چین و ونزوئلا عاملان رشد 2 درصدی قیمت نفت | فراتاب
کد خبر: 7038
تاریخ انتشار: 20 آذر 1396 - 20:05
بازار نفت این روز‌ها با فراز و نشیب‌های گوناگونی همراه شده است که از قبیل آنها می توان به نشست 173 اوپک اشاره کرد. نشستی که در پی آن قیمت نفت تا حدودی افزایش یافت و به باور برخی از کارشناسان این افزایش قیمت نفت تا پایان سال 2017 ادامه خواهد داشت.

بازار نفت این روز‌ها با فراز و نشیب‌های گوناگونی همراه شده است که از قبیل آنها می توان به نشست 173 اوپک اشاره کرد. نشستی که در پی آن قیمت نفت تا حدودی افزایش یافت و به باور برخی از کارشناسان این افزایش قیمت نفت تا پایان سال 2017 ادامه خواهد داشت.

با این حال گفته می شود که این رشد قیمتی سرمایه گذاران آمریکایی را تحریک می‌کند تا شیل بوم دیگری را راه بیاندازند و بار دیگر قیمت نفت را در تله افزایش عرضه خود گرفتار کنند. این در حالی است که بر اساس داده‌های موجود، شرکت‌های انرژی آمریکا، با تکیه برکاهش عرضه ای که اوپک در بازار ایجاد کرده است، برای پنجمین هفته متوالی به شمار دکل‌‌های حفاری افزودند.

گروه صنعتی بیکرهیوز در این خصوص اعلام کرد: شمار دکل‌‌های حفاری نفت و گاز فعال در آمریکا هفته گذشته دو حلقه افزایش یافته است. مجموع دکل‌های حفاری نفت و گاز در آمریکا اکنون به ۹۳۱ حلقه رسیده که ۳۰۷ حلقه نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

شمار دکل‌‌های نفتی دو حلقه افزایش یافت و شمار دکل‌های حفاری گاز ثابت ماند. شمار دکل‌‌های حفاری نفت اکنون به ۷۵۱ حلقه در مقایسه با ۴۹۸ حلقه در سال میلادی گذشته رسیده است. شمار دکل‌‌های حفاری گاز اکنون ۱۸۰ حلقه است که در مقایسه با ۱۲۵ حلقه در سال میلادی گذشته افزایش یافته است.

بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت و برنت اوایل هفته گذشته پس از این ‌که اداره اطلاعات انرژی آمریکا و موسسه امریکن پترولیوم رشد چشمگیر ذخایر بنزین را گزارش کردند کاهش یافت اما قیمت‌ها روز جمعه تحت تاثیر تهدید برای برگزاری اعتصاب سراسری در نیجریه و صعود واردات نفت چین به رکورد بالا در نوامبر، بهبود پیدا کرد.

بر اساس گزارش اویل پرایس، همراه با افزایش شمار دکل‌‌های حفاری فعال، تولید نفت آمریکا نیز بر مبنای هفتگی رو به رشد است و قیمت‌ها را تحت فشار بیشتری قرار داد. تولید نفت خام آمریکا در هفته منتهی به اول دسامبر، ۹.۷۰۷ میلیون بشکه در روز بود که رکورد جدید دیگری برای سال ۲۰۱۷ محسوب می‌شود و برای هفتمین هفته متوالی افزایش نشان داد.

با این حال، با وجود این که این رشد فعالیت نفتی آمریکا می توانست عاملی باشد برای کاهش قیمت نفت، ارزش این محصول استراتژیک در روز‌های اخیر با افزایش قابل قبولی همراه بود.بر اساس گزارش‌های موجود، قیمت‌ها در معاملات پنج‌ شنبه و جمعه پس از اینکه دولت ترامپ اعلام کرد سفارتش در رژیم صهیونیستی را به بیت المقدس منتقل خواهد کرد، افزایش یافت. این در حالی است که آمار‌ها نشان می‌دهند دلیل منطقی افزایش قیمت نفت می‌تواند به رشد تقاضای نفت چین اشاره داشته باشند. آمار اداره کل گمرک چین نشان داد واردات نفت خام این کشور به ۹.۰۱ میلیون بشکه در روز رسیده که دومین رکورد بالا به شمار می ‌رود.

به گفته جان ماکالوسو، تحلیلگر شرکت "تایچه کپیتال ادوایزرز"، آمار خوبی از سوی چین منتشر شده و واردات بالاتر این کشور تنها از عربستان سعودی نیست. ایران، روسیه و آمریکا نیز کشورهایی هستند که سهم صادراتشان را به چین افزایش دادند. تقاضای رو به رشد کمک خواهد کرد چین از آمریکا به عنوان بزرگترین واردکننده نفت خام جهان در سال جاری پیشی بگیرد.

بر اساس نوشته ایسنا، بانک سرمایه‌ گذاری آمریکایی جفریز پیش‌بینی کرد که تقاضای جهانی برای نفت در سال ۲۰۱۸ به میزان ۱.۵ میلیون بشکه در روز رشد خواهد کرد که تحت تاثیر رشد ۱۰ درصدی تقاضا در چین خواهد بود.

به گفته تاماس وارگا، تحلیلگر کارگزاری "پی ‌وی ‌ام اویل آسوشیتس"، در مجموع بازار در شرایط مطلوبی به سر می ‌برند. تهدید اعتصاب در اواخر ماه جاری از سوی یک اتحادیه در نیجریه که بزرگترین صادرکننده نفت آفریقا است، عامل دیگری بوده که از قیمت‌‌ها پشتیبانی کرده است. تمدید توافق کاهش تولید نفت میان اوپک، روسیه و سایر تولید کنندگان تا پایان سال ۲۰۱۸ نیز بازار را تحکیم کرده است.

بر اساس گزارش رویترز، کاهش تولید این گروه قیمت‌‌ها را در فاصله ژوئن تا اکتبر بالا برد و برنت حدود ۴۰ درصد رشد کرد. با این‌ همه آمار هفته گذشته نشان داد تولید نفت خام آمریکا در هفته منتهی به اول دسامبر، ۲۵ هزار بشکه در روز افزایش یافته و به ۹.۷ میلیون بشکه در روز رسیده است که بالاترین تولید از دهه ۱۹۷۰ به‌ شمار می‌ رود و نزدیک به سطح تولید روسیه و عربستان سعودی است.

این در حالی است که دومین عامل منطقی رشد قیمت نفت را می توان کاهش صادرات نفت ونزوئلا به آمریکا دانست. بر اساس آمار‌های منتشر شده در رویترز، صادرات نفت خام ونزوئلا به آمریکا در ماه نوامبر امسال به پایین ‌ترین حد از سال ۲۰۰۳ میلادی تاکنون رسید.

شرکت ملی نفت ونزوئلا (پدوسا) به همراه شریکان خود در ماه نوامبر امسال به طور میانگین ۴۷۵ هزار و ۱۶۵ بشکه نفت به آمریکا صادر کردند که ۳۶ درصد نسبت به پارسال کمتر است.

بر اساس داده‌‌های رسمی اعلام شده از سوی دولت ونزوئلا به سازمان کشور‌های صادرکننده نفت (اوپک)، تولید نفت این کشور در چهار سال اخیر یک میلیون بشکه کاهش یافته است و در ماه اکتبر امسال به کمتر از دو میلیون بشکه در روز رسید.

تحریم‌‌های وضع شده از سوی دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، سبب شده است مشتریان نفت ونزوئلا نتوانند اعتبار نامه لازم را برای واردات به دست بیاورند زیرا بانک‌ها از انجام مبادلات با این کشور خود داری می ‌کنند.

این در حالی است که آژانس بین المللی انرژی ضمن تایید گام بزرگ چین به سوی امنیت انرژی از طریق احداث سه کارخانه بزرگ انرژی‌های خورشیدی، بادی و اتومبیل‌های برقی اعلام کرد این کشور نه تنها در اوایل دهه 2020 به هدف تامین برق برای همه دست می یابد، بلکه موتور رشد تقاضای جهانی انرژی خواهد بود. بر اساس داده‌های موجود در این گزارش، کشور هند، از طریق تلاش‌های هدفمند خود به موقعیت برجسته ای در جهان انرژی دست یافته است و موجب افزایش تقاضای جهانی انرژی در سال 2040 می شود. بنا به اعلام بین المللی انرژی، سرمایه گذاری گسترده هند در تولید برق از انرژی‌های پاک و تاکید مستمر این کشور بر برق دار کردن خانه‌ها به این کشور کمک می کند در اوایل دهه 2020 به هدف دسترسی همه به برق دست یابد در حالی که 60 درصد برق کسانی که در این فرایند از نعمت برق برخوردار می شوند از طریق انرژی‌های پاک تامین می شود.

تیم گولد رییس دایره چشم انداز جهانی انرژی آژانس یاد شده به سان دی گاردین گفت: از نگاه ما، اگر به افزایش تقاضای جهانی انرژی در زمان حال و در سال 2040 بنگریم، هند، بزرگترین جزء آن است.

وی افزود: هند به تنهایی عامل 30 درصد رشد تقاضای انرژی است و این بدین معنی است که هند تاثیر چشمگیری بر جهان انرژی در تمامی انواع سوخت‌ها و فناوری‌ها خواهد داشت. وی اضافه کرد: به طور حتم، چشم انداز کلی انرژی هند بسیار مثبت است. طرح‌های این کشور هم به کنترل آلودگی و هم به کفایت انرژی کمک می کند.

با این وجود می توان دریافت که روند افزایشی قیمت نفت در دراز مدت هم ممکن است و این پیش‌بینی را می توان به افزایش تقاضا در چین و هند ربط داد.

این در حالی است که بانک مرکزی قطر پیش‌بینی کرد که قیمت نفت در سال آینده میلادی ممکن است حدود ۶۰ دلار برای هر بشکه باشد.

بر اساس گزارش روزنامه گالف تایمز از دوحه، بانک مرکزی قطر پیش‌بینی کرد که با افزایش تقاضای جهانی نفت و تولید نفت آمریکا مطابق با برآوردها،  میانگین قیمت نفت در سال ۲۰۱۸ میلادی حدود ۶۰ دلار برای هر بشکه خواهد بود.

این بانک همچنین پیش‌بینی کرد که بازار نفت در سال ۲۰۱۸ میلادی از شرایط مازاد عرضه به وضع توازن بازگردد.

بانک مرکزی قطر همچنین پیش‌بینی کرد: در صورت استمرار رشد تولید نفت آمریکا، ثبات بازار نفت به پایبندی اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) به توافق جهانی کاهش تولید نفت بستگی خواهد داشت.

طبق پیش‌بینی این بانک، اگر اعضای اوپک به توافق یاد شده پایبند بمانند، بازار نفت در سال آینده میلادی به توازن می‌رسد و سطح ذخیره‌سازی نفت به میانگین پنجساله خود می‌رسد. بانک مرکزی قطر همچنین یادآور شد که بخشی از رشد کنونی قیمت نفت مربوط به تنش‌های ژئوپولتیک است و پس از فروکش کردن این تنش‌ها، قیمت‌ها اندکی کاهش می‌یابند.

بر این اساس می توان دریافت که قیمت نفت در هفته گذشته با تکیه بر عواملی روانی و منطقی مانند تحریم ترامپ علیه ونزوئلا، پیش‌بینی رشد تقاضای هند و نیاز روز افزون چین به نفت با روندی افزایشی همراه شده که نهایتا ممکن است این روند در طولانی مدت ادامه داشته باشد. در نتیجه باید به این مساله اشاره کرد که قیمت نفت در روز‌های اخیر با تکیه بر رشد تقاضای چین و هند، و همچنین کاهش عرضه در آمریکای جنوبی افزایش یافته است.

منبع: عصراقتصاد

نظرات
آخرین اخبار