راه ناهموارِ گردشگري در اورامان | فراتاب
کد خبر: 6761
تاریخ انتشار: 14 آبان 1396 - 14:34
بهزاد خالوندي
اگر قرار است منطقه اورامان با كمك گردشگري شاهد شكل گيري يك توسعه پايدار باشد بايد زيرساخت هاي آن به ويژه در حوزه راه هاي دسترسي فراهم شوند

فراتاب _گروه اجتماعی: ظرفيت ها، استعدادهاي و جاذبه هاي گردشگري در منطقه اورامانات بسيار فراوانند ولي جاده های نامناسب، پر پيچ و خم و خطرآفرين، شتاب توسعه گردشگری را در اين منطقه بسیار كند كرده است. جز بخش هایی از راه اصلی در ورودی اورامانات – مسیر روانسر تا سه راهی جوانرود - بقيه مسير های بين شهري باريك و پرپیچ و خم و در بخش هایی نیز خطرآفرین هستند. در مسيرهاي روستايي كه وضعيت بسيار نامناسب تر از اين است و حتي روستاهاي گردشگري منطقه نيز از حداقل راه مناسب و استاندارد بي بهره اند.

جشن شکرانه انار در روستاي زردويي در بخش باينگان تازه ترین رويداد گردشگری منطقه اورامانات بود که هزاران گردشگر را از سراسر ایران به این روستا کشاند. ولی متأسفانه به دليل جاده هاي تنگ و پر پيچ و خم، يك ترافيك فشرده و غيرروان تا چندين كيلومتري روستا شكل گرفته بود و گردشگران ساعت ها در اين شرايط نامطلوب معطل شدند. جاده دسترسي به باينگان بيشتر شبيه يك جاده روستايي است، البته با پيچ و خم هاي فراوان و خطرآفرين! در اين مسير چندين روستاي گردشگري همچون ساتياري و زردويي قرار دارند ولي دريغ از برخورداري از يك جاده دسترسي استاندارد و مناسب. فضاي پاركينگ در اغلب اين روستاها وجود ندارد و گردشگران در روزهاي شلوغ مجبورند خودروهاي خود را در مسير جاده رها كنند.
البته كمبود زيرساخت ها تنها محدود به راه دسترسي نيست و ديگر حوزه ها را در بر مي گيرد. اغلب روستاهاي منطقه فاقد امكان گاز هستند و در زمينه فراهم كردن وسايل گرمايي در ايام سرما با دشواري بسيار روبرو هستند. امكان ارتباط اينترنتي از طريق موبايل براي گردشگران فراهم نيست و يا اينكه بسيار محدود است.
 با وجود همه اين كاستي ها، نكته دلگرم كننده ورود نيروهاي خوش فكر و توانمند منطقه – به ويژه جوانان - به عرصه گردشگري است. آن ها با راه اندازي گروه هاي مردم نهاد و ايجاد خانه هاي بوم گردي و برپايي آيين هاي مختلف قدم هاي مهمي را در زمينه رونق بخشيدن به اين صنعت پولساز در منطقه برداشته اند. البته اين نيروهاي توانمند براي تداوم راه نيازمند حمايت هاي عملي و راهگشا هستند تا بار سنگين مشكلات و فقر امكانات آن ها را دلسرد نكند.
اگر قرار است منطقه اورامان با كمك گردشگري شاهد شكل گيري يك توسعه پايدار باشد بايد زيرساخت هاي آن به ويژه در حوزه راه ها فراهم شوند. بي تعارف بگويم تا زماني كه جاده هاي استاندارد و مناسب و ديگر زيرساخت هاي لازم مانند مخابرات و اينترنت پرسرعت فراهم نشوند، سردادن شعار توسعه گردشگري، كاركردي فراتر از تيترهاي جذاب رسانه اي نخواهد داشت.

 تصوير: مراسم جشن انار روستاي زردويي پاوه. عكس / محمود آهنگرنژاد

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
علی آقا
| |
2017-11-06 08:59:36
البته اگر این امکانات فراهم شود، ترس این وجود دارد که دیگر جذابیتی برای گردشگری باقی نماند. یکی از جذابیت های اینگونه مناطق، حالت بکر و دست نخورده آنهاست که با احداث جاده و تسهیل دسترسی و ساید امکانات نوین، این خصوصیت از بین می رود.
آخرین اخبار