دلیل تعلل در برگزاری انتخابات فدراسیون‌های ورزشی مهم چیست؟ | فراتاب
کد خبر: 6916
تاریخ انتشار: 8 آذر 1396 - 14:15
با وجود بلاتکلیفی چند فدراسیون برای برگزاری انتخابات، همچنان زمان برگزاری مجمع انتخاب ریاست چند فدراسیون نامشخص است.

ایسنا، با اعلام معاونت قهرمانی وزارت ورزش و جوانان، زمان برگزاری انتخابات شش فدراسیون اعلام شد و قرار است انتخابات فدراسیون نابینایان و کم بینایان چهار دهم آذر، فدراسیون کوهنوردی بیستم آذر، فدراسیون نجات غریق ۴ دی، فدراسیون کبدی ۲۵ آذر، فدراسیون سه گانه بیست و هفتم آذر و کشتی بیست و هشتم آذر ماه برگزار شود.

اما فدراسیون‌های مهمی هم‌چنان منتظر اعلام زمان برگزاری مجمع هستند. همین موضوع حاشیه‌های زیادی را برای رشته‌های تحت پوشش این فدراسیون ها آن هم حدود هشت ماه قبل از بازی‌های آسیایی پدید آورده است.

پس از انتصاب محمدرضا داورزنی در سمت معاونت ورزش قهرمانی وزارت ورزش، او از اسفند ماه سال گذشته سرپرستی والیبال را نیز عهده دار است و این‌ در حالی است که وزیر ورزش هدایت فدراسیون‌ها با سرپرست را به آفت برای ورزش تعبیر کرده است و مشخص نیست چرا فرآیند برگزاری یکی از موفق‌ترین رشته‌های ورزشی تیمی ایران اینقدر طولانی شده است.

مسعود سلطانی‌فر روز ۲۹ دی ماه ۹۵ در جمع رؤسای فدراسیون‌های ورزشی، تعیین سرپرست تا برگزاری انتخابات مجدد رؤسای فدراسیون‌ها را امری هزینه‌زا و مشکل‌آفرین برای ورزش و مدیریت فدراسیون‌های ورزشی دانست و گفت: " در اساسنامه هم چنین چیزی نداریم و بهتر است با رعایت قانون و پیش‌بینی زمان‌بندی اتمام دوره ریاست قبلی‌ ثبت‌نام‌ها صورت گیرد و بعد از تأیید نامزدها و تا زمان برگزاری انتخابات جدید، رئیس فدراسیون همچنان عهده‌دار مدیریت امور فدراسیون باشد. تصور من این است در همان روزی که رئیس فدراسیون قبلی زمان مدیریتش به پایان می‌رسد انتخابات جدید برگزار شود".

وی هم‌چنین در بهمن ۹۵ در این باره عنوان کرد: "چیزی که برای من خیلی عجیب است و به‌نظرم آفت فدراسیون‌ها و ورزش است، سرپرستی اداره‌ شدن فدراسیون‌هاست. سرپرستی اداره‌شدن را از هر زاویه نگاه کنیم، قابل نقد است. فردی که سرپرست است، چون می‌داند موقتی است، اصلاً نمی‌تواند برنامه‌ریزی بلندمدتی داشته باشد، در نتیجه دنبال تأمین منابع مالی نمی‌رود، ضمن اینکه ممکن است یکسری ولخرجی‌ها داشته باشد. من معتقدم که با تعیین سرپرست، حتی به‌مدت سه ماه، به روال جاری فدراسیون‌ها لطمه می‌زنیم".

به گزارش ایسنا، سه فدراسیون بدنسازی، شنا و تکواندو نیز از دیگر فدراسیون هایی هستند که مهلت ریاست چهار ساله روسای آنها به اتمام رسیده و منتظر اعلام زمان برگزاری انتخابات هستند.  مشخص نیست که آیا حکم سرپرستی برای مسئولان این فدراسیون ها صادر شده یا خیر و اینکه این افراد هفته ها بعد از اتمام مهلت ریاست همچنان به عنوان رئیس نامه های رسمی را امضا می کنند، تخلف اداری محسوب نمی‌شود؟

از سویی اخیراً محمود مشحون در فدراسیون بسکتبال به دلیل بازنشستگی استعفا داده است و این فدراسیون بدون رییس در مسابقات انتخابی جام جهانی ۲۰۱۹ حضور دارد. فدراسیون بوکس نیز وضعیتی مشابه دارد و پس از استعفای ناطق با سرپرست اداره می شود.

نکته قابل تامل در رویکرد وزارت ورزش برگزاری غیرمنظم مجامع انتخاباتی است، در حالی که چند ماه بعد از پایان زمان ریاست یک فدراسیون حتی تاریخ مجمع انتخاباتی آن اعلام نشده، تاریخ انتخابات دیگر فدراسیون‌هایی که مدت زیادی از ثبت نام کاندیدای آن نگذشته اعلام می‌شود، در یک مورد نادر تاریخ انتخابات فدراسیون نجات غریق مدتی بعد از اعلام رسمی از سوی مسئولان تغییر می‌کند.

حالا تکلیف رشته‌هایی نظیر والیبال، شنا، بوکس و بسکتبال که باید در حدود 8 ماه دیگر در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا شرکت کنند، با تعلل در اعلام زمان برگزاری انتخابات مشخص نیست و عملا وزارت ورزش در برگزاری مجامعی نظیر نابینایان و کوهنوردی تسریع داشته که نقش پررنگی در بازی‌های آسیایی ایفا نمی کنند.

به اعتقاد برخی کارشناسان با توجه به نقش آفرینی روسای فدراسیون‌های ورزشی در انتخابات کمیته ملی المپیک، تعلل وزارت ورزش و جوانان در اعلام زمان انتخابات چند تن از روسای فدراسیون های تاثیرگذار، شائبه‌های زیادی را در این خصوص ایجاد خواهد کرد.

حال باید منتظر اعلام زمان برگزاری انتخابات فدراسیون های تکواندو، والیبال، بسکتبال، شنا، بوکس و بدنسازی ماند و دید سرانجام چه زمانی تکلیف مهمترین رشته های ورزشی ایران مشخص خواهد شد؟

نظرات
آخرین اخبار