اقتصاد و مهاجرت در صدر برنامه های احزاب آلمانی | فراتاب
کد خبر: 6615
تاریخ انتشار: 28 شهریور 1396 - 23:36
رقابت های انتخاباتی در آلمان به اوج خود رسیده است و همه احزاب این کشوربرنامه‌های خود را برای اداره کشور اعلام کرده‌اند.براساس برنامه اعلام شده روز ۲۴ سپتامبر انتخابات پارلمان آلمان برگزار خواهد شد و ۶۱ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در انتخابات امسال از حق رای بر

رقابت های انتخاباتی در آلمان به اوج خود رسیده است و همه احزاب این کشوربرنامه‌های خود را برای اداره کشور اعلام کرده‌اند.براساس برنامه اعلام شده  روز ۲۴ سپتامبر انتخابات پارلمان آلمان برگزار خواهد شد و ۶۱ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در انتخابات امسال از حق رای برخوردارند. دویجه وله در گزارشی به برنامه‌های احزاب آلمان برای انتخابات و جهت گیری های آنها در موضوعاتی مانند امنیت و اقتصاد پرداخته است.

تقریبا همه احزاب مهم آلمان در یک نکته با یکدیگر اتفاق نظر دارند و آن این است که آلمان به نیروی پلیس بیشتری نیاز دارد. اتحاد دوحزب دموکرات مسیحی و سوسیال مسیحی از یک سو و حزب سوسیال دموکرات آلمان از سوی دیگر تلاش می کنند تا تعداد ماموران پلیس را درسطح کشور و ایالت های آلمان  به ۱۵۰۰۰ نفر افزایش دهند. دو  حزب سبزها و احزاب چپ‌گرای آلمان هم از سیاست تقویت نیروی پلیس این کشور جانبداری می‌کنند.

حزب دموکرات آزاد آلمان (FDP) خواستار ایجاد تعادل  بین امنیت و آزاد‌ی‌های فردی است و همچنین بر پایبندی و احترام به حقوق پایه‌ای و بنیان‌های دولت قانون‌مدار اصرار دارد.

این در حالی است که در ارتباط با مسائل امنیتی، حزب پوپولیست آلترناتیو برای آلمان (AFD) بیشتر روی امر مقابله با بزهکاری خارجیان در آلمان متمرکز شده است.

در مورد بازار کار و اشتغال در این کشور، بعد از اتحاد دو حزب دموکرات مسیحی و سوسیال مسیحی، این دو حزب  در برنامه مشترک خود اعلام کرده‌اند که هدف آن‌ها تا سال  ۲۰۲۵ دست‌یابی به اشتغال کامل در آلمان است. در این مورد اشتغال کامل به معنی آن است که نرخ  بیکاری در کشور به زیر ۳ درصد برسد و شمار بیکاران آلمان باید تا آن زمان به میزان ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر کاهش یابد.

در برنامه حزب سوسیال دموکرات برای بازارکار نیز اشتغال‌زایی و رسیدن  به اشتغال کامل ذکر شده اما این حزب برنامه زمانی مشخصی برای متحقق کردن این برنامه اعلام نکرده است.

حزب سوسیال دموکرات از آن گذشته مایل است تا بین سطح دستمزد کارگران موقت و سطح دستمزد کارگران ثابت در واحدهای تولیدی تناسب برقرار شود وحزب سبزها خواستار بهبود شرایط کاری برای کارگران است. حزب چپ‌های آلمان نیز خواستار افزایش دوره دریافت بیمه بیکاری و در عین حال افزایش حداقل دستمزد شاغلان از از 8.84 یورو به 12 یورو برای هر ساعت است.

در زمینه مسائل مرتبط به مهاجرت دو حزب دموکرات مسیحی و سوسیال مسیحی خواستار آن هستند تا آلمان به طور مستمر نعدادی محدودی پناهجو بپذیرید. در این زمینه حزب سوسیال مسیحی علاوه بر موافقت با حضور پناه جویان از تعیین یک سقف برای پذیرش سالانه پناهجو دفاع می‌کند.

با این حال قرار است قانونی تصویب شود که بر اساس آن نیروهای متخصص بتوانند با ارائه قرارداد کار خود در آلمان بدون مشکل به این کشور سفر کرده و از حق اقامت برخوردار شوند. دو حزب سوسیال مسیحی و دموکرات مسیحی اعلام کرده‌اند که مخالف قانون مهاجرت بوده و در عین حال خواستار آن شده‌اند که سیاست  اخراج پناهجویانی که تقاضای پناهندگی‌شان رد شده به طور کامل و دائمی اجرا شود.

حزب سوسیال دموکرات خواستار تصویب قانونی شبیه به قوانین مهاجرتی کانادا است که اساس سیستم جدول امتیازات تنظیم شده است.  براساس برنامه حزب سوسیال دموکرات کسانی که مایل به مهاجرت به آلمان هستند، بر اساس تخصص خود، تسلط  به زبان‌های مختلف و سن امتیاز می‌گیرند و کسانی که از امتیاز بالاتری برخوردار باشند، می‌توانند به آلمان مهاجرت کنند.

حزب سبزهای آلمان نیز همچون حزب سوسیال دموکرات از ایده تصویب قانون مهاجرت و سیستم محاسبه امتیازها پشتیبانی می‌کند و این حزب اعتقاد دارد باید راه ورود پناهجویان به  بازار کار آلمان در صورت تامین پیش شرط های تعیین شده، راحت تر شود.

حزب چپ‌های آلمان مخالف سیستم محاسبه امتیازها برای پذیرش مهاجران بوده و از سیاست باز مهاجرپذیری دفاع می‌کند. از آن گذشته، حزب چپ‌ها خواستار تسهیل دادن حق تابعیت  به مهاجران شده است. حزب آلترناتیو برای آلمان (AfD) خواستار تعیین یک سقف حداقلی سالانه برای اخراج پناهجویان شده است.

در زمینه های اقتصادی دو حزب سوسیال مسیحی و دموکرات مسیحی اعلام کرده‌اند که در حدود ۱۵ میلیارد یورو از عوارض مالیاتی  شهروندان آلمان کم خواهند کرد و  علاوه بر آن  این دو حزب مایلند سقف حقوقی پرداخت مالیات ۴۲ درصدی  را از ۵۴۰۰۰ یورو برای افراد  مجرد به ۶۰۰۰۰ یورو افزایش دهند. مالیات ۴۵ درصدی که به "نرخ مالیات ثروتمندان" شهرت یافته نیز شامل حال افراد مجردی می‌شود که درآمد سالانه آن‌ها بیش از ۲۳۲ هزار یورو باشد.

بر اساس برنامه انتخاباتی دو حزب سوسیال مسیحی  و دموکرات مسیحی، "مالیات همبستگی" که پس از وحدت دو آلمان و به منظور بازسازی ایالت‌های شرقی آلمان وضع شده بود نیز باید به تدریج در فاصله سا‌ل‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۳۰ کاملا حذف شود.

حزب سوسیال دموکرات نیز بر آن است تا برای  شهروندان آلمان ۱۵ میلیارد یورو تخفیف مالیاتی در نظر گیرد. طبق برنامه این حزب افراد مجردی که درآمد سالانه‌شان بیش از ۷۶ هزار یورو باشد، مشمول پرداخت مالیات ۴۵ درصدی خواهند شد. و "نرخ مالیات ثروتمندان"، یعنی برای کسانی که درآمد سالانه‌شان بیش  از ۲۵۰ هزار یورو است، قرار است از ۴۵ درصد به ۴۸ درصد افزایش یابد.

حزب دموکرات آزاد نیز برنامه‌های گسترده‌ای برای تخفیف مالیاتی در نظر دارد. بر اساس برنامه این حزب، قرار است ظرف دوره ۴ ساله‌ی آتی، در مجموع  ۳۰ میلیارد یورو از فشار مالیاتی شهروندان کاسته شود.

حزب چپ‌ها خواستار دریافت مالیات از میلیونرها شده است. بر اساس برنامه این حزب همه کسانی که درآمد سالانه‌شان بیش از یک میلیون یورو باشد، باید ۷۵ درصد مالیات بدهند. از آن گذشته، حزب چپ‌ها مایل است میزان مالیات بر سود سرمایه و همچنین ارث را افزایش دهد.

منبع: عصراقتصاد

نظرات
آخرین اخبار