کد خبر: 6909
تاریخ انتشار: 7 آذر 1396 - 22:25
بازگشت نمایندگان کرد به پارلمان عراق
رئیس سابق اقلیم کردستان عراق حمایت خود را از برگزاری مذاکرات میان اربیل و بغداد اعلام کرد.

ایسنا، به نقل از شبکه خبری سومریه نیوز، مسعود بارزانی، رئیس پیشین اقلیم کردستان عراق و رهبر حزب دموکرات در نشستی با اعضا و کادر این حزب در سلیمانیه و حلبچه گفت: ما از برگزاری مذاکرات میان بغداد و اربیل حمایت می‌کنیم اگر بغداد در حل مشکلات جدی است باید از مطرح کردن شروط ناچیز و غیرقابل اجرا خودداری کند.

وی افزود: قبل از برگزاری همه‌پرسی گفتیم که بغداد برای از بین بردن دستاوردهای عادلانه مردم کردستان و بازگرداندن ما به خط سبز تلاش می‌کند. حتی اگر همه پرسی را هم برگزار نمی‌کردیم باز هم بغداد علیه کرکوک برنامه‌ریزی می‌کرد. اگر خیانت روز 16 اکتبر نبود آن طرح موفق نمی‌شد.

روابط بغداد و اربیل بعد از برگزاری همه‌پرسی استقلال در 25 سپتامبر گذشته دچار تنش شد و بغداد تحریم‌هایی را علیه اربیل اعمال کرد.

در همین راستا، نیچروان بارازانی، نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق گفت: دولت فدرال همچنان از طریق رسانه‌ها اقلیم را مورد خطاب قرار می‌دهد. مشکلات میان بغداد و اربیل باید از طریق مذاکرات جدی حل شود و ما بارها این را گفته‌ایم.

وی افزود: تا به این لحظه بغداد آماده مذاکره نبوده است. از ما می‌خواهند گذرگاه‌های مرزی و فرودگاه‌ها را تحویل دهیم و نمی‌دانیم منظورشان از تحویل چیست. ما مشکلی با حضور ناظران دولت فدرال نداریم.

نیچروان بارزانی گفت: ما بارها گفته‌ایم که به تصمیمات دادگاه فدرال احترام می‌گذاریم اما باید تمامی حکم‌هایی که به دنبال همه‌پرسی صادر شده لغو شود. بغداد باید تمامی اقداماتی را که علیه اقلیم کردستان اتخاذ کرده لغو کند. زمانی که بغداد آماده پرداخت حقوق کارمندان شود ما نیز آماده همکاری خواهیم بود.

وی آنچه را که در طوزخرماتو رخ داد "فاجعه بزرگ" خواند و گفت: بعد از نابودی داعش ما تصور نمی‌کردیم که این اتفاق به دست نیروهای عراقی رخ بدهد.

بارزانی درباره اوضاع سیاسی اقلیم گفت: با تمامی طرف‌های کرد درباره پیشنهاد تشکیل دولت موقت صحبت خواهد شد و بعد از آن موعد انتخابات آتی را مشخص می‌کنیم.

وی دولت عراق را مسئول رخدادهای کنونی دانست و خواهان آغاز تحقیقات از سوی دولت عراق و بازگشت آوارگان شد.

از سوی دیگر قرار است فؤاد معصوم، رئیس‌جمهور عراق در راستای تلاش برای حل بحران میان بغداد و اربیل و بعد از دیدارش با رهبران کرد در سلیمانیه به اربیل برود.

استادان دانشگاه‌های کردستان طرحی را برای آشتی ملی در عراق به رئیس‌جمهور ارائه کرده و وی نیز حمایت خود را از این طرح اعلام کرده است.

معصوم تأکید کرد که عراقی‌ها نیاز شدیدی به تقویت تفاهم و توافق دارند.

در همین حال، عواطف نعمه، نماینده ائتلاف دولت قانون از حضور نمایندگان کرد در جلسه پارلمان عراق خبر داد و گفت که بازگشت آن‌ها از طریق یک معامله پشت پرده بین فراکسیون‌های سیاسی انجام شده است.

وی گفت: قوانینی وجود دارد که پارلمان در جلسات قبلی آن را تصویب کرده بود. از جمله این قوانین تعلیق عضویت نمایندگان کردی است که در همه پرسی استقلال شرکت کرده بودند. ما از دولت خواستیم این قوانین را اجرا کند. ریاست پارلمان کمیته‌های حقوقی و امور اعضا را به تهیه لیست نمایندگانی که در همه پرسی شرکت کرده بودند، مکلف کرد.

این نماینده گفت: پیشنهاداتی که کمیته‌های پارلمانی ذیربط ارائه کرده‌اند هنوز در پارلمان تصویب نشده است. نمایندگان کرد درحالی به پارلمان بازگشتند که گویی هیچ اتفاقی نیفتاده است این یعنی حضور آن‌ها از طریق یک معامله پشت پرده انجام شده است و باید نمایندگان مردم از آن اطلاع داشته باشند نه اینکه نمایندگان بدون اجرای قوانین در جلسات حضور یابند.

وی درباره بسته پیشنهاداتی که جنبش التغییر به معصوم در جریان سفرش به سلیمانیه داده بود، گفت: این بسته شامل دور کردن مسعود بارزانی از روند سیاسی و احضار برخی شخصیت‌هایی است که دلیل بحران میان بغداد و اربیل بوده‌اند. همچنین این بسته پیشنهادی شامل تشکیل دولت نجات برای اداره امور اقلیم و مذاکره با بغداد است.

نظرات
آخرین اخبار