نگاهی به بودجه دفاعی کشورهای خاورمیانه | فراتاب
کد خبر: 7030
تاریخ انتشار: 19 آذر 1396 - 21:01
بودجه نظامی عربستان بیشتر از همه کشورهای منطقه است
تمامی کشورهای جهان بخشی از بودجه سالانه خود را به هزینه‌های دفاعی و نظامی اختصاص می‌دهند و هزینه‌های دفاعی یک کشور را می توان شاخصی برای نشان دادن اهمیت مسائل نظامی در حکومت آن کشور دانست.

تمامی کشورهای جهان بخشی از بودجه سالانه خود را به هزینه‌های دفاعی و نظامی اختصاص می‌دهند و هزینه‌های دفاعی یک کشور را می توان شاخصی برای نشان دادن اهمیت مسائل نظامی در حکومت آن کشور دانست. با این حال  میزان هزینه‌های دفاعی کشورها علیرغم اهمیت زیاد آن به طور شفاف گزارش نمی‌شود. این مساله گاهی سبب رواج شایعاتی در مورد میزان بودجه تخصیص یافته کشورها در این رابطه شده و ممکن است موجبات نگرانی بسیاری را فراهم آورد. یورونیوز در گزارشی به نقل از شرکت چندملیتی پرایس واتر هاوس کوپرز (PricewaterhouseCoopers) نگاهی کرده به بودجه دفاعی کشورهای خاورمیانه.

تولید ناخالص داخلی یکی از مقیاس‌های اندازه‌گیری در علم اقتصاد و یکی از بهترین روش‌های موجود برای اندازه‌گیری اقتصاد یک کشور است. تولید ناخالص داخلی به کل ارزش کالاها و خدمات تولیدی در داخل یک کشور که در طی یک دوره سالانه محاسبه می‌شوند، اطلاق می‌گردد. اهمیت تولید ناخالص داخلی از آنجا ناشی می شود که این امکان را به سیاستگذاران و بانک‌های مرکزی می‌دهد تا در مورد رشد یا رکود اقتصادی کشورها تصمیم بگیرند. هرچه این شاخص اقتصادی کشوری بزرگتر باشد یعنی آن کشور اقتصاد قوی‌تری دارد. ایالات متحده آمریکا، چین، ژاپن، آلمان، فرانسه و بریتانیا دارای بالاترین میزان تولید ناخالص داخلی در جهان هستند. درصد تخصیص یافته به بودجه دفاعی کشور از تولید ناخالص داخلی این امکان را به کارشناسان نظامی می‌دهد تا به درک بهتری از موضع کشورها درباره اهمیت دفاع برسند.

کشورهای عمان با ۱۶.۷٪عربستان سعودی با ۱۰.۴۱٪ و سوریه با ۸.۴۹٪ درصدر این لیست قرار دارند. ایران در میان ۱۵ کشوری که اطلاعات آنان توسط این مرکز منتشر شده با ۳.۰۳٪ در رتبه ۱۲ قرار گرفته است. قطر با ۲.۰۵٪، ترکیه با ۱.۹۹٪ و مصر با ۱.۶۰٪ در انتهای این لیست قرار دارند.

با اینحال میزان بودجه خالصی که هر کشور برای هزینه‌های دفاعی خود صرف می‌کند ترکیب این جدول را تا حدی بر هم می‌زند. این تفاوت از آنجا ناشی می‌شود که میزان تولید ناخالص داخلی کشورها با هم متفاوت است. به عنوان مثال با اینکه بودجه دفاعی عربستان تولید ناخالص داخلی عربستان در رتبه دوم قرار گرفته است، میزان بودجه خالص نظامی آن از لحاظ رقمی بسیار بیشتر از کشورهای دیگر منطقه است.

عربستان سعودی با نزدیک به ۶۴ میلیارد دلار بالاترین هزینه دفاعی را در میان کشورهای این منطقه به خود اختصاص داده است. امارات با حدود ۱۹ میلیارد دلار، اسرائیل با ۱۸ میلیارد دلار و ترکیه با حدود ۱۵ میلیارد دلار پس از عربستان در صدر این لیست قرار دارند. ایران با بودجه‌ای معادل با ۱۳ میلیارد دلار در رتبه پنجم این جدول قرار گرفته است.

نکته جالب توجه این است که بودجه نظامی عربستان دقیقا با مجموع بودجه ۴ کشور امارات، اسرائیل، ترکیه و ایران برابری می‌کند. بودجه باقی ۱۰ کشوری که در این لیست قرار دارند، معادل ۵۰ میلیارد دلار است که با بودجه عربستان به عنوان سر لیست این مجموعه تفاوت قابل تاملی دارد.

منبع: عصراقتصاد

نظرات
آخرین اخبار