ضرورت پاسخ اروپایی به اقدامات ترامپ | فراتاب
کد خبر: 7051
تاریخ انتشار: 24 آذر 1396 - 19:06
در گفت و گو با رئیس گروه دوستی مجالس ایران و فرانسه مطرح شد
دلفین او، رئیس گروه دوستی پارلمان های ایران و فرانسه تصریح کرد: تصمیم ترامپ در خصوص برجام در راستای منافع ما نیست و لذا اتحاد اروپایی در مقابل او واقعاً لازم و ضروری است.

محمدرضا ستاری- گروه دیپلماسی- پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری فرانسه و انتخاب امانوئل ماکرون به عنوان رئیس جمهوری این کشور، دلفین او از اعضای حزب موسوم به « در حرکت» با راهیابی به پارلمان فرانسه به عنوان رئیس گروه دوستی مجالس ایران و فرانسه برگزیده شد. خانم او 31 سال دارد و به واسطه تسلطش به زبان فارسی و همچنین حضور دو ساله در ایران علاوه بر دیدگاه بسیار مثبت نسبت به کشورمان، انتخابش به عنوان رئیس گروه دوستی مجالس دو کشور نشان دهنده عزم دولت جدید فرانسه برای تحکیم روابط دوجانبه با تهران است.

رئیس گروه دوستی مجالس ایران و فرانسه کره‌ای- فرانسوی است و زبان فارسی را در موسسه دهخدای تهران آموخته است. وی همچنین در دانشگاه‌های ENS پاریس و هاروارد آمریکا تحصیل کرده و از فعالین حقوق زنان در فرانسه و به خصوص حامیان توانمندی زنان مسلمان در این کشور است.
برجام درب‌های سرمایه‌گذاری در ایران را گشود
دلفین او در ابتدای این گفت و گو  با اشاره به توافق تاریخی میان ایران و گروه 1+5، اظهار داشت: در زمان امضای برجام من در ایران حضور داشتم و شاهد شادمانی مردم از این توافق تاریخی بودم. به اعتقاد من مذاکرات برجام یک پروسه 10 ساله را برای به نتیجه رسیدن پیمود و همین امر یکی از نکاتی است که نشان می‌دهد ما نسبت به این توافق نظر مثبت داشته و خواهان حفظ آن هستیم. برجام درب‌های سرمایه گذاری فرانسه در ایران را گشود. هر چند این سرمایه گذاری تاکنون از طرف شرکت‌های بزرگ صورت گرفته است، اما تمایل ما به بسط روابط در همه زمینه‌های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی میان دو کشور است و من به عنوان رئیس گروه دوستی مجالس دو کشور بسیار مشتاقم که روابط فرهنگی و دانشگاهی میان ایران و فرانسه فعال شود.
در برجام نمی‌توان تغییر ایجاد کرد
وی در بخشی دیگر از سخنان خود افزود: از زمان روی کار آمدن ترامپ در آمریکا و اظهارات دولتمردان آمریکا در خصوص برجام، اکنون بهتر از هر زمانی مشخص شده است که فرانسوی‌ها تا چه میزان روی اجرای برجام تاکید دارند و نظر ما این است که این توافق در عمل در حال اجرا شدن بوده و به سمت اهداف تعیین شده خود حرکت می‌کند. من معتقدم که برجام قراردادی نیست که بتوان در آن تغییراتی ایجاد کرد. هر چند رویکرد ترامپ به برجام و امکان تحریم‌های مجدد علیه ایران تا حدودی به حساسیت موضوع دامن زده، اما ما به طور مداوم با آمریکایی‌ها در حال مذاکره هستیم.

تصمیم ترامپ در راستای اهداف ما نیست
خانم او در پاسخ به این سوال که دولت فرانسه چه تضمین عملی را برای حمایت از برجام در صورت تحریم‌های مجدد ایران ارائه می‌دهد، گفت: تصمیم ترامپ در راستای اهداف ما نیست و شما شاهد بودید که امانوئل ماکرون از زمان روی کار آمدنش تا چه حد علاقه‌مند گسترش روابط با ایران است. به اعتقاد ما باید همسو و متحد با سایر شرکای برجام از جمله آلمان و انگلیس بتوانیم یک پاسخ اروپایی نسبت به اقدامات آمریکا داشته باشیم. ما فعلاً در مدت زمان 60 روزه تصمیم‌گیری در خصوص برجام با کنگره آمریکا در حال مذاکره هستیم و به آنها خواهیم گفت که اجرای تحریم‌های جدید فاجعه‌ای برای صلح منطقه و بهبودی روابط میان ایران و غرب است. لذا تاکید می‌کنم که اتحاد اروپایی در مقابل ترامپ واقعاً لازم و ضروری است.
تلاش دولت برای تشویق سرمایه‌گذاری در ایران
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه با توجه به سابقه نه چندان مثبت فرانسه در زمان تحریم‌های ایران، چه اطمینانی وجود دارد که با بازگشت تحریم‌های جدید از سوی آمریکا کارخانه‌های رنو و پژو یا دیگر موسسات فرانسوی بار دیگرمناسبات اقتصادی را با ایران قطع نکنند؟ اظهار داشت: برای اطمینان داشتن صرف اعتماد کافی نیست. در این دو سال دولت فرانسه اقدامات زیادی را برای افزایش اعتماد شرکت‌های فرانسوی و تشویق آنها برای حضور در ایران انجام داده است. دولت نمی‌تواند برای بخش خصوصی تعیین تکلیف کند. ما فقط می‌توانیم در راستای اعتمادسازی، موسسات خودمان را برای حضور در ایران تشویق کنیم. در این راستا MEPEF و بیزنس فرانس در تهران فعال هستند و برای راهنمایی شرکت‌های فرانسوی تلاش می‌کنند. از سوی دیگر وزیر اقتصاد فرانسه نیز پس از روی کار آمدن دولت جدید در فرانسه دوبار به ایران سفر کرده و همین امر موید تمایل ما برای همکاری بیشتر با ایران است.
فرانسه به عنوان یک کشور مستقل عمل می‌کند
رئیس گروه دوستی مجالس ایران و فرانسه در پاسخ به این سوال که شما همانطور که اشاره کردید روابط مستحکم و استراتژیک با آمریکا دارید و این امر حاکی از آن است که فرانسه با توجه به مراودات زیادش با آمریکا بعید است که طرف شرکت‌های ایرانی را بگیرد. توجیه شما برای این مساله چیست؟ توضیح داد: بله شما درست می‌گویید و ما روابط زیادی با آمریکا داریم؛ ولی این نکته را باید مدنظر داشته باشید که فرانسه به عنوان یک کشور مستقل عمل می‌کند. ما به عنوان یکی از قدرت‌های اتحادیه اروپا قصد داریم که قدرت و استقلال فرانسه را به تمام اروپا تسری دهیم. این امر در روابط خارجی فرانسه از اهمیت زیادی برخوردار است. تاکید ما بر این است که با باید با اروپایی‌ها هم فکر بوده و یک راه حل عملی برای محافظت از موسسات خود پیدا کنیم و از این نقطه ضعف در برابر آمریکا رها شویم.
معتقدم که فرانسه امروز با توجه به سیاست‌های ماکرون می‌تواند از این معضل خارج شود. ماکرون تا به حال نشان داده که فرانسه قصد دارد جایگاه خود را داشته باشد و هر چند که آمریکا متحد ماست اما فرانسه نیز در هر صورت راه خود را ادامه خواهد داد.
امروز اطلاعات با واقعیت‌های ایران هماهنگ شده است
خانم او در بخش دیگری از این گفت و گو در پاسخ به این سوال که تقریباً تمام موسسات فرانسوی معتقدند که ایران ظرفیت خوبی برای سرمایه‌گذاری دارد. شما چه اقداماتی را برای ورود موسسات و بانک‌های بزرگ به ایران انجام خواهید داد؟ گفت: البته این مساله از حیطه مسئولیت من خارج است. اما باید بگویم که در طول این دو سال قراردادهای زیادی وجود داشته و هر هفته یک بحث جدید در مورد ایران در پاریس ایجاد می‌شود. البته این دیدگاه‌ها تنها اقتصادی نبوده و مسائل فرهنگی، اجتماعی، دانشگاهی و هنر را نیز شامل می‌شود. این امر یک اتفاق خوب برای شناساندن بهتر ایران در فرانسه است. از زمان دولت نهم و دهم تصویر ایران در رسانه‌های فرانسه منفی شده است، اما امروز تفاوت‌های زیادی نسبت به آن زمان بوجود آمده و دیدگاه کلی مردم و رسانه‌ها واقعاً نسبت به ایران تفاوت کرده است.
نکته بعدی این است امروز تبادل دانشجویان از سال 2015 به بعد افزایش چشمگیری داشته و این امر می‌تواند در روابط دراز مدت میان دو کشور اهمیت زیادی داشته باشد. امروزه اطلاعات با واقعیت‌های ایران هماهنگ شده و هر چند این امر فعلاً چندان محسوس نیست ولی نتایج آن در دراز مدت پدیدار خواهد شد و من شخصاً قصد دارم روی این قضیه کار کنم. در این رابطه رئیس جمهوری و وزیر خارجه فرانسه به صراحت اعلام کرده‌اند که مراودات دانشگاهی و علمی میان ایران و فرانسه بسیار بیشتر از قبل شده است. هر چند پس از مذاکرات هسته‌ای و سفر آقای روحانی این مساله به صورت طبیعی ایجاد شد، اما اکنون باید از طرف نهادهای دولتی به آن توجه و پشتیبانی شود.

ایران باید در جایگاه واقعی خود دیده شود
رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و فرانسه همچنین در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص روابط پارلمانی دو کشور اظهار داشت: همانطور که می‌دانید هم اکنون روابط پارلمانی میان دو کشور خوب است، اما این مساله کافی نیست. چندی قبل از بخش قضایی ایران سفری به فرانسه انجام شد و من در دیدار با این هیات که در سفارت ایران صورت گرفت، تاکید کردم که روابط پارلمانی دو کشور باید تحکیم شود.
باید خاطرنشان کنم که روسای جمهوری و وزرای خارجه دو کشور با یکدیگر گفت و گو دارند، اما این امر در میان مجالس ایران و فرانسه به اندازه کافی نبوده است. این مساله به اعتقاد من بسیار مهم است و من به عنوان رئیس گروه دوستی مجالس ایران و فرانسه قصد دارم نظر همکاران خودم را نسبت به ایران جلب کنم. ایران باید در جایگاه واقعی خود دیده شود. از من بسیار سوال می‌شود که در ایران چگونه زندگی می‌کردی؟ من وقت زیادی را صرف می‌کنم تا توضیح دهم که بازدید کنندگان فرانسوی از ایران هنگام بازگشت به کشورشان بسیار خوشحال و راضی هستند.
از سوی دیگر باید تاکید کنم که هر چند سفارت ایران در فرانسه پروسه ویزا را تسهیل کرده است، اما این امر باید باز هم ساده‌سازی شود؛ مخصوصاً برای محققان و روزنامه‌نگاران که هنوز برای آنها سختی‌هایی برای صدور ویزا وجود دارد.
برجام تنها گزینه ثبات در خاورمیانه است
وی همچنین در پاسخ به این سوال که در آستانه سفر آقای ماکرون به ایران و با وجود موضع‌گیری‌های آمریکا، چشم انداز روابط دو کشور را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ توضیح داد: این سوال دو ماه قبل توسط امانوئل ماکرون پاسخ داده شد. ما به هیچ عنوان خواستار تضعیف روابط با آمریکا نیستیم، چرا که منافع مشترک زیادی میان پاریس و واشنگتن وجود دارد. خوب این بسیار طبیعی است که دو دوست در برخی موارد با هم، هم نظر نباشند. امانوئل ماکرون به صورت شفاف در این مورد توضیح داده است و من نیز باید تکرار کنم که وابستگی‌های ما با آمریکا باعث نمی‌شود که فرانسه از منافع خود دفاع نکرده و به صورت مستقل تصمیم‌گیری نکند. به طور کلی ما معتقدیم که برجام به نفع همه بوده و بهترین و تنها گزینه صلح و ثبات در خاورمیانه است. در نتیجه ما با قدرت بر روی آمریکا اثر خواهیم گذاشت و سعی داریم در روابط اقتصادی خودمان با ایران ایده‌های جدیدی را پیاده‌سازی کنیم.
دفاع حق طبیعی هر کشور است
دلفین او در مورد موضع‌گیری‌های اروپا در خصوص برنامه موشکی ایران در حالی که برخی از کشورهای منطقه در حال خرید میلیاردی سلاح هستند، گفت: هر کشوری از منافع خود دفاع می‌کند و این یک امر طبیعی است. در خصوص برجام ما همواره تاکید داشته‌ایم که این توافق فقط در مورد مسائل هسته‌ای بوده است. البته گاهی اوقات در مذاکرات در خصوص مسائل دیگر نیز صحبت شد، اما ما از ابتدا نسبت به این کار مخالف بودیم. دیدگاه دولت فرانسه در مورد برنامه موشکی ایران این است که این قضیه می‌تواند موجب بحرانی‌تر شدن منطقه شود و ما قصد نداریم که به بحران در منطقه دامن زده شود.
در این بخش از گفت و گو به رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و فرانسه گفته شد: شما صحبت از بحران در منطقه می‌کنید و در عین حال با ابزار بازدارندگی برای ایران مخالف هستید. این امر نوعی موضع دوگانه تلقی می‌شود، چرا که برنامه موشکی ایران همانطور که بارها نیز گفته شد ماهیتی دفاعی دارد. از سوی دیگر از چه روی خرید میلیارد دلاری سلاح از طرف برخی کشورهای منطقه از سوی شما توجیه پذیر است اما تولید ابزار دفاعی برای ایران با واکنش مواجه می‌شود؟ گفت: در این مورد و اینکه تفاوت میان ساخت و خرید سلاح در منطقه به چه صورتی است نظری ندارم. ولی در مورد برنامه موشکی ایران به واسطه وضعیت حساس منطقه فکر می‌کنم که این امر به حساسیت بیشتر دامن می‌زند. به طور مسلم ایران باید از منافع خود دفاع کند، ولی هدف مشترک همه ما صلح در منطقه است.
تلاش ما سعی در جذب مهاجرین در جامعه است
خانم او در پایان این گفت و گو و در پاسخ به سوالی در خصوص دلایل تشدید تمایلات راست افراطی در اروپا و اینکه این جریان را امروز علاوه بر فرانسه و آلمان در سایر کشورها نظیر اتریش، هلند و ... شاهد هستیم، اظهار داشت: ابتدا باید تاکید کنم که دولت فرانسه و شخص من هیچ دیدگاه مشترکی با جریانات افراطی ندارد. این صحبت شما دقیقاً درست است. میزان تمایلات راست‌گرایانه و تندرو در اروپا افزایش یافته است. این پدیده دارای دلایل گوناگونی است.
در فرانسه با انتخاب ماکرون نگرانی عمده از راست افراطی از بین رفت و اکنون رویه دولت فرانسه حمایت از اروپای واحد است. در این راستا ما سعی داریم با مذاکرات مهاجرین بیشتری را قبول کنیم و شما باید بدانید که این یک مساله ساده و پیش پا افتاده نیست. در اروپا یک هراس بزرگ از مهاجرین وجود دارد. این ترس بیشتر از روی نادانی، ناآشنایی و افکار مغشوش نسبت به اسلام به طور عام و خاورمیانه و شمال آفریقا به طور خاص است. به اعتقاد من جامعه باید به تعادل رسیده و نهادهای مدنی و دانشگاه‌ها باید به این موضوع ورود کنند. شخص من روی این موضوع حساس هستم و در مجلس شورای ملی روی این قضیه وقت زیادی را اختصاص داده‌ام. تلاش ما سعی در جذب مهاجرین در جامعه است. البته بحث تروریسم ریشه در گذشته دارد و همین امر باعث بوجود آمدن بهانه برای مخالفت با مهاجرین در جوامع اروپایی است. من هم راستا با ماکرون معتقدم که اروپا دغدغه حفاظت از شهروندان خود را دارد و ما سعی می‌کنیم که مردم توضیح داده و آنها را آگاه کنیم که اتحادیه اروپا ملزم به حمایت و محافظت از شهروندان اروپاست.

باز نشر این مطلب با ذکر منبع فراتاب بلامانع است.

 

نظرات
آخرین اخبار