کشاورزان ایرانی چند ساله‌اند؟ | فراتاب
کد خبر: 6835
تاریخ انتشار: 1 آذر 1396 - 15:05
معاون وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد که سن کشاورزی در ایران بالا بوده و مانند آمریکا حدود ۵۰ سال است که باید با اجرای طرح‌های حمایتی، کشاورزان جوان را تقویت کنیم تا به این عرصه وارد شوند.

اسکندر زند - رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی - در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در بسیاری از کشورهای دنیا سازمان‌هایی به نام کشاورزان آینده دارند تا بتوانند با فرهنگ سازی و ترویج این شغل مهم و با ارزش در کشور را نسل به نسل انتقال داد. اما با وجود این مساله بالا بودن سن کشاورزان و بهره‌برداران در بخش کشاورزی یکی از نگرانی‌های موجود است.

به گفته وی، میانگین سن کشاورزان در ایران ۵۳ سال است که هم‌تراز با آمریکاست.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که بالا بودن و بالا رفتن سن کشاورزان در دنیا به دلیل کمتر بودن جاذبه‌های این شغل است، گفت: در ایران برای قشر جوان طرحی تحت عنوان تقویت کشاورزان آینده را آماده کرده‌ایم که امیدواریم سازمان برنامه و بودجه آن را تایید و بودجه مورد نیاز اجرای این طرح را تخصیص دهد.

فقط ۵ درصد سرمایه‌گذاری‌ها در بخش کشاورزی است

زند تاکید کرد: باید بتوانیم هنرستان‌های کشاورزی را فعال کنیم که یکی از خواسته‌های شخص وزیر در چهار ساله پیش‌روست تا بتوانیم فارغ‌التحصیلان رشته‌های کشاورزی به ویژه در زمینه‌ کارودانش و فنی و حرفه‌ای را تقویت کنیم و زمینه جذب آنها را فراهم کنیم.

وی با اشاره به این که درصدد افزایش انگیزه برای جذب اقشار جوان به بخش کشاورزی در راستای اجرای طرح تقویت کشاورزان آینده هستیم، ادامه داد: بالابودن سن بهره‌برداران به غیر از مساله جاذبه‌ به مسائل دیگری از جمله سرمایه، تکنولوژی و غیره نیاز دارد که جوانان این دو را در اختیار ندارند و نمی‌توانند با مبلغی کم به کار کشاورزی بپردازند. اما باید به کشاورزان جوان برای سرمایه‌گذاری کمک کرد و از سوی دیگر نیز سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی چندان پر رونق نیست و از هر ۱۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌ گذاری حدود پنج میلیارد تومان آن به کشاورزی اختصاص دارد.

ایسنا

نظرات
آخرین اخبار