کد خبر: 670
تاریخ انتشار: 3 فروردین 1395 - 14:28
محمدرضا داوطلب
سیاست خارجی دولت اوباما چند صباحی است بیشتر از آنکه بر قدرت سخت افزاری تکیه زند، راه دیپلماسی و گفتگو را در پیش گرفته است.

سیاست خارجی دولت اوباما چند صباحی است بیشتر از آنکه بر قدرت سخت افزاری تکیه زند، راه دیپلماسی و گفتگو را در پیش گرفته است و این کشور در چند سال اخیر دوره ریاست جمهوری اوباما و بر خلاف نظر جمهوری خواهان  و مخالفان در داخل آمریکا به مماشات با ایران (برجام) و کوبا، سعی در برطرف کردن مشکلات از طریق دیپلماسی داشته است. سفر ریاست جمهور آمریکا به کشور اخیر امروز دوشنبه مورخ 21 مارچ صورت گرفت که حقیقتا باید آنرا یک سفر تاریخی محسوب کرد چرا که این اولین بار بعد از هشتاد سال است که یک رئیس جمهور آمریکا وارد خاک کوبا می شود.

روابط دو کشور آمریکا و کوبا به زمان تسلط اسپانیا بر این کشور و جنگ آمریکا با این استعمارگر بزرگ در سال  1898م. وآزادی این کشور از یوغ استعمار اسپانیا و سپس استقلال این کشور تحت نام جمهوری کوبا در سال 1902م. از آمریکا بر می گردد.  حکومت باتیستا قدرت را در کوبا در اختیار داشت که مورد حمایت تمام و کمال آمریکا بود. در همین دوران جنبش های چریکی به رهبری فیدل کاسترو واکنشی به حکومت فاسد باتیستا بود و نهایتا به انقلاب کوبا منجر شد و کاسترو در سال 1952م. به قدرت رسید . ملی کردن مالکیت های بزرگ و صنایع  عامل دشمنی دولت آمریکا با کوبا شد بطوریکه در سال 1961م. رابطه دو کشور قطع گردید. بحران خلیج خوکها  در آوریل 1961م. زمینه ساز بحران موشکی کوبا در سال بعد گردید که جهان را در آستانه نابودی کامل قرار داد.

در 31 ژوئیه 2006م. فیدل کاسترو وظایف اصلی خود را به برادر خود رائول کاسترو واگذار کرد .در 24 فوریه 2008م. رائول کاسترو بعنوان رئیس جمهور جدید کوبا انتخاب شد. او قول داد که برخی از محدودیت ها اعمال شده بر زندگی  کوبایی ها را از میان بردارد.
در فوریه 2008م. رائول کاسترو بعنوان رئیس جمهور جدید کوبا انتخاب شد. او قول داد که برخی از محدودیت ها اعمال شده بر زندگی  کوبایی ها را از میان بردارد. در ادامه این چرخش در سیاست خارجی و داخلی کوبا، ایالات متحده آمریکا وارد گفتگوهای محرمانه با دولت کوبا گردید که نتیجه آن منجر به ایجاد رابطه مجدد دو کشور و دیدار پرزیدنت اوباما از این کشور گردید، در واقع آنها پانزده ماه پیش توافق کردند که جنگ سرد بین دو کشور  را که بمدت پنجاه سال و حتی پس از فروپاشی اتحاد شوروی ادامه داشت خاتمه دهند. می توان بخوبی دریافت که دو رهبر تفاوتهای اساسی با یکدیگر دارند اوباما تحت فشار قرار دارد تا حکومت کمونیستی کاسترو را مجبور کند تا به مخالفین (از نظر دیدگاهای سیاسی) اجازه صحبت داده شود او همچنین قول داده در مورد آزادی بیان و دوری از روش اقتصاد اتحاد جماهیر شوروی سابق و ایجاد اقتصاد باز و نیز دسترسی کوبایی ها به اینترنت بیشتر و گسترده تر تلاش کند وی در ادامه گفته است که این موضوعات را مستقیما با رئیس جمهور کاسترو در میان خواهد گذاشت. به گفته کاسترو کوبا از انقلاب پنجاه و هفت ساله خود بی ثبات تر و ضعیف تر نخواهد شد و به گفته مقامات رسمی و حکومتی، آمریکا می بایست به تحریم ها و قرنطینه دریایی و اقتصادی خاتمه دهد و ایستگاه دریایی خلیج گوانتانامو را قبل از اینکه دو دولت از روابط عادی لذت ببرند، به خاک کوبا برگرداند. اوباما کنگره را به برداشتن تحریم ها و قرنطینه دریایی تشویق کرده است اما این موضوع توسط رهبران جمهوری خواه کنگره رد شده است. اوباما هم اکنون هر دو مقامات رسمی جمهوری خواه و دمکرات را با خود در سفر به کوبا به همراه دارد و امید است کنگره بعد از انتخابات هشت نوامبر 2016م. به این موضوع عمل نماید. در این سفر و در طول بازدید اوباما از شهر قدیمی هاوانا، یک کوبایی گفت ( مرگ بر قرنطینه دریایی) و رئیس جمهور آمریکا با بالا بردن دست راست به آن پاسخ گفت.

نظرات
آخرین اخبار