کد خبر: 6894
تاریخ انتشار: 5 آذر 1396 - 21:02
سفیر اسپانیا اعلام کرد:
اسپانیا از جمله کشورهای تاثیر گذار اروپا است که در اقتصاد این قاره نقش مهمی را ایفا می کند. اقتصاد این کشور به عنوان یکی از 20 قدرت اقتصاد جهانی بر اساس حجم تولید ناخالص داخلی را را یدک می کشد و اسپانیا پنجمین اقتصاد بزرگ اتحادیه اروپا و چهارمین اقتصاد بز

اسپانیا از جمله کشورهای تاثیر گذار اروپا است که در اقتصاد این قاره نقش مهمی را ایفا می کند. اقتصاد این کشور به عنوان یکی از 20 قدرت اقتصاد جهانی بر اساس حجم تولید ناخالص داخلی را را یدک می کشد و اسپانیا پنجمین اقتصاد بزرگ اتحادیه اروپا و چهارمین اقتصاد بزرگ منطقه یورو می‌باشد. اقتصاد اسپانیا در اواخر دهه 80  با مشکلات بسیاری رو به رو شد تا جایی که اقتصاد این کشور با بحران رو به رو شد. بعد از گذشت دوران بحران اقتصادی در اوایل دهه ۱۹۹۰ اسپانیا شاهد رشد اقتصادی خوبی بود. این رشد اقتصاد بالا باعث شد که  دولت این کشور بدهی‌های خارجی‌اش را کاهش دهد. نتیجه این اقدام از سوی دیگر باعث شد که نرخ بیکاری در این کشور به طور قابل توجهی کاهش یابد. در سال ۱۹۹۹ اسپانیا در شرایطی به منطقه یورو پیوست که بودجه دولت متعادل و نرخ تورم تحت کنترل بود.

با این حال بحران اقتصادی سال 2008 تاثیر منفی بر اقتصاد این کشور گذاشت تا جایی که باعث فروپاشی اقتصادی بخش‌های مختلف در اقتصاد این کشور به خصوص بخش ساخت و ساز شد. این امر باعث شد اخراج گسترده کارکنان و کارگران، توقف روند تقاضای کالا و خدمات در این کشور افزایش پیدا کند تا جایی که  تا انتهای ماه مِی ۲۰۰۹ نرخ بی‌کاری به به حدود 18 درصد رسید. با عمیق‌تر شدن رکود اقتصادی و افت قیمت مسکن، بدهی سنگین رو به افزایش بانک‌های پس‌انداز منطقه‌ای، دولت و بانک مرکزی را مجبور به مداخله از طریق تدوین طرح‌های تثبیتی کرد و در نهایت در سال ۲۰۱۲  دولت مجبور شد از بانک مرکزی اروپا کمک مالی دریافت کند.

روابط اقتصادی بین ایران و اسپانیا همواره از یک سطح قابل قبول به خصوص در زمینه انرژی بوده است. روابط اقتصادی ایران و اسپانیا در سال 2010 با رسیدن به مرز 5 میلیارد یورو به بالاترین سطح خود رسید. اما  با شروع تحریم های مرتبط با برنامه هسته ای علیه ایران این روابط اقتصادی روند نزولی به خود گرفت و در سال2013  به کمتر از 500 میلیون یورو کاهش یافت. با دستیابی به توافق هسته ای و برداشته شدن تحریم های بین المللی علیه ایران بار دیگر توسعه تعاملات اقتصادی بین ایران و اسپانیا مورد توجه دولتمردان و فعالان بخش خصوصی در دو کشور قرار گرفت گرفت و عزیمت هیات های متعدد اقتصادی از اسپانیا به جمهوری اسلامی ایران شروع  شد و به دنبال آن هیات های بزرگ اقتصادی متعددی از ایالت های مختلف اسپانیا به ایران سفر نمودند. دستاورد تحرکات جدید در تعاملات اقتصادی بین دو کشور از سر گیری روند صعودی افزایش حجم مبادلات تجاری ایران و اسپانیا شد. تا جایی که در سال 2016 میلادی حجم مبادلات تجاری بین دو کشور از مرز یک میلیارد یورو عبور کرد. انتظار می رود که با توجه به مذاکرات صورت گرفته بین شرکت های اسپانیایی و بخش های مختلف اقتصادی در ایران این میزان در بخش های مختلف افزایش پیدا کند.

سفیر اسپانیا در ایران در گفت و گویی که با عصراقتصاد در حاشیه مراسم بزرگداشت سی اُمین سال حضور برنامه جهانی غذا سازمان ملل متحد در ایران در پاسخ به سوالی در مورد وضعیت روابط اقتصادی بین دو کشور، این روابط را در حال افزایش توصیف کرد.

ادواردو لوپز بوسکتس Eduardo López Busquets)) سفیر اسپانیا در ایران با اشاره به نقش توافق هسته در روابط اقتصادی بین دو کشور گفت:" روابط اقتصادی ایران و اسپانیا در بعد اقتصادی به خصوص بعد از توافق هسته ای افزایش داشته است. روابط اقتصادی ایران و اسپانیا همواره خوب بوده و این امر به خصوص از دو سال پیش و امضای توافق هسته ای بهتر شده است.

بوسکتس در مورد مشکلات دریافت روادید سفر به اسپانیا برای تجار ایرانی گفت:"  تقریبا از 6 سال پیش شرکتی به نام BLS کار صدور روادید را انجام داده و در حال حاضر تعداد روادید صادر شده برای سفر به اسپانیا دو برابر شده است. اما باید بگویم که زمانی که افراد برای مقاصد تجاری به اسپانیا قصد سفر دارند پولی برای روادید دریافت نمی کنیم. اما افرادی که برای مقاصد غیر تجاری قصد سفر به اسپانیا را دارند باید منتظر بمانند زیرا تعداد تقاضا ها برای سفر به اسپانیا بالا است. با این حال اگر مشکلی برای شرکت ها در این زمینه به وجود بیاید بررسی می کنیم.

سفیر اسپانیا در ایران در پایان با ابراز امیدواری نسبت به آینده روابط بین ایران و اسپانیا گفت:" روابط بین دو کشور بسیار خوب است و با توجه به جنبه های مختلف، روابط بین دو کشور در زمینه اقتصادی در حال پیشرفت است."

منبع: عصراقتصاد

نظرات
آخرین اخبار