قدس» تنها و تنها خصومت بین‌المللی را علیه اسرائیل شعله‌ور می‌سازد. دقیقاً مانند تأثیری که گسترش شهرک‌سازی‌ها در کرانه باختری برجا گذاشت. انزوای اسرائیل از این نیز بدتر خواهد شد.

از سوی دیگر وال‌استریت ژورنال می‌نویسد: ترامپ تنها قانونی که پیش‌تر کنگره تصویب کرده بود را به اجرا درآورده است. در سال 1995 کنگره آمریکا قدس را به‌عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخت، اما به رئیس‌جمهور اجازه داد تا در صورت لزوم خود را به اجرای آن مقید نکند. رؤسای جمهور مختلف آمریکا (کلینتون، بوش و اوباما) در این مدت همگی از این تبصره استفاده کرده بودند، اما ترامپ تصمیم گرفته به این روند خاتمه دهد و روبه‌جلو حرکت کند. این ممکن است رهبران عرب را ناراحت کند، اما آن‌ها به خود اجازه انتقاد شدید از این تصمیم رادیکال ترامپ را نخواهند داد.

 

[1] .Diplomatic Vandalism

تحریریه فراتاب

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار