کد خبر: 671
تاریخ انتشار: 3 فروردین 1395 - 15:38
دیدارتاریخی پس از ۸۸ سال
«اوباما»، نخستین رئیس‌جمهور آمریکایی است، که طی نزدیک به 88 سال گذشته در سفری رسمی وارد کوبا شده‌است؛ این سفر در پی بازگشت «هاوانا» و «واشنگتن» به مناسبات دیپلماتیک صورت می‌گیرد.

فراتاب،,وفا ولی زاده، در لحظه ای تاریخی در روابط امریکا و کوبا باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا وارد هاوانا شد. باراک اوباماکه برای سفری 3 روزه به کوبا رفته، در دومین روز از سفر خود در بنای یادمان «خوزه مارتی» از قهرمانان ملی کوبا، با «رائول کاسترو» رئیس جمهور کوبا دیدار کرد. این اولین دیدار یکی از رؤسای جمهور آمریکا از کوبا در ۸۸ سال گذشته است. در این دیدار دو طرف درباره تداوم عادی سازی مناسبات واشنگتن با هاوانا و رفع دشمنی دیرینه گفت وگو کردند.

آمریکا و کوبا دو دشمن سابق جنگ سرد پس از نیم قرن متارکه اکنون بار دیگر روابط خود را آغاز کرده‌اند. آغاز مذاکرات محرمانه دو کشور با میانجیگیری پاپ فرانسیس ، در نهایت به عادی سازی روابط ختم شد. «اوباما» و «کاسترو»، در دسامبر سال 2014 در خبری غیرمنتظره از قصد برای عادی‌سازی روابط دو کشور خبر داده بودند. دو کشور در ماه جولای سال 2015، با بازگشایی سفارت‌های یکدیگر روابط دیپلماتیک را از سرگرفتند.
رائول کاسترو با شیوه ای محتاطانه مسیر عادی سازی روابط با آمریکا را پیش گرفته است. با این حال او در فرودگاه به استقبال اوباما نرفت. اوباما در نخستین روز از این سفر پس از بازدید از کلیسای جامع شهر هاوانا در سفارت آمریکا در کوبا حاضر شد و در نطقی گفت: «با فرود هواپیمای ریاست جمهوری در کوبا آن هم برای نخستین بار طی سال ها، اولین مرحله از دیدار تاریخی ما آغاز شد و ما شانس تاریخی را به دست آوردیم که مستقیما با مردم کوبا روبرو شویم. این دیدار برای توافقات جدید تجاری به منظور ساختن روابط میان مردم دو کشور اولین گام است و برای من فرصتی است تا چشم انداز و تصورم از بهتر بودن آینده نسبت به گذشته ای را که داشتیم نشان بدهم ».
روابط سیاسی و دیپلماتیک هاوانا- واشنگتن از زمان به قدرت رسیدن فیدل کاسترو در کوبا و پیروزی انقلاب سوسیالیستی سال 1959 در این کشور قطع و دو کشور نسبت به یکدیگر تخاصم و دشمنی داشتند و حتی بعد از پایان جنگ سرد ادامه یافت. در این مدت (از سال 1959 به بعد) 10 رییس جمهور در آمریکا بر سر کار آمده است که روابط دو کشور بدون تغییر مانده بود. اوباما در حالی وارد یکی از آخرین کشورهای سوسیالیستی جهان شده است که پیش از او اولین و تنها سفر یک رییس جمهور آمریکا به کوبا از سوی "کالوین کولیج " رییس جمهور اسبق آمریکا در سال 1928 انجام شده است.

نظرات
آخرین اخبار