کد خبر: 688
تاریخ انتشار: 7 فروردین 1395 - 19:51
با رای دادگاه کیفری بین المللی در لاهه:
دادگاه جنایت جنگی سازمان ملل متحد، روز پنجشنبه ٢٤ مارس/ ٥ فروردین ماه، رئیس پیشین صرب های بوسنی را مسئول «نسل کشی» و ٩ اتهام دیگر چون جنایت علیه بشر و جنایت جنگی دانست و به مجازات تحمل ۴۰ سال زندان رای داد.

فراتاب-ریحانه تهامی:دادگاه جنایت جنگی سازمان ملل متحد، روز پنجشنبه ٢٤ مارس/ ٥ فروردین ماه، رئیس پیشین صرب های بوسنی را مسئول «نسل کشی» و ٩ اتهام دیگر چون جنایت علیه بشر و جنایت جنگی دانست و به مجازات تحمل ۴۰ سال زندان رای داد.شناسائی رسمی کشتار ژوئیه ١٩٩٥ در «سربرنیسا» به عنوان «نسل کشی» به یکی از مهمترین فجایع پایان قرن بیستم چهرۀ حقوقی می دهد.

بر اساس رای دادگاه کیفری بین المللی در لاهه، کشتار «سربرنیسا» را از نمونه های بارز «پاکسازی قومی» تلقی کرد که توسط «رادووان کاراجیچ» با همکاری ژنرال «راتکو ملادیچ»، فرماندۀ نظامی صرب های بوسنی، و حمایت رئیس جمهوری پیشین صربستان «اسلوبودان میلوسویچ» تهیه و به اجرا گذاشته شده است. دادگاه «رادووان کاراجیچ» را محور ساختارهای نظامی، سیاسی و دولتی صرب های بوسنی تلقی کرده و در حکم خود تصریح کرد که وی «در خط مقدم تدوین، توسعه و اجرای ایدئولوژی» آنان در سالهای ١٩٩٢ تا ١٩٩٥ قرار داشته است. جنگهای این دوران در بوسنی بیش از۱٠٠ هزار کشته و ٢ میلیون و ٢٠٠ هزار بی خانمان بر جای گذاشته است.وی پیشتر در دادگاه لاهه اظهار کرده بود که : " دادگاه نباید مرا متهم می کرد. من باید بدلیل تمام اقدامات خوبی که انجام داده ام، پاداش می گرفتم.”

سربرنیستا،بزرگترین نسل کشی در اروپا

سربرنیتسا ،یکی از شهرهای کوهستانی بوسنی و هرزه گوین در شرق این کشور است که پس از کشتار دسته جمعی مسلمانان در شهر سربرنیستا در كشور بوسنی و هرز گووین بر سر زبان ها افتاد.

نظامیان صرب ۸۳۷۲ از مردان و نوجوانان بوسنیایی را در سال ۱۹۹۵ میلادى كشتند و در گورهاى دسته جمعى دفن كردند.

این کشتار یا نسل‌کشی بعد از جنگ جهانی دوم، بزرگ‌ ترین نسل‌ کشی در اروپا نامیده شده است.

کشتار سربرنیتسا به فرماندهی راتکو ملادیچ سردسته شبه نظامیان صرب ملی گرا در حالى صورت گرفت كه اين منطقه در جریان جنگ بوسنى توسط سازمان ملل منطقه امن اعلام شده بود.

اما صرب‌ها اندکی پس از امضای قرارداد «صلح دیتون»، شهر سربرنیتسا را محاصره و در کمتر از یک هفته ای که از11 ژولای 1995 میلادی آغاز شد، حدود 8000 مسلمان این شهر را قتل‌عام کردند.

صرب‌ها اندکی پس از امضای قرارداد «صلح دیتون»، شهر سربرنیتسا را محاصره و در کمتر از یک هفته ای که از11 ژولای 1995 میلادی آغاز شد، حدود 8000 مسلمان این شهر را قتل‌عام کردند.

این در حالیست که چهارصد سرباز مسلح هلندی نیز در قالب نیروهای صلح‌بان سازمان ملل برای ایجاد امنیت این منطقه حضور داشتند ولی در جریان این کشتار هیچ واکنشی از خود نشان ندادند.

صلح بانان هلندی نه تنها با مهاجمان صرب برخورد نکردند بلکه سیصد زن و کودک مسلمان بوسنی را که به این پایگاه سازمان ملل پناه آورده بودند، تحویل شبه نظاميان صرب دادند که به کشتار آنها منجر شد.

در آن ایام ده ها هزار زن و کودک مجبور به ترک خانه و کاشانه خود شدند و بیش از هشت هزار نفر، فقط به دلیل اینکه مسلمان بودند، توسط نیروهای مرگبار رادووان کاراجیچ، فرمانده ى حزب صرب ها و راتکو ملادیچ، فرمانده نظامى صرب ها، به قتل رسیدند.

دولت های اروپا در آن مقطع مانع از تصویب هرگونه قطعنامه ای قاطع برای پایان جنگ بوسنی شدند.

بیل کلینتون رئیس جمهور وقت آمریکا در مصاحبه ای که شش سال قبل (2009 میلادی) منتشر شد، درباره علت مخالفت دولت های اروپائی با قطعنامه های شورای امنیت درباره این جنگ گفت: متحدان ما در اروپا به طور محرمانه اذعان کردند که وجود کشور مستقل بوسنی به عنوان تنها ملت مسلمان در اروپا را غیر طبیعی می‌‌دانند لذا لوایح لغو یا تغییر تحریم را وتو می‌‌کردند. با این حال مسئولیت رادووان کاراجیچ را در «کشتار جمعی» در هفت شهر و شهرک دیگر بوسنی وارد ندانست.

«رادووان کاراجیچ» عالی رتبه ترین مقامی است که توسط دادگاه جزائی بین المللی  محاکمه و محکوم می شود. رئیس جمهوری پیشین صربستان «اسلوبودان میلوسویچ» که پروندۀ وی در برابر همین دادگاه در حال بررسی بود، در سال ٢٠٠٦ در زندان درگذشت و بنابراین محاکمۀ وی نا تمام مختومه اعلام شد.

شمار فراوانی از قربانیان و از جمله زندانیان پیشین اردوگاههایی که صرب های بوسنی برای در بند نگه داشتن مسلمانان بر پا کرده بودند و نیز خانواده هایی که فرزندان خود را دراین جنگ از دست داده اند و همچنین تعدادی از دیپلمات ها و شمار بسیاری از روزنامه نگاران از نقاط مختلف جهان برای شنیدن حکم دادگاه در محل حاضر بودند.

«رادووان کاراجیچ» که اینک ٧٠ سال دارد، روانپزشک است و در پایان جنگ به مدت ١٣ سال با استفاده از نام های مستعار بصورت نیمه پنهان زندگی می کرد. وی در سال ٢٠٠٨ دستگیر شد، محاکمه وی سال بعد آغاز گردید و در سال ٢٠١٤ پس از ٤٩٧ روز محاکمه و احضار ٥٨٦ شاهد به دادگاه به پایان رسید.

نارضایتی مسلمانان و صرب ها از حکم صادر شده

محکومیت رادوان کاراجیچ به ۴۰ سال زندان واکنش های متفاوتی را میان صربها و مسلمانان بوسنی بر انگیخته است. مسلمانان بوسنی که بسیاری تمام اعضای خانواده های خود را در این نسل کشی از دست داده اند ،حکم دادگاه را یک پیروزی واقعی برای این قصاب بوسنی میدانند. از سویی دیگر  صرب های بوسنی معتقدند نمیتوان با این شیوه صلح و آشتی را برقرار کرد.

پس از قرارداد صلح دیتون که تقسیم بندی قومیتی جمهوری بوسنی رابه رسمیت شناخت روابط مسلمانان و صرب های بوسنی همچنان سرد است.

یادداشت اعتراض آمیز یورگن تودنهوفر در مقابل حکم دادگاه

تودنهوفر سیاستمدار سابق و نویسنده کتاب «ده روز در میان داعش»و کارشناس سیاسی حال حاضر در آلمان از نادرترین شخصیت‌های برجسته غربی است که تقریبا از 11 سپتامبر به بعد علیه سیاستهای غرب افشاگری می کند.

وی در تازه ترین مطلب خود در صفحه شخصی خود عنوان کرد:« امروز دادگاه لاهه، کاراجیچ، جنایتکاری که 8372 مسلمان بوسنی را قتل عام کرد به درستی محکوم کرده است. اما سوال اینجاست که چرا افرادی مثل جرج بوش و همکارانش آزاد هستند؟ کسی که مسئول کشتار یک میلیون و سیصدهزار نفر از مردم افغانستان و عراق و مسئول ناآرامی منطقه خاورمیانه و شکل گیری داعش است!

آیا حقوق بین الملل برای سیاستمداران غربی نیست؟ ما از ارزشهای غربی دفاع میکنیم؟ نباید قانون برای همه یکسان باشد؟

نظرات
آخرین اخبار