نفوذ در خاورمیانه، هدف پوتین در کردستان عراق | فراتاب
کد خبر: 6746
تاریخ انتشار: 2 آبان 1396 - 20:25
هفته گذشته اعلام شد که یکی از شرکت های نفتی روسیه، به نام روس‌نفت (Russneft) تصمیم دارد در خط لوله نفت کردستان عراق سرمایه‌گذاری کند. به این ترتیب، روسیه بدل به اصلی‌ترین سرمایه‌گذار خارجی در اقلیم خود مختار کردستان خواهد شد.

به گزارش دویچه وله، سیاستی که پوتین در اقلیم خود مختار کردستان عراق دنبال می‌کند، بخشی از سیاست راهبردی او در خاورمیانه به حساب می‌آید. روسیه بر خلاف کشورهای غربی، آمادگی آن را دارد تا در جبهه‌های متفاوت ایفای نقش کند.

در قیاس با سیاست خارجی آمریکا و کشورهای غربی، محدودیت‌های کمتری ناظر بر سیاست خارجی روسیه  است. به عنوان نمونه، فروش تسلیحات به ایران و همکاری  با این کشور در بحران سوریه منجر به آن نمی‌شود  که روسیه از همکاری  خود با عربستان سعودی چشم پوشی کند. تصمیم اخیر روسیه مبنی بر صدور جنگ‌افزار به عربستان را نیز باید در همین راستا توضیح داد.

استراتژی پوتین در خاورمیانه دو رکن مکمل دارد: یکی افزایش نفوذ سیاسی و  نقش روسیه در کل منطقه. روسیه پس از آنکه در سایه تحریم‌ها بخش قابل  ملاحظه‌ای از نفوذ خود را در  اروپا از دست داد، اقدام به تغییر رویکرد خود کرد. خاورمیانه یکی از مهم‌ترین عرصه‌های سیاست خارجی جدید این کشور است.

روسیه نه تنها بر آن است تا در تحولات سیاسی خاورمیانه نقشی موثر ایفا کند، بلکه اقدام به افزایش نقش خود  در عرصه اقتصادی نیز کرده است از آن جمله است، سرمایه‌گذاری کلان روسیه در خط  لوله نفت اقلیم خود مختار کردستان و این دومین رکن استراتژی پوتین در خاورمیانه است.

در گزارشی دیگری که از سوی  خبرگزاری رویترز منتشر شده است، سرمایه‌گذاری  کلان شرکت روس‌نفت در صنایع نفت اقلیم خود مختار  کردستان عراق جلوه‌ دیگری از استراتژی ولادیمیر پوتین در خاورمیانه ارزیابی شده است. تصمیم روس‌نفت به سرمایه‌گذاری در کردستان  عراق  در شرایطی  صورت می‌گیرد که در  سایه برگزاری همه‌پرسی استقلال، مناسبات بین دولت خود مختار کردستان و دولت مرکزی عراق رو به  تیرگی نهاده است.

بر اساس  اظهارات مقامات روس‌نفت، سهم این شرکت روسی در خط لوله نفت اقلیم خود مختار کردستان بالغ بر ۶۰ درصد است و ۴۰ درصد مابقی توسط گروه KAR تامین می‌شود.

هدف روسیه افزایش نفوذ در خاورمیانه است

یک کارشناس مسائل خاورمیانه علت حضور روسیه در کردستان عراق را علیرغم تمام مشکلات به وجود آمده در این منطقه بعد از همه پرسی استقلال کردستان را افزایش نفوذ روسیه در خاورمیانه دانست.

اردشیر پشنگ کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت و گویی که با عصر اقتصاد داشت در مورد حضور شرکت روسی " روس نِفت" در منطقه کردستان عراق با اشاره به تحولات این منطقه در روزهای اخیر گفت:" در واکنش به همه پرسی اقلیم کردستان و تحولات و تحرکات نظامی علیه کُرد ها در کرکوک، می توان روسیه را تنها قدرت بین المللی دانست که موضع گیری خود تا حدی با کُرد ها همدلی داشت."

پشنگ ادامه داد:" سیاستمداران مسکو با نگاهی که به چشم انداز تحولات و بحران های جاری در خاورمیانه تغییر و تحولات محتملی را در این منطقه و مناطق کُرد نشین پیشبینی می کنند."

این کارشناس مسائل خاورمیانه به شرایط خاص کُرد ها در منطقه خاورمیانه اشاره کرد و در این باره گفت:" از سوی دیگر شرایط خاص کُرد ها و مفقدان متحد تاثیر گذار در طرف کُرد ها، منطقه کردستان عراق را به یکی از کاندیداهای افزایش روسیه در خاورمیانه کرده است."

وی در پایان با تاکید بر وجود منابع نفتی و گازی عظیم در منطقه کردستان عراق گفت:" وجود منابع نفتی و گازی عظیم در منطقه کردستان عراق عراق باعث شده که روس ها بخواهند بیشتر از سایر رقبا حضور خود را در این منطقه تثبیت کنند.

منبع: عصراقتصاد

نظرات
آخرین اخبار