از بازگشت ارسلان کامکار خوشحالم | فراتاب
کد خبر: 7005
تاریخ انتشار: 16 آذر 1396 - 04:25
رهبر ارکستر سمفونیک تهران:
مایسترو شهرداد روحانی درباره رهبری ارکستر در رم، حضور این ارکستر در جشنواره موسیقی فجر و بازگشت دوباره ارسلان کامکار به این ارکستر سخن گفت.

شهرداد روحانی ـ مدیر هنری و رهبر ثابت ارکستر سمفونیک تهران در گفت‌وگو با ایسنا درباره برنامه اخیر در رم اظهار کرد: اجرای اخیری که ما در کلیسای سانتا ماریا رم داشتیم، برنامه خیلی مهمی بود زیرا در مکانی خیلی قدیمی، مقدس و مناسب برگزار شد. در آنجا مرتب ارکسترها رفت و آمد دارند و برنامه مویسقایی اجرا می‌شود.این اجرا همراه با «ارکستر جوانان جهان» برگزار شد. این ارکستر از نوازندگانی با ملیت‌های مختلف تشکیل شده و  سعی شده پل فرهنگی بین ایران و کشورهای دیگر برقرار شود که اینکار انجام شده است.

روحانی گفت: در این برنامه آقای دامیانو جورانا (رهبر ایتالیایی) که مدیر هنری ارکستر جوانان جهان نیز هست، قطعاتی از باخ و ویوالدی را رهبری می‌کرد؛ در بخش آخر نیز من رهبری ارکستر را بر عهده داشتم که در این بخش قطعه «کجایید ای شهیدان»، اثر آقای هوشنگ کامکار را به همراهی گروه کر ارکستر سمفونیک تهران اجرا کردیم. در ادامه قطعات «باغ ایرانی» و «قطره های باران» هم نواخته شد که مورد استقبال قرار گرفت. به ویژه اینکه مهمانان غیرایرانی زیاد بودند و بعد از اجرای برنامه خیلی از آن تعریف می‌کردند.

او درباره این اجرا در تهران نیز اظهار کرد: در حال حاضر نیز نوازندگان ارکستر جوانان جهان که در رم اجرا کردند، در تهران هستند و قرار است 16 آذرماه این برنامه را تکرار کنیم. تفاوت دو اجرا در این است که در ایران تعدادی از نوازندگان ارکستر سمفونیک تهران به این گروه اضافه خواهند شد و همینطور گروه کر بزرگتر شده است. همچنین یک قطعه اضافه تر نواخته می‌شود.

ر هبر ارکستر سمفونیک تهران معتقد است: این تبادل نظرهای فرهنگی می‌تواند برای شناساندن فرهنگ ایران موثر باشد و نشان دهد در این برهه چه اتفاقاتی در کشور ما رخ می‌دهد و نوازندگان ما در چه سطحی هستند.

او درباره تعاملات فرهنگی با دیگر کشورها نیز بیان کرد: کاری که الان انجام می‌شود ساده نیست و به برنامه‌ریزی درازمدت احتیاج دارد. اینکه رهبر مهمی مانند ریکاردو موتی به ایران آمد و ارکستر سمفونیک تهران را رهبری کرد در طول عمر این ارکستر اتفاقی نادر بود. موتی نظر مثبتی نسبت به ارکستر داشت. این موضوع نشان دهنده این است که سطح تکنیکی نوازندگان ارکستر سمفونیک تهران بالاست و با همکاران اروپاییشان قابل قیاس هستند.

روحانی با بیان اینکه ما مشغول مذاکره برای این فعالیت‌ها هستیم، اضافه کرد: از طرفی ما با استادهایی که برای برگزاری مستر کلاس به تمام دنیا سفر می‌کنند در تماس هستیم و آنها در حال حاضر برای نوازندگان ما کلاس‌هایی برگزار می‌کنند. این اتفاق خوبی است که کمک می‌کنند نوازندگان با متدهای مختلف آشنا شوند وبه دانش و تجربه آنها اضافه شود.

رهبر ارکستر سمفونیک تهران درباره حضور این ارکستر در سی و سومین جشنواره موسیقی فجر گفت: برنامه ارکستر سمفونیک تهران را از یک سال قبل به بنیاد رودکی ارائه کردم و با این حساب تاریخ‌هایی را برای برنامه روتین ارکستر در نظر گرفتیم. ممکن است تاریخ جشنواره با زمانی که ما از پیش برای اجرا در نظر گرفتیم همپوشانی داشته باشد. اما اینکه قرار است این اجرا بخشی از جشنواره باشد یا نه باید از بنیاد رودکی پرسش شود.

روحانی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به بازگشت دوباره ارسلان کامکار به عنوان کنسرت مایستر این ارکستر بیان کرد: آقای کامکار از نوازنده‌های بسیار توانای ما هستند که وقتی شنیدم قرار است با ارکستر سمفونیک تهران دوباره همکاری کند خیلی استقبال کردم و الان هم خیلی خوشحال هستم. طبیعتا فردی مانند او اگر علاقه داشته باشد با ارکستر همکاری کند من استقبال می‌کنم. همکاری ما و ارسلان کامکار ادامه خواهد داشت.

رهبر ارکستر سمفونیک تهران همچنین گفت: نوازندگان دیگری هم در حال اضافه شدن به بدنه ارکستر هستند؛ ارکستر سازمانی است که قرار است بهترین نوازندگان در آن حضور داشته باشند. ما آزمونی را در این زمینه برگزار و نوازندگانی را برای حضور در ارکستر انتخاب کردیم.

نظرات
آخرین اخبار