ترامپ با برجام چه خواهد کرد؟ | فراتاب
کد خبر: 6710
تاریخ انتشار: 13 مهر 1396 - 01:41
بیل پاول
خروج یکجانبه‌ی آمریکا از توافق می تواند عواقب سنگینی برای این کشور در پی داشته باشد. حال کاخ سفید به دنبال یافتن راه میانه ای است تا هم رضایت تندروهای حامی اسرائیل را جلب کند و هم عواقب دیپلماتیک موضوع را کاهش دهد.

فراتاب - گروه ترجمه: دونالد ترامپ هم در طول کارزار انتخاباتی و هم در نه ماه ابتدایی ریاست جمهوری خود بارها اعلام کرده است که: توافق منعقد شده میان ایران، ایالات متحده، اتحادیه اروپا و اعضای شورای امنیت که برای محدود کردن برنامه‌ی هسته ای ایران شکل گرفته بود «بدترین توافقی است که تا به حال انجام شده است.»

به زودی خواهیم فهمید که منظور ترامپ از این عبارت چیست. 15 اکتبر موعد تصدیق مجدد پایبندی ایران به توافق هسته ای است، و کاخ سفید نیز اخیرا و با هدایت مشاور امنیت ملی، ژنرال مک مستر بازبینی سیاست ایالات متحده در قبال ایران را به پایان رسانده است. منبعی در حکومت، که مانند سایر کسانی که در این زمینه مصاحبه کرده اند مجاز به اظهار نظر رسمی نیست، گفته است که موضع ترامپ احتمالا قبل از موعد مقرر اعلام خواهد شد.

تصمیم ترامپ چه خواهد بود؟ دو منبعی که در بازبینی سیاست آمریکا در قبال ایران مشارکت داشته اند گفته اند که علی رغم ادعاهای اخیرِ ترامپ که مدعی اتخاذ تصمیم در باب قرارداد هسته ای بود، حکومت هنوز در حال بررسی گزینه های مختلف است. ترامپ خواهان خروج از قرارداد است، قراردادی که شامل توقف تحریم ها علیه تهران است. با این حال رئیس جمهور دریافته است که اگر توافق را براحتی کنار بگذارد عواقب دیپلماتیک جدی ای در پی خواهد داشت. مابقی امضاء کنندگانِ قرارداد از جمله نزدیک ترین متحدان اروپایی ایالات متحده مخالف لغو قرارداد از جانب آمریکا می باشند. آن ها مانند آژانس بین المللی انرژی اتمی معتقدند که ایران عمدتا به شروط قرارداد پایبند بوده است. و پس از پایان تحریم ها تجارت خود با تهران را مجددا آغاز کرده اند. آن ها همچنین در حال لابی کردن برای جلوگیری از خروج آمریکا از توافق هستند.

در همین حال رکس تیلرسون با لابی گری در تلاش برای اقناع اروپایی ها به پیوستن به واشنگتن برای اِعمال فشار بر ایران جهت تغییر شرایط توافق بوده است. او در این راه به برخی توفیقات نیز نائل شده است. امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه که ترامپ نیز روابط حسنه ای با او دارد، مایل به بررسی بندهایی از توافق است که دارای تاریخِ اعتبار مشخص و محدودی هستند. بندهایی که بشکل موثری به تهران اجازه می دهند تا ظرف پانزده سال برنامه‌ی کامل هسته ای داشته باشد. او با واشنگتن موافق است که ایالات متحده و متحدانش باید در برابر نفوذ روزافزون ایران در منطقه و بویژه حمایت آن از حاکم مستبد سوریه ایستادگی نمایند. با این حال او اصرار دارد که ترامپ و شرکا نباید از توافق خارج شوند.

منابعی که در بازبینی سیاست آمریکا در قبال ایران مشارکت داشته اند اظهار کرده اند که گزینه ای که بطور جدی مورد توجه رئیس جمهور و مشاوران او بوده، عدم تایید پایبندی ایران به توافق هسته ای است. یعنی عدم تایید پایبندی ایران به شروط توافق و در عین حال حفظ آمریکا در توافق. خروج تمام و کمال از توافق مستلزم اِعمال مجدد تحریم ها علیه ایران خواهدبود. ترامپ قبلا در 14 سپتامبر اعلام کرده است که انجام چنین کاری به نفع امنیت ملی ایالات متحده نخواهد بود. اما بسیاری از اعضای جمهوری خواه کنگره اشتیاق وافری برای بازگرداندن تحریم ها دارند. با این حال ترامپ می تواند از آن ها بخواهد که دست نگه دارند و تقریبا مشخص است که او چنین خواهد کرد.

سناتور آرکانزاس تام کاتن که دارای بیشترین تمایلات ضد ایرانی است و منتقد راسخ توافق هسته ای، اخیرا اعلام کرده است که با این گزینه در صورتی که حکومت ترامپ نیز بطور همزمان ایران را مجبور به مذاکره‌ی مجدد نماید، موافق است. بنا به گفته‌ی یکی از مقامات حکومت ترامپ موافقت کاتن نشانه ای است ار این که گزینه‌ی مذکور پشتیبانی مستحکمی در کنگره خواهد داشت. چرا که در موضوع ایران کسی تندروتر از کاتن نیست.

با این حال حفظ امریکا در چارچوب توافق در شرایطی که ترامپ مدعی نقض آن توسط ایران است، می تواند متضمن مخاطرات بزرگی باشد. چنین کاری بطور موثری بدین معنی است که حکومت ترامپ خواستار مذاکره مجدد با تهران است. طرفداران سخت گیری علیه ایران، دارای لیستی از مطالبات اند که خواهان گنجانده شدن آن ها در توافق نامه‌ی جدید هستند. مارک دوبویتز مدیر اجرایی بنیاد دفاع از دموکراسی که یک اتاق فکر سیاست خارجی است، اعلام کرده است که رئیس جمهور باید بر شروطی که محدودیت های موجود بر برنامه‌ی هسته ای ایران را تبدیل به محدودیت های دائمی می کند، اصرار ورزد. و نیز بر اِعمال محدودیت های دائمی بر آزمایش سانتریفیوژهای پیشرفته و موشک های بالستیک با قابلیت هسته ای پافشاری نماید ( این محدودیت ها در شرایط فعلی و با گذشت زمان از مدار خارج می شوند). علاوه بر این رئیس جمهور باید بر ایجاد محدودیت های دائمی بر خرید و نقل و انتقال سلاح های متعارف نیز تاکید نماید. دوبویتز همچنین معتقد است که ترامپ باید بر امکان دسترسی نامحدود بازرسان تسلیحاتی سازمان ملل به مراکز نظامی ایران پافشاری نماید. مراکز نظامی که آمریکا معتقد است تحقیقات هسته ای درگذشته در آن ها انجام شده و ممکن است در حال حاضر نیز در حال انجام باشد.

اروپایی ها بطور خصوصی به واشنگتن گفته اند که ایران چنین درخواست هایی را نخواهد پذیرفت. نگرانی ایرانی ها می تواند این کشور را به خروج کامل از توافق نامه واداشته و به کنار گذاشتن محدودیت های هسته ای سوق دهد. در شرایطی که آمریکا به شدت در حال تلاش برای مقابله با بحران هسته ای کره شمالی است، این امر بطور بالقوه ای می تواند واشنگتن را درگیر بحران هسته ای دوم نماید. یکی از مقامات حکومت ترامپ در برابر این سوال که آیا کاخ سفید ظرفیت روبرو شدن با دو موضوع را بصورت همزمان دارد، گفته است که: نمی دام، [ولی] این سوال سوالی منطقی است.

مک مستر و جیمز متیس طرفدار قرارداد هسته ای و یا رهبران تهران نیستند. بر اساس تجربه‌ شخصی، آن ها می دانند که چه تعداد از نظامیان آمریکایی در عراق با سلاح های ایرانی و یا شبهه نظامیان شیعه‌ی مورد حمایت آن کشته شده اند. آن ها همچنین در مناطقی مانند سوریه و یمن شاهد نفوذ مضر ایران بوده اند، نفوذی که پس از قرارداد هسته ای گسترش یافته است. مشاوره‌ی آن ها به رئیس جمهور - که تابحال فاش نشده است- در شکل گیری تصمیم او تاثیرگذار خواهد بود. طرفداران سخت گیری علیه ایران می گویند که اگرچه تهران در صورت عدم تایید پایبندی اش به قرارداد هسته ای جنجال زیادی به پا خواهد کرد، اما چشم انداز اِعمال مجدد تحریم ها در نهایت ایرانی ها را به دور دوم مذاکرات باز خواهد گرداند.

 

بازگردان به فارسی سجاد آتشبار

منبع: هفته نامه نیوزویک

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار