کد خبر: 6949
تاریخ انتشار: 11 آذر 1396 - 19:33
اتریش از جمله کشور های اروپایی به شمار می رود که روابط بسیار خوبی با ایران داشته و این روابط در طول تاریخ روابط دو جانبه بین دو کشور به ندرت دچار مشکل یا تنش شده است.

اتریش از جمله کشور های اروپایی به شمار می رود که روابط بسیار خوبی با ایران داشته  و این روابط در طول تاریخ روابط دو جانبه بین دو کشور به ندرت دچار مشکل یا تنش شده است. در واقع می توان گفت که در بین کشورهای اروپایی اتریش شریک خوبی به خصوص در زمینه تجاری به شمار می رود و در سال های اخیر و به خصوص بعد از لغو تحریم های مرتبط با برنامه هسته ای یاران دو کشور تلاش کرده اند که حجم مبادلات تجاری خود را افزایش دهند و به قبل از دوران تحریم و حتی بیشتر برسانند.

اتریش که در سال های بعد از جنگ جهانی دوم به عنوان کشوری فقیر در اروپا مطرح بود در طی دهه های اخیر به یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان تبدیل شده است. مسئولین اتریشی بعد از جنگ جهانی دوم،  برای بازسازی اقتصادی اتریش در چارچوبی مستقل و خودکفا برنامه ای را در سال 1948 طرح ریزی کردند و بعد از وقفه ای که در دهه 70 میلادی به دلیل بحران نفت به وجود آمد، دوباره این برنامه ادامه یافت و در سال 1995 اتریش توانست بعنوان یکی از کشورهای اروپایی به عضویت مجموعه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در آید که این امر برای اقتصاد این کشور طی 10 الی 15 سال اخیر از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده است.

در حال حاضر اتریش از جمله با ثبات ترین کشورهای دنیا با کم ترین میزان تورم است. بر همین اساس افزایش بدهی های عمومی متوقف و سیاست های مالی بر ایجاد توازن در تعیین بودجه متمرکز شده است. اتریش به عنوان یک عضو اتحادیه اروپا، دارای اقتصاد توسعه‌ یافته همراه با استانداردهای بالای زندگی است. تاکید بر گسترش صنایع کوچک و متوسط از جهت‌گیریهای کلان اقتصادی این کشور به شمار می‌رود. اتریش از نخستین کشورهای اروپایی است که توانست به سرعت از بحران اقتصادی ۲۰۰۷ رهایی پیدا کند و هم اکنون، این کشور از سرمایه گذاران خارجی عمده در اروپای مرکزی، شرقی و جنوب شرقی است.

اتریش از معدود کشورهای اروپایی بود که در زمان اعمال تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران به دلیل برنامه هسته ای این کشور، از پذیرش آن خودداری ورزید و روابط تجاری دوجانبه خود با ایران را ادامه داد. پس از توافق هسته‌ای وین که به رفع تدریجی تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران انجامید، هاینتس فیشر، رئیس‌جمهور اتریش، نخستین مقام عالی‌رتبه یک کشور عضو اتحادیه اروپایی بود که به ایران سفر کرد. حضور هیات های تجاری دو کشور در ایران و اتریش  در زمان بعد از توافق هسته ای را می توان یکی از نشانه های علاقه دو کشور به افزایش مناسبات اقتصادی دانست.

سفیر اتریش در ایران روابط دو کشور را در بالاترین سطح ممکن توصیف کرد.

اشتفان شولتز (Stefan Scholz) سفیر اتریش در ایران در گفت و گویی که با عصراقتصاد در حاشیه مراسم بزرگداشت سی اُمین سال حضور برنامه جهانی غذا سازمان ملل متحد در ایران داشت با اشاره به نقش توافق هسته ای در افزایش روابط بین دو کشور گفت:"  از زمان توافق هسته ای روابط اقتصادی بین ایران و اتریش تغییر داشته است و باید با کمال خوشحالی بگویم که امسال روابط اقتصادی دو کشور به بالاترین سطح خود رسیده است.

شولتز ادامه داد:" البته به عنوان یک سفیر وظایف و اهداف والایی دارم و دوست دارم در پایان ماموریتم در ایران ببینم که ایران دوباره تبدیل به دومین بازاربزرگ تجاری اتریش در ورای آب ها شده است و این می تواند انقلابی در روابط بین دو کشور باشد. این ممکن است در آغاز هدفی مشکل و جاه طلبانه به نظر برسد اما ما جاه طلبی را دوست داریم.

سفیر اتریش در ایران در پاسخ به سوالی در مورد روابط بین بانکی بین اتریش و ایران گفت:" در 22 سپتامبر سال جاری اوبر بانک اتریش یک توافقنامه ای را با وزیر اقتصاد و مدیر کل بانک مرکزی ایران امضا کرد که براساس آن خط تجاری و فاینانس به ارزش یک میلیلارد یورو بین دو کشور راه اندازی کرد."

وی تصریح کرد:" اوبر اولین بانک اروپایی بود که این کار را انجام داد و این می تواند به عنوان گام اول و الگویی برای سایر بانک های اروپایی باشد که با ایران وارد تعهدات اقتصادی و تجاری شوند به خاطر اینکه با توجه به توافق هسته ای ما این چیزی که براساس توافق هسته ای و در قبال برداشته شدن تحریم ها متعهد شده ایم و برای به وجود آوردن یک موقعیت برد-برد برای دو طرف."

سفیر اتریش در ایران آینده روابط اقتصادی بین ایران و اتریش روشن توصیف کرد و گفت:" برنامه ریزی برای سفر حسن روحانی به اتریش نیز آغاز شده است. چیزی که به عنوان چشم انداز در آینده روابط بین دو کشور وجود دارد رفع مشکلات سرمایه گذاری بسیار بزرگ بین دو کشور است. باید گفت که سال آینده می تواند سال ویژه ای باشد.ایران و اتریش روابط تاریخی بسیاری با یکدیگر داشته اند  و این روابط از حدود 500 سال پیش آغاز و از حدود 160 سال پیش روابط کامل سیاسی بین دو کشور شروع شد و روابط بین دو کشور می تواند گسترش بیشتری داشته باشد."

وی در پایان از سفر حسن روحانی رئیس جمهور ایران به اتریش خبر داد و گفت که مقدمات انجام این سفر در حال برنامه ریزی است.

منبع: عصراقتصاد

نظرات
آخرین اخبار