همه علیه ترامپ، ترامپ علیه آمریکا | فراتاب
کد خبر: 6731
تاریخ انتشار: 23 مهر 1396 - 22:43
همانگونه که از روزهای پیش گمانه زنی های موجود نشان می داد که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در نطق خود پایبندی ایران به برجام را تائید نخواهد کرد این اتفاق افتاد و ترامپ با اعلام اینکه پایبندی ایران به برجام را تائید نمی کند وظیفه پایبندی و یا عدم پایبند

همانگونه که از روزهای پیش گمانه زنی های موجود نشان می داد که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در نطق خود پایبندی ایران به برجام را تائید نخواهد کرد این اتفاق افتاد و ترامپ با اعلام اینکه پایبندی ایران به برجام را تائید نمی کند وظیفه پایبندی و یا عدم پایبندی ایران به برجام را به کنگره این کشور سپرد. بر اساس قوانین آمریکا رئیس جمهور این کشور باید هر ۹۰ روز یک بار، طی گزارشی پایبندی یا عدم پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را اعلام کند.

رئیس جمهور آمریکا علاوه بر اینکه در نطق خود پایبندی ایران به برجام را تائید نکرد به شدت به ایران حمله کرد و مدعی شد که گزارشاتی مبنی بر همکاری ایران با کره شمالی دریافت کرده است. ترامپ بار دیگر برجام را یکی از بدترین و یکجانبه ‌ترین توافقاتی توصیف کرد که تاکنون آمریکا در آن مشارکت داشته است.

در بخش دیگری از سخنرانی خود، رئیس جمهور آمریکا به انتقاد از باراک اوباما، رئیس جمهوری پیشین آمریکا پرداخت و ادعا کرد که لغو تحریم‌های ایران در زمانی انجام شده که این کشور در آستانه فروپاشی بوده است.

ترامپ گفت:" پول سرشاری که پس از لغو تحریم‌ها به ایران داده شد، به این حکومت کمک کرد تا بطور گسترده به توسعه فعالیتهای نظامی‌اش بپردازد."

در بخش دیگری از سخنرانی خود، ترامپ  ضمن اعلام این موضوع که وی به وزارت خزانه داری آمریکا دستور داده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را تحریم کند ادعا کرد که تا کنون چند مورد نقض توافق هسته‌ای توسط ایران اعلام شده است؛ از جمله اینکه به بازرسان بین المللی اجازۀ بازدید از سایتهای هسته‌ای داده نشده است.

رئیس جمهور آمریکا در پایان سخنرانی خود اعلام کرد:" با توجه به اقدامات خصمانه ایران که همچنان ادامه دارد، نمی توانم پایبندی این کشور را به توافق هسته‌ای تایید کنم و باید بر اساس استراتژی جدیدی، مقابل ایران بایستیم تا ایران هرگز نتواند به سلاح هسته‌ای دست یابد."

ترامپ از کنگره آمریکا خواست تا برای وضع تحریم‌های جدید علیه ایران وارد عمل شود. وی بر این نکته تاکید کرد که دولت آمریکا با همکاری متحدان، با فعالیتهای بی‌ثبات کنندۀ ایران مقابله خواهد کرد و جلوی افزایش قدرت موشکی و تسلیحاتی ایران و همچنین دستیابی این کشور به سلاح هسته‌ای را خواهد گرفت و هشدار داد که چنانچه به کمک کنگره و متحدان آمریکا به راه حلی دست نیابند، آنگاه عمر توافق هسته‌ای به پایان می‌رسد.

ترامپ بعد از این سخنرانی و در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سوالی درباره اینکه چرا خروج از برجام را در دستور کار خود قرار نداده است گفت: " من روند دو مرحله‌اى را دوست دارم. هر وقت بخواهم می توانم برجام را از بين ببرم. در مدت كوتاه خواهيم ديد كه آيا كنگره به این موضوع عمل می كند يا نه. اگر نكند برجام را به هم ميزنم."

بلافاصله بعد از سخنان رئیس جمهور آمریکا، واکنش های بسیاری در میان سیاستمداران جهان برانگیخت که تقریبا همه آنها شامل انتقاد شدید  از ترامپ و اظهارات وی و تاکید بر پایبندی به برجام از سوی سایر کشور ها حاضر در این معاهده بود. از سوی دیگر صحبت های توهین آمیز ترامپ خطاب به مردم ایران که آنها را با عنوان به اصطلاح  "ملت تروریست" نام برد و استفاده از نام جعلی به خلیج فارس نیز موجی از انتقادات را در فضای مجازی بین ایرانیان برانگیخت.

آمریکا امروز تنهاتر از همیشه است

 رئیس جمهوری اسلامی ایران، حسن روحانی در نطق تلوزیونی خود با اشاره به صحبت های ترامپ آن را به فحاشی توصیف کرد و گفت:" سخنان ترامپ نشان داد که برجام مستحکم تر از آن چیزی است که این آقا در دوران رقابت انتخاباتی فکر می کرد و آمریکا امروز تنهاتر از همیشه در برابر برجام و توطئه هایش علیه ملت ایران است.

وی افزود: ترامپ امشب ثابت کرد که آمریکای امروز؛ باچه شکاف عظیمی از واقعیت های تاریخی، ساختارهای حقوقی و بین المللی و حتی همپیمانان اروپایی خود مواجه شده است.

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر چندجانبه بودن برجام اعلام کرد:" مگر یک رییس جمهور می‌تواند این سند را به تنهایی لغو کند و ملغی کند.او ظاهراً نمی‌داند که این یک سند دو جانبه بین ایران و آمریکا نیست که هرگونه خواست، رفتار کند. سخنان امشب ترامپ نشان داد که برجام مستحکم‌تر از آن چیزی است که این آقا در دوران رقابت انتخاباتی فکر می‌کرد. ماه‌ها از حکومت جدید آمریکا گذشته و مداوم علیه برجام شعار می‌دهد و تازه که می‌خواست درباره برجام تصمیمی بگیرد، می‌گوید من می‌خواهم با همکاری کنگره به برجام تبصره بزنم. نمی‌داند که به برجام نه ماده‌ای اضافه می‌شود، نه تبصره‌ای و نه بندی."

رئیس جمهور ایران در بخش دیگری از صحبت های خود گفت:" تا زمانی که حقوق ما تأمین می‌شود، تا زمانی که منافع ما اقتضاء می‌کند و تا زمانی که ما از منافع برجام برخوردار هستیم،  در چارچوب منافع  و مصالح ملی به برجام احترام می‌گذاریم.

با آژانس بین‌المللی اتمی همکاری کردیم و در چارچوب معاهدات بین‌المللی و برجام با آژانس همکاری خواهیم کرد، اما اگر روزی منافع ما تأمین نشود و طرف‌های ما بخواهند تعهدات خودشان را زیر پا بگذارند، بدانند ایران لحظه‌ای درنگ نخواهد کرد و به آنها پاسخ خواهد داد."

روحانی در پایان با تاکید بر منافع اقتصادی برجام و تلاش آمریکا برای ضربه زدن به اقتصاد کشورگفت:" هدف اصلی آنها این است که ما را از رشد اقتصادی باز دارند، ‌هدف آمریکا این است که دنیا را نسبت به ایران و برجام متزلزل کند و در نهایت می‌خواهد جلوی سرمایه‌گذاری و رشد اقتصادی و رونق اقتصای را بگیرد، علی‌رغم حرف‌های ترامپ و علی رغم اهدف شوم سیاستمداران آمریکایی ملت ما برای رشد و رونق اقتصادی، بیش از پیش تلاش خواهد کرد و فرمان رهبری را برای اقتصاد مقاومتی اجرایی و عملیاتی خواهد کرد."

 

ناسزاها هرگز مردم ایران را مرعوب نخواهد کرد

 

علاوه بر رئیس جمهور، وزیر امور خارجه ایران نیز در پیام هایی که در شبکه اجتماعی توئیتر منتشر کرد از صحبت های ترامپ انتقاد کرد. در این پیام ها آمده است:" 1-. برای تعریف سرکش، واژگان ترامپ را با پاسخ رئیس جمهور روحانی مقایسه کنید. ( بیانیه ایران )

۲. همه می‌دانستند که دوستی ترامپ به کسانی که قیمت بالاتری پیشنهاد دهند فروختنی است. اکنون می‌دانیم که دانش جغرافیایی او هم همین هدف را دارد.

۳. جای شگفتی نیست که حامیان نطق ابلهانه ترامپ درباره ایران، همان دژهای دموکراسی در خلیج فارس هستند: عربستان، امارات و بحرین.

۴. ادعاها، تهدیدها و ناسزاها هرگز مردم ایران را مرعوب نخواهد کرد. ترامپ در نهایت این را همانند تمامی اسلافش درخواهد یافت.

واکنش های بین المللی به اظهارات ترامپ

مقامات سایر کشورها نیز به اظهارات ترامپ واکنش های انتقادی نشان دادند. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: "توافق هسته‌ای محدود به برنامه هسته‌ای ایران است و از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای جلوگیری می‌کند."

فدریکا موگرینی در نشستی خبری که بلافاصله بعد از سخنرانی ترامپ، در بروکسل برگزار شد، گفت: "برجام نه یک توافق داخلی بلکه یک قطعنامه شورای امنیت است."

موگرینی با تاکید بر اینکه توافق هسته ای ایران، یک توافق داخلی در آمریکا نیست اعلام کرد:" آژانس انرژی اتمی تاکنون هشت بار پایبندی ایران به برجام را تائید کرده است. این یک توافق دو طرفه نیست و یک کشور نمی‌تواند یک طرفه این توافق را رد کند. توافق هسته‌ای همچنان نتیجه بخش است، چرا که بر اساس اعتماد بنا نهاده شده است. اتحادیه اروپا و جامعه جهانی متعهدند تا توافق هسته‌ای را حفظ کنند."

استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل اعلام کرد آنتونیو گوترش، دبیر کل این سازمان ابراز امیدواری کرده که برجام حفظ شود.

به گزارش اسپوتنیک، استفان دوجاریک (Stéphane Dujarric) ضمن بیان این مطلب گفت:" دبیرکل بارها گفته که تصویب برجام دستاورد بسیار مهمی برای تقویت رژیم منع گسترش هسته ای و پیشبرد صلح و امنیت بین المللی بوده است".

سرگئی ریباکوف (Sergei Ryabkov) معاون وزیر خارجه روسیه در واکنش به اظهارات ترامپ گفت: پس از اعلام استراتژی جدید آمریکا در قبال توافق هسته ای ایران، وضعیت جدیدی بوجود می آید. وی افزود که مسکو پس از سخنان ترامپ درباره توافق هسته ایران با سایر اعضای گروه 1+5 گفتگو خواهد کرد.

 ريابكوف گفت: مسکو معتقد است که در حال حاضر مهمترین مسئله جلوگیری از برهم خوردن توافق هسته ای ایران می باشد و از تمامی کشورها می خواهیم که بر آن پایبند باشند.

معاون وزیر خارجه روسیه گفت: وظیفه ما اینست که از فروپاشی برجام جلوگیری کنیم و از همه طرف های این قرداد می خواهیم که بر آن پایبند باشند. ما معتقدیم که این توافقنامه پتانسیل بالایی دارد و باید به طور کامل اجراء شود.

بوریس جانسون وزیر امور خارجه بریتانیا نیز عصر جمعه در واکنش به سخنرانی ترامپ درباره برجام، تصریح کرد که برجام هنوز زنده است و بریتانیا تلاش خواهد کرد تا از طریق همکاری با هم‌پیمانانش این معاهده را حفظ کند.

جانسون در پیامی توییتری نوشت: به توافق هسته‌ای با ایران پایبند هستیم.از طریق همکاری با همتایان آمریکایی. اروپایی و ایرانی تلاش می کنیم تا برجام را حفظ کنیم.

فرانسه، آلمان و بریتانیا نسبت به سخنان آقای ترامپ ابراز نگرانی کرده و بر تعهد خود در قبال برجام تاکید کرده‌اند. این سه کشور گفته‌اند توافق هسته‌ای به نفع امنیت ملی این کشورهاست.

اسرائیل و عربستان تنها حامیان ترامپ

 در این میان تنها اسرائیل، امارات متحده عربی، عربستان سعودی و بحرین از سخنان ترامپ استقبال کرده اند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از المیادین، رژیم صهیونیستی  از مواضع ضد ایرانی ترامپ و اقدامات وی علیه توافق هسته ای با ایران ابراز خرسندی کرد.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی ضمن استقبال از استراتژی جدید واشنگتن علیه ایران، از رئیس جمهور آمریکا تشکر کرد و به وی تبریک گفت.

وی ضمن استقبال از این سخنان گفت که سخنان امروز ترامپ بسیار مهم بود و به احتمال زیاد با تهدیدات ایران منجر به وقوع جنگ شود.

نخست وزیر رژیم صهیونیستی از شخص ترامپ به دلیل راهبرد جدید آمریکا علیه ایران تشکر و به وی تبریک گفت.

 

همچنین عربستان سعودی بعد از سخنان ترامپ علیه ایران از استراتژی جدید ایالات متحده استقبال کرد.

بر همین اساس ریاض مدعی شده است که ایران از لغو تحریم‌ های اقتصادی علیه خود در راستای بی ‌ثبات کردن منطقه بهره برده است.

عربستان همچنین در ادامه ادعاهای بی ‌اساس خود اعلام کرد که برنامه موشکی ایران تهدید جدیدی علیه منطقه است.

با توجه به مخالفت های گسترده به نظر می رسد که دولت آمریکا برخلاف انتظار با خطر منزوی شدن در جهان رو به رو شده است و در این میان حتی متحدان اروپایی آمریکا نیز در مقابل تصمیم ترامپ ایستاده اند و این اقدام ترامپ را مغایر با موازین بین المللی می دانند. ضمن اینکه به نظر می رسد که با واگذار کردن تصمیم گیری در مورد برجام به کنگره، ترامپ نشان داده که توانایی لغو یکجانبه برجام را به تنهایی ندارد و این تصمیم را به کنگره آمریکا واگذار کرده است. این نشان می دهد که رئیس جمهور آمریکا تلاش کرده که تبعات لغو برجام را از خود دور کند.

منبع: عصراقتصاد

نظرات
آخرین اخبار