کد خبر: 6669
تاریخ انتشار: 9 مهر 1396 - 01:44
سوزان فراسر
دو دولت روسیه و ترکیه با سابقه دشمنی شدید، اکنون درصدد تقویت روابط خود برای کمک به ایجاد صلح در سوریه هستند. هدف آن ها کاهش جنگ و ایجاد منطقه کاهش تنش و شرایط امن برای بازگشت پناهندگان به سرزمین خود است.


فراتاب - گروه ترجمه: «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه در روز پنج شنبه برای مذاکره با «رجب طیب اردوغان» به ترکیه سفر کرد که محور صحبت های آن ها در مورد وضعیت عراق، سوریه و تجارت دوجانبه است. دیدار پوتین به این کشور زمینه تعمیق روابط بین دو کشور را ایجاد کرد در حالی که در گذشته به دلیل حمایت و پشتیبانی از طرف های مختلف در سوریه منجر به سرنگونی هواپیمای روسی توسط ترکیه در سال 2015 شد. دو رهبر در اظهارات پس از گفتگو یکدیگر را تحسین کردند و بیان کردند که در درصدد ایجاد توافق برای کاهش تنش در سوریه هستند. مسکو از همان ابتدا از رئیس جمهور بشار اسد حمایت کرده است در حالی که ترکیه در شش سال پیش؛ از آغاز جنگ داخلی سوریه از مخالفان حمایت کرده است. اما روسیه و ترکیه همراه با ایران در حال حاضر برای ایجاد منطقه کاهش تنش در سوریه که در راستای کاهش جنگ است با یکدیگر همکاری می کنند. رجب طیب اردوغان در اظهاراتش گفت که آنها به صورت دقیق بر امنیت منطقه عاری از تنش در ادلب استان شمالی سوریه که در مرز با ترکیه قرار دارد تمرکز کرده اند. وی بر اراده سیاسی مشترک که بر حل و فصل سیاسی سوریه کمک خواهد تاکید کردند.
پوتین به نوبه خود " دوست ما ، رئیس جمهور اردوغان" را برای کمک به شکل کیری توافق کاهش تنش در سوریه تقدیر کرد و افزود که با این اقدام جلوی جنگ گرفته می شود و شرایط برای بازگشت پناهندگان به خانه هایشان فراهم می شود. پوتین گفت: " من این توافق مشترک را برای خود بسیار مهم می دانم". در واقع، شروط لازم برای پایان به جنگ برادرانه در سوریه، شکست دادن تروریست‌ها و بازگرداندن سوری‌ها به زندگی امن و خانه‌های‌شان فراهم شده است.» رهبر روسیه افزود که : " ما درحال ایجاد شرایطی برای بازگشت پناهندگان هستیم که برای حل و فصل سیاسی بلندمدت آن در ژنو اهمیت اساسی دارد". توافق سوریه به گرم شدن روابط بین دو کشور کمک کرد و تجارت دوجانیه بین آن ها بهبود پیدا کرد و به جریان سفر گردشگران روس به ترکیه کمک کرد در حالی که درپی حادثه هواپیمای 2015 تمام آن ها متوقف شده بود. پوتین و اردوغان نیز در مورد رفراندوم کردهای عراق که روز دوشنبه برگزار شد صحبت کردند و رئیس جمهور ترکیه آن را " اشتباه بزرگی دانست که ثبات در منطقه را از بین می‌برد. " اردوغان بر نیاز به پیشگیری از " اشتباهات جدی تری " تأکید کرد و افزود : " این مساله حائز اهمیت است که جامعه بین‌المللی از تمامیت ارضی و وحدت سیاسی عراق حمایت کند ." ترکیه که بیش از سه دهه است در حال مبارزه با شورشیان کرد است , شدیدا مخالف همه پرسی است که کردهای عراق به شدت برای استقلال رای دادند . ترکیه گفته است که در حال بررسی تحریم های اقتصادی علیه منطقه نیمه خودمختار کردی در عراق است و اقدام نظامی را رد نکرده است . روسیه به دنبال حفظ یک لحن بی‌طرف در مورد رفراندوم کردها است , اما بر حمایت خود از حق حاکمیت و تمامیت ارضی تاکید کرد در حالی که بر نیاز به اجتناب از بی ثباتی منطقه تاکید کرد . در همان زمان , وزارت امور خارجه روسیه در روز چهارشنبه نسبت به منافع کردها ابراز احترام کرد و خواستار گفتگو میان دولت عراق و کردها شد تا در مورد یک " فرمول قابل قبول از همزیستی در وضعیت مشترک عراق " تصمیم بگیرند . پوتین روز پنج شنبه به این بیانیه بدون بیان جزئیات بیشتر اشاره کرد . این دو رهبر در مورد معامله خرید سیستم موشکی دفاع هوایی پیشرفته اس 400 روسیه هیچ اشاره ای نکردند. اردوغان در اوایل این ماه اعلام کرد که ترکیه قرارداد خرید S - ۴۰۰ را امضا کرده است که این منجر به نگرانی برخی از شرکای ترکیه در ناتو شد که این با سیستم های تسلیحاتی ناتو منطبق و سازگار نیست.

 سوزان فراسر، تحلیل گر آسوشیتندپرس

برگردان به فارسی: علیرضا علیپور

منبع: سی اس مونیتور

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار