اقتصاد، اقلیم کردستان را زمین گیر خواهد کرد! | فراتاب
کد خبر: 6665
تاریخ انتشار: 9 مهر 1396 - 13:44
محمد حسن گودرزی

فراتاب - گروه بین الملل: برگزاری همه پرسی اقلیم کردستان عراق از همان ابتدا با مخالفت های بسیار شدیدی از سوی کشورهای مختلف رو به رو شد. شاید بتوان شرایط منطقه ای حساسی که در حال حاضر خاورمیانه با آن رو به رو است و ترکیب جمعیتی کشورهای همسایه اقلیم کردستان عراق را به عنوان دلایل مخالفت شدید کشورهای همسایه اقلیم کردستان عراق دانست. مخالفت ها با همه پرسی اقلیم کردستان تنها به منطقه محدود نشد و کشورهایی که از آنها به عنوان حامیان اصلی دولت این منطقه نام برده می شد (آلمان و آمریکا) هم با این همه پرسی به شدت مخالفت کردند. دلیل اصلی این کشورها وضعیت کنونی عراق بود که به عقیده آنها این همه پرسی باعث خواهد شد که تمرکز دولت مرکزی عراق از جنگ با گروه تروریستی داعش منحرف شود.

اما شاید در میان تمام مخالفت های سیاسی نکته ای که کمتر به آن پرداخته شده مشکلاتی است که اقلیم کردستان عراق از نظر اقتصادی بعد از استقلال احتمالی با آن رو به رو خواهد شد. این مشکلات گاها چندان تاثیرات منفی می توانند بر مردم این منطقه بگذارند که باعث ورشکستگی اقتصادی این منطقه و بروز هرج و مرجی جدید در این منطقه شود. از مشکلاتی که باعث خواهد شد اقلیم کردستان از نظر اقتصادی با چالش های گسترده و شدید مواجه شود می توان به مشکل ترانزیت و صادرات کالا از این منطقه اشاره کرد.

در صورت استقلال این منطقه، کردستان در میان چهار کشور عراق، ایران، ترکیه و سوریه قرار خواهد گرفت. در این بین عدم دسترسی به آب های آزاد و محصور بودن در میان این کشور ها باعث خواهد شد که در صورت بروز مشکل جدی بین این منطقه و کشورهای فوق، این کشورها بتوانند با بستن مرزها( در بدترین حالت) یا وضع تعرفه و عوارض گمرکی و عبوری بالا در حالت عادی این منطقه را به شدت از نظر اقتصادی تحت فشار قرار دهند. شاید کردستان به سوریه به عنوان مفری برای برون رفت از این وضعیت نگاهی داشته باشد اما با توجه به وضعیت نا امن کنونی سوریه این ایده تا حد زیادی غیر عملی است. حتی در صورت پایان تنش ها در سوریه، با توجه به نزدیکی دولت این کشور با ایران احتمال استفاده از مسیر سوریه برای صادرات کالا و مهمتر از همه نفت تا حد بسیار زیادی منتفی است.

از نفت به عنوان مهمترین منبع درامد کردستان نام برده می شود اما در صورت بروز سناریو بالا به طور کلی بحث های مرتبط با سرمایه گذاری در این بخش مهم از اقتصاد این کشور به دلیل عدم حضور یا ترک کردستان به دلیل مشکلات زیرساختی و ترانزیت کالا کمرنگ خواهد شد. این امر موجب می شود که حتی سرمایه گذاری در سایر بخش ها از جمله معادن و توریسم نیز تا حد زیادی تحت تاثیرات منفی وضعیت اقتصادی کردستان قرار بگیرد و این منطقه با چالش های جدی اقتصادی و امنیتی رو به رو شود.

استقلال کردستان برای مردم این منطقه که سال ها در آرزوی آن بودند دورنمایی بسیار درخشان را به تصویر کشید اما به نظر می رسد که مشکلاتی که در این راه به وجود آمده و خواهد امد تا حد زیادی آمال و آرزوهای مردم این منطقه را تحت تاثیر قرار خواهد داد و به نظر می رسد که سران اقلیم کردستان باید به فکر چاره جویی و تلاش برای کاهش تنش های به وجود آمده با همسایگان خود باشند. در غیر این صورت همه پرسی تبدیل به چاهی برای مردم کردستان و بروز مشکلات دیگری در منطقه پر آشوب خاورمیانه خواهد شد. خاورمیانه ای که بعد از ظهور داعش و جنگ داخلی سوریه به طور جدی نیازمند آرامش و تنش زدایی در بین دولت های خود است.

 

محمد حسن گودرزی-روزنامه نگار و عضو شورای نویسندگان فراتاب

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

مطالب مرتبط
نظرات
S
| |
2017-10-01 14:05:49
عجب!

آقای گودرزی عزیز
سوریه نه برای ایران بلکه هم اکنون و در آینده بخشی از ملک روسیه خواهد بود. هزینه‌هایی که روسیه در جنگ سوریه کرده تا سالها از آن سود برداشت خواهد کرد.
با پذیرفتن این گزاره و ترکیب آن با سرمایه‌گذاری روسیه در میدان‌های نفتی کردستان چه نتیجه‌ای حاصل می‌شود؟
خیلی ساده‌ست روسیه از طریق سوریه اقدام خواهد کرد. و به هیچ وجه سوریه نه توان مخالف دارد و نه به رسم احترام به کمکهای روسیه این کار را انجام می‌دهد.
حالا اختلافات ترکیه و روسیه را هم به این معادله اضافه کنید. بدون شک ترکیه هم وارد رقابت با روسیه خواهد شد و درگاهش را به روی نفت کردستان خواهد گشود. بعد تصور کنید که ترکیه نیز برای به دست آوردن نفت کردستان وارد رقابت شده است، اینجا ایران است که احساس میکند که سرش بی کلاه مانده است! پس به احتمال زیاد ایران نیز سعی خواهد کرد نفوذش را در بازار کردستان افزایش دهد. و در نهایت عراق نیز دست به سوی این فرزند ناخوانده دراز خواهد کرد.

به طور خلاصه
به همان اندازه که اقتصاد کردستان وابسته به کشورهای منطقه اطرافش است، کشورهای منطقه ی اطرافش هم مشکلات اقتصادی زیادی دارند و به درآمدهای اقتصادی حاصل از همکاری با کردستان نیاز دارند. ترکیه اقتصادش وابسته به دیپلماسیست، ایران و عراق و سوریه هم اقتصادشان در باتلاق جنگ فرو رفته است. شک نکنید که همه آنها روزی به رقابت خواهند پرداخت برای جلب رضایت کردستان.
آخرین اخبار