رهبری مضحک: استراتژی آشفته ترامپ | فراتاب
کد خبر: 7104
تاریخ انتشار: 3 دی 1396 - 10:19
مروان بشاره
ترامپ برای محافظت از مردم و شیوه زندگی آمریکایی، استراتژی خود را عمدتاً بر ترس از «دیگری»- مهاجران و مسلمان- قرار می دهد.

فراتاب- گروه بین الملل: کمترین میزان محبوبیت در سال نخست ریاست جمهوری آمریکا، با سخنرانی استراتژی امنیت ملی تحت عنوان «Amrica First » (نخست آمریکا)، توسط ترامپ که با تخریب روسای جمهور پیشین شروع شد، ثبت گردید. در واقع آن، لحظه «نخست ترامپ» بود، البته به نام مردم.
دونالد ترامپ، زمانی که از هر ده آمریکایی تنها سه نفر بر این عقیده اند که او در مسیر درست قرار دارد، ادعای دوره ای جدید و بسیار متفاوت برای ایالات متحده آمریکا را دارد. شکاف بین سخنان و واقعیت نمی تواند از این گسترده تر و تضاد از این شدیدتر باشد. درست زمانی که سفیرش نیکی هیلی، روز دوشنبه در شورای امنیت سازمان ملل متحد مورد ملامت قرار گرفته بود، ترامپ گفت که آمریکا دوباره در صحنه جهانی رهبری می کند.
ایالات متحده آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل متحد با یک رای موافق در برابر چهارده رای مخالف نسبت به موضع اش در مسئله بیت المقدس منزوی شده بود. هیلی در نقد گرایش جهان‌ نسبت به آمریکا در رابطه با تصمیم خود مبنی بر به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل، اخطار داد که این حقارت فراموش نخواهد شد.
نمایش روز دوشنبه در سازمان ملل متحد ادعای ترامپ مبنی بر تجدید عظمت آمریکا و نفوذ در سراسر جهان را امری مضحک جلوه داد. این در واقع نشان از مسئله ای بزرگ در رهبری آشفته در آمریکا و به طور گسترده تر در جهان است.


استراتژی امنیت ملی ترامپ برنامه جدیدی است؟
هر استراتژی امنیت ملی باید تهدیدات را تعریف و مشخص کند، اقدامات لازم را تجویز کند و اولویت ها را نشان دهد. استراتژی امنیت ملی آمریکا نیز تمام تهدیدات و چالش های عمده را که آمریکا امروزه با آن مواجه است لیست و اقدامات لازم را تحت عناوین مختلف برای برخورد با آن ها تجویز می کند. اما همزمان ساختار ها و اصطلاحات مشابه و نگرانی هایی که طی سه دهه گذشته در گزارش های قبلی وجود داشته است را به کار می گیرد.
دکترین ترامپ یک دیدگاه حاصل جمع صفر را آشکار می کند که استراتژی را به سمت حاصل جمع صفر بودن هدایت می کند: یعنی استراتژی خود در مقابل دیگری. این استراتژی عبارت است از دیدگاهی از یک جهان بیگانه که بر علیه منافع آمریکا قرار دارد؛ دیدگاهی که آمریکا را به خروج از موافقت نامه اقلیمی پاریس، یونسکو و شرکای فراآتلانتیک سوق می دهد. این امر بیانگر شعار «نخست آمریکا» نیست، بلکه بیانگر انزوا و تنهایی آمریکاست.
همانگونه که دیگر روسای جمهور قبلی هم تاکید داشتند، ترامپ نیز مدعی است که استراتژی هایش امنیت و منافع آمریکا را در اولویت قرار می دهد. ترامپ تاکید دارد که صلح را از طریق زور دنبال می کند؛ گویی که روسای پیشین صلح را از طریق ضعف دنبال می کردند. او از ترویج رونق اقتصادی در آمریکا سخن می گوید؛ گویی که روسای پیشین فقر را ترویج می دادند. او مدعی است که در استراتژی امنیت ملی خود، آمریکا را اولویت نخست قرار داده است؛ گویی که ریگان، کلینتون، بوش و اوباما، آمریکا را اولویت دوم قرار داده بودند.
چه خوب بود اگر این فقط یک بازی با کلمات بود، یا این که آمریکا از جهان کنار می کشید تا از خودش مراقبت کند. در واقع بسیار خوشایند بود اگر آمریکا به یک هژمون خیرخواه تبدیل می شد که جهان را با قدرت سرمشق بودن رهبری می کرد نه به رخ کشیدن قدرت، اما افسوس که اینگونه نیست.


استراتژی سه گانه امنیت ملی
ترامپ استراتژی سه گانه ای را برای محافظت از کشور، ارتقای رفاه آمریکایی ها و حفظ صلح از طریق زور ارائه داده است. اما منطق آن پوپولیستی، شیوه آن ستیزه جویانه و سیاستش خصمانه است. ترامپ عمدتاً بنای استراتژی خود را برای محافظت از مردم آمریکا و سبک زندگی آمریکایی بر ترس از «دیگری» - ترس از مسلمانان و مهاجران- قرار داده است. این ملی گرایی پوپولیستی است که به ساخت دیوار بیش از ساخت پل علاقمند است.
برای ارتقای رفاه آمریکایی ها، او استراتژی اش را عمدتاً بر تلقی امنیت اقتصادی به عنوان امنیت ملی قرار داده است. این استراتژی تفاوتی با رویکرد اقتصادی احمقانه ای که کلینتون در طول دهه ۱۹۹۰ دنبال می کرد، ندارد. استراتژی ترامپ در تعدیل و کاهش مالیات در داخل کشور و مقابله با رقبا در خارج، می تواند حتی به جنگ تجاری با چینی ها منجر و باعث رکود جهانی شود.
همچنین به اندازه و شاید بیشتر از «استراتژی صلح از طریق زور» خطرناک است. هیچ کس انتظار ندارد آمریکا قدرت نظامی قابل توجه خود را برای سیاست خارجی صلح آمیز رها کند. اما تاکید ترامپ بر نیروی نظامی برای مقابله با تهدیدات- واقعی یا خیالی- و افزایش بودجه نظامی به ۷۰۰ میلیارد دلار بسیار خطرناک است.
پیشنهاد او برای گرفتن هزینه (مالیات) از دولت ها بخاطر حمایت، بسیار نامعقول است و آمریکا را به صورت یک نیروی مزدور در می آورد. درخواست از متحدان آمریکا در اروپا، خاورمیانه و دیگر نقاط جهان برای افزایش هزینه های نظامی خود، تحریک کننده است و می تواند به بی ثباتی خطرناکی منجر شود. چه اتفاقی برای معاهدات منع گسترش می افتد؟


دوره جدید برای استراتژی جدید
انتظار می رفت که با گذشت یک ربع قرن پس از پایان جنگ سرد، ایالات متحده آمریکا از مزایای دستاوردها و موفقیت های خود در گذشته بهره مند گردد، ممکن است ترامپ از افزایش نفوذ آمریکا سخن بگوید، اما در واقع، او رهبری آمریکا را برای نظم جهانی که در طول دهه ها ایجاد کرده و از آن پشتیبانی کرده است را به حراج می گذارد.
ترامپ ادعای یک استراتژی جدید برای مقابله با چالش های جدید در دوره ای جدید دارد. اما در واقع، استراتژی او ممکن است عامل دوره ای جدید از بی ثباتی، خشونت و هرج و مرج باشد و در هیچ جای جهان، این مسئله روشن تر از خاورمیانه نیست، جایی که ترامپ از تجاوز اسرائیل حمایت می کند، نفرت مذهبی را بر می انگیزد، درگیر جنگی بی پایان در افغانستان است، هزینه های جنگ با تروریسم را تشدید می کند، منطقه را غرق در میلیون ها دلار از سلاح های گرم می کند و ... .
به طور خلاصه، ترامپ یک سیاست خارجی شدیداً رئالیسی را پذیرفته و ارزش های جهانی را ارزش واقعی نمی بیند. آمریکای دوره ترامپ شراکت جدیدی را با کسانی که هدف مشترک با ترامپ دارند، ایجاد خواهد کرد و منافع مشترک را به انگیزه مشترک تبدیل می کند.

 

برگردان به فارسی: حمیدرضا کریمی دانشجوی دکترای روابط بین الملل دانشگاه تربیت مدرس 

منبع: الجزیره

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است.

نظرات
آخرین اخبار