کشورهایی که جوانمرگ شدند (بخش دوم) | فراتاب
کد خبر: 6952
تاریخ انتشار: 15 آذر 1396 - 12:17
در حال حاضر در حدود 200 کشور در جهان وجود دارد اما در طول تاریخ همواره کشورهایی بوده اند که طول عمر آنها به پایان رسیده و اکنون دیگر در نقشه جغرافیایی وجود ندارند.

فراتاب-گروه بین الملل-محمد حسن گودرزی: در حال حاضر در حدود 200 کشور در جهان وجود دارد اما در طول تاریخ همواره کشورهایی بوده اند که طول عمر آنها به پایان رسیده و اکنون دیگر در نقشه جغرافیایی وجود ندارند. این کشورها به دلایل مختلف مانند حمله کشور دیگر، اتحاد یا فروپاشی از میان رفته اند و در این میان برخی از کشورها هستند که طول عمر آنها حتی به یک دهه نیز نرسیده است. وب سایت LISTVERSE  نگاهی داشته به کشورهایی که در طول تاریخ کوتاهترین طول عمر را داشته اند و به نوعی جوانمرگ شده اند.

 

5- جمهوری اِزو (The Republic Of Ezo)

از 27 ژانویه 1869 تا 27 ژوئن 1869

طول عمر: 5 ماه و یک روز

 

بعد از پایان جنگ بوشین (Boshin) که با شکست شوگون(فرمانده نظامی) توکوگاوا (Tokugawa) همراه شد، بخشی از ارتش وی از تسلیم شدن سرباز شدند و به جزیره اِزو فرار کدند. این جزیره امروزه با نام هوکایدو شناخته می شود. با وفاداری به یکی از آخرین رهیافت های تفکر قدیمی، سامورایی های شورشی که خود را در این جزیره مستقر اعلام کردند که این جزیره به عنوان یک کشور مستقل و براساس آرمان های سامورایی است. این کشور که در مدت کوتاهی توسط بریتانیا و فرانسه به رسمیت شناخته شده بود به صورت نظامی اداره می شد و توسط دولت امپراطوری میجی شکست خورد. این جنگ ها تنها شامل یک سری جنگ کوتاه بود و جمهوری اِزو فقط یک حمله همه جانبه را توانست انجام دهد: تلاش برای ورود به کشتی جنگی جدید زره پوش، کوتتسو(Kotetsu) که به تازگی از ایالات متحده به ژاپن داده شده بود. این تهاجم ناکام بود و جنگجویان جمهوری به سرعت توسط نیروهای امپراطور شکست خوردند.

با این حال، انوموتو تاکیاکی (Enomoto Takeaki) رهبر شورشیان ، دولت ژاپن را تحت تاثیر قرار داد که باعث شد اعدام نشود  و تنها به چهار سال زندان محکوم شد. پس از آزادی ، وی به دولت میجی پیوست و در تعدادی از پست ها، از جمله به عنوان سفیر در روسیه، مشغول به کار شد.

 

4-اّزواد (Azawad)

از 6 آوریل 2012 تا 12 جولای 2012

طول عمر: 3 ماه و 7 روز

 

اّزواد هرگز به طور رسمی توسط یک کشور دیگر به رسمیت شناخته نشد. مردم شمال مالی ضد دولت شورش کردند و یک منطقه را در قسمت شمال غربی آفریقا به عنوان کشور جدا و خود را یک ملت مستقل اعلام کردند. شورشیان خواستار یک ملت اسلامی براساس به قوانین شریعت اسلامی بودند و این افراد به خوبی آموزش دیده و مسلح بودند.

آنها موفق شدند نیروهای دولتی را در حملات اولیه انقلاب خود شکست بدهند.از آوریل 2012، این جنگ تنها چند ماه ادامه داشت تا شورشیان از آخرین پایگاه خود ، شهر آنسوگو (Ansogo) خارج شوند. از آن زمان، شورشیان، که توسط فرانسه به MLNA شناخته می شوند، موافقت کرده اند که به طور کامل به حاکمیت ملی مالی احترام بگذارند و در مورد استقلال خود با دولت مذاکره کنند. با این حال بعید به نظر می رسد که با توجه به مخالفت های بین المللی شورشیان ازواد به موفقیت برسند. جنگ های متناوب هر چند ماه اتفاق می افتد، که معمولا ناشی از نگرانی دولت مالی نسبت به شورشیان است.

 

3- جمهوری کوهستانی ارمنستان (The Republic Of Mountainous Armenia)

از 26 آوریل 1921 تا 13 جولای 1921

عمر: 2 ماه و 18 روز

 

هنگامی که در جنگ ترک ها و ارمنی ها صدای پای شکست ارمنی ها آمد، دولت ارمنستان مجبور شد که به اتحاد جماهیر شوروی بپیوندد تا از خود محافظت کند. با این حال، شوروی تصمیم گرفت تا بخشی از ارمنستان را به آذربایجان بدهد و این کار مردم محلی این منطقه خشمگین ساخت. در اوایل سال 1921، آنها علیه شوروی ها شورش و استقلال خود را در 26 آوریل اعلام کردند. آنها شهرهای ایروان و مناطق اطراف آن را کنترل می کردند و نوعی مسیر فرار برای اعضای دولت فدراسیون انقلابی ارمنی موسوم به داشناک و دیگر روشنفکرانی که از آزار و اذیت شوروی ها می ترسیدند، راه اندازی کردند.

با این حال، موفقیت آنها تا مدت کوتاهی ادامه پیدا نکرد ؛ زیرا ارتش شوروی خیلی زود وارد جنگ با شورشیانی شد که فدراسیون انقلابی ارمنستان را برپا کرده بودند. هرچند انقلاب آنها تا حدی موفقیت آمیز بود؛ زیرا آنها توسط شوراها این مجوز را گرفتند که قلمرو خود را تحت کنترل ارمنستان داشته باشند.

 

2- جمهوری دموکراتیک یمن (The Democratic Republic Of Yemen)

از 21 مِی 1994 تا 7 جولای 1994

طول عمر: یک ماه و 23 روز

 

هنگامی که علی بن سلیم البیده (Ali Salim al-Beidh) معاون سابق رئیس جمهور یمن با مدارکی در مورد بخش شمالی به شهر جنوبی عدن فرار کرد جنگ داخلی میان مناطق شمالی و جنوبی در یمن آغاز شد. پس از آنکه در ماه آوریل 1994 نبردی بین تانک های دو منطقه رخ داد نمایندگان یمن جنوبی، چند روز بعد اعلام کردند که جمهوری دموکراتیک یمن را تشکیل می دهند. این نام نباید با جمهوری دموکراتیک خلق یمن، کشور 23 ساله ای که در نیمه جنوبی یمن وجود داشت، اشتباه گرفته شود. شورای امنیت سازمان ملل متحد خواستار آتش بس و زمان کوتاهی برای بررسی وضعیت شد. جنگ داخلی تنها یک ماه طول کشید.نیروهای شمالی نیروهای مقاومت جنوب را شکست دادند  و در 7 جولای 1994 عدن را تصرف و به شورش  پایان دادند. عفو عمومی به وسیله منطقه شمال ارائه شد تا برادران خود را در جنوب به کشور برگردانند.

 

1- کارپاتو-اوکراین (Carpatho-Ukraine)

از 15 مارس 1939 تا 16 مارس 1939

طول عمر: یک روز

 

کارپاتو-اوکراین که در جنوب غربی اوکراین واقع شده استقلال خود را در تاریخ 15 مارس 1939 اعلام کرد. دولت ولوشین (Voloshyn) تنها یک روز پس از آنکه اسلواکی استقلال خود را اعلام کرد، حکومت ولوشین  را ایجاد کرد (هرچند که این فقط یک نیرنگ بود تا آلمان نازی بتواند اسلواکی را تصرف کند).آنها موفق به طراحی سریع پرچم و مهر حکومتی و همچنین اعلام یک سرود ملی در یک روز شدند. همانند هیتلر و نازی ها، رهبران مجارستان، همسایگان کارپاتو اوکراین، خیال گسترش کشور خود را داشتند و فقط یک روز بعد به کشور تازه حمله کردند. (هیتلر به طور مخفیانه موافقت خود را با این کار اعلام کرده بود.)اعضای دولت کارپاتو-اوکراین از ترس جانشان از تازه تاسیس خود فرار کردند. بعد از جنگ جهانی دوم این منطقه به تصرف و مالکیت روس ها درآمد.

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

قسمت اول

منبع: Listverse

نظرات
آخرین اخبار