تصمیم دشوار ترامپ | فراتاب
کد خبر: 6719
تاریخ انتشار: 15 مهر 1396 - 22:50
به نظر می رسد که علیرغم اینکه رکس تیلرسون اعلام کرده که تلاش می کند که ترامپ را راضی به تائید برجام کند اما به نظر می رسد که ترامپ تلاش دارد که با لغو یکجانبه برجام از سوی آمریکا این توافق را تحت تاثیر قرار دهد.

در هفته های اخیر و به خصوص بعد از سخنرانی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل متحد اخبار ضد و نقیضی در مورد تائید کردن یا نکردن برجام از سوی ترامپ در ماه اکتبر به گوش می رسید. به نظر می رسد که علیرغم اینکه رکس تیلرسون اعلام کرده که تلاش می کند که ترامپ را راضی به تائید برجام کند اما به نظر می رسد که ترامپ تلاش دارد که با لغو یکجانبه برجام از سوی آمریکا این توافق را تحت تاثیر قرار دهد.

سخنرانی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در سازمان ملل متحد در انتقاد شدید از توافقنامه برجام باعث واکنش های منفی بسیاری در میان همپیمانان این کشور شد. ترامپ همواره از برجام انتقاد کرده و چه در دوران رقابت های انتخاباتی ریاست جمهوری و چه بعد از تکیه زدن به صندلی ریاست جمهوری همواره صحبت از پاره کردن برجام تهدید به خروج از آن کرده بود.

طبق قانون سال 2015، رییس جمهور آمریکا باید هر 90 روز به کنگره اعلام کند که ایران شرایط قرارداد را رعایت می کند. مهلت تائید بعدی 15 اکتبر است. نیکی هیلی، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل متحد، گفته است که ترامپ ممکن است این معاهده را تائید نکند. این کار به تنهایی باعث از بین رفتن توافق نمی شود اما به کنگره این کشور اجازه خواهد داد که در موقع مناسب تحریم های مرتبط با برنامه هسته ای این کشور را که برداشته شدنشان باعث ساخته شدن اقتصاد این کشور شد را دوباره برقرار کند.

تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا، خواهان بازنگری در برجام شده است. او ۱۹ سپتامبر (۲۸ شهریور) در گفت‌وگویی با شبکه فاکس‌نیوز تصریح کرد: «اگر قرار است به توافق هسته‌ای با ایران پایبند بمانیم، باید تغییراتی در آن داده شود».

تمامی این تهدیدات در حالی است که ارزیابی های آژانس بین المللی انرژی اتمی از زمان انجام این معاهده، نشان داده ایران را به تعهداتش پایبند است. شماری از مهمترین سفیران کشور های اروپایی شامل آلمان، بریتانیا و فرانسه در کنار نماینده رسمی اتحادیه اروپا از توافق هسته‌ای ایران به طور کامل حمایت و به آمریکا توصیه کردند تا وقتی ایران به برجام پایبند است، آمریکا هم باید به آن احترام بگذارد.

با این حال سخنگوی کاخ سفید روز پنجشنبه اعلام کرد که ترامپ تصمیم خود را درباره برجام گرفته و در زمان مناسب اعلام خواهد کرد.

به گفته سخنگوی کاخ سفید تمرکز اصلی رییس جمهوری آمریکا بر راهبردی جامع پیرامون نوع برخورد با ایران است و این راهبرد به زودی اعلام خواهد شد.

از سوی دیگر روزنامه واشنگتن پست به نقل از برخی منابع آگاه گزارش کرده که رئیس جمهوری آمریکا تصمیم گرفته برجام را تایید نکند.

به نوشته این روزنامه، ترامپ توافق هسته‌ای با ایران را در راستای منافع ملی آمریکا نمی‌داند و با عدم تائید برجام، عملا تصمیم گیری درباره پایبندی به این سند یا خروج از آن را به کنگره واگذار خواهد کرد.

اين روزنامه در بخش دیگری از خبر خود اعلام کرد:" دونالد ترامپ با دیدگاهی سخت گیرانه‌تر راهی برای بازبینی و اصلاح توافق هسته ای باز می گذارد. ولی برای جلوگیری از نقض توافق، از کنگره درخواست نخواهد کرد تا دوباره تحریم ها برقرار شود."

واشنگتن پست و CNN پیش‌بینی کرده اند که ترامپ 12 اکتبر نظر خود درباره برجام را اعلام کند.

رئیس جمهور آمریکا تا 15 اکتبر فرصت دارد تا گزارشی درمورد پایبندی ایران به برجام و نحوه برخورد آمریکا با آن ارائه دهد.

مایکل آنتون (Michael Anton) سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت:" دولت، امیدوار است که در زمان مناسب جزئیات راهبرد خود درباره ایران را منتشر کند. به گفته سخنگوی شورای امنیت کاخ سفید دست اندرکاران حکومت آمریکا بی صبرانه در انتظار سخنان دونالد ترامپ در این رابطه هستند."

تقویت گمانه‌زنی‌ها درباره خروج احتمالی آمریکا از برجام در حالی صورت می‌گیرد که یک روز پیش هلگا اشمیت (Helga Schmid) از دیپلمات‌های ارشد سرویس روابط خارجی اروپا گفته بود که اتحادیه اروپا هرکاری را برای حفظ برجام انجام خواهد داد.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در گفتگویی که با روزنامه نیویورک تایمز داشت به صحبت های تیلرسون در مورد برجام واکنش نشان داد.

ظریف در گفت‌و گو با روزنامه نیویورک تایمز، هرگونه مذاکره جدید با آمریکا درباره‌ افزایش مدت زمان یا شروط توافق هسته‌ای را رد و تاکید کرد: ایران در صورتی درباره تغییر این توافق صحبت خواهد کرد که تغییرات درباره تمام موضوعات برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) باشد.

 وی در ادامه گفت: اگر آمریکا از توافق هسته‌ای خارج شود، دیگر چه کسی به حرف شما (آمریکا) گوش خواهد داد؟ آمریکا با چنین تهدیدی (خروج از برجام) در حال ارسال پیام اشتباه است.

منبع: عصراقتصاد

نظرات
آخرین اخبار