نقش تعیین کننده مهاجران در انتخابات آلمان | فراتاب
کد خبر: 6614
تاریخ انتشار: 27 شهریور 1396 - 21:01
آلمان به عنوان پرجمعیت ترین کشور اروپا و بزرگترین اقتصاد قاره سبز شناخته می شود. در انتخابات سراسری این کشور که 24 سپتامبر برگزار خواهد شد احزاب مختلف برای رسیدن به قدرت با یکدیگر به رقابت می پردازند.

آلمان به عنوان پرجمعیت ترین کشور اروپا و بزرگترین اقتصاد قاره سبز شناخته می شود. در انتخابات سراسری این کشور که 24 سپتامبر برگزار خواهد شد احزاب مختلف برای رسیدن به قدرت با یکدیگر به رقابت می پردازند. در این میان یکی از موضوعاتی که در میان رقابت های انتخاباتی مورد توجه قرار گرفته است، مسئله مهاجران در این کشور است. دویچه وله در گزارشی به نقش و جایگاه مهاجران در انتخابات سراسری آلمان و انتظارات این بخش از جامعه آلمان از نامزدهای انتخاباتی پرداخته است.

حدود ۵/ ۱۶ میلیون مهاجر در آلمان وجود دارد که بخش بزرگی از جمعیت ۸۱ میلیونی آلمان را تشکیل می‌دهند، چیزی در حدود یک پنجم کل جمعیت آلمان. آرای مهاجران اهمیتی "تعیین‌کننده" در انتخابات پارلمان آلمان دارد و براساس برخی دیگر از آمار ها مهاجران در آلمان بسیار بیشتر از آمار رسمی در این کشور است و تا ۳۵ درصد از کل جمعیت آلمان نیز نیز برآورد می‌شود. در حدود ۱۰ میلیون خارجی نیز در آلمان زندگی می‌کنند که البته به علت نداشتن تابعیت این کشور نمی توانند در انتخابات شرکت کنند.

یک نظرسنجی که در اواخر سال ۲۰۱۶ توسط موسسه "هم پیوندی و مهاجرت" (SVR) به سفارش دولت آلمان انجام شده نشان می‌دهد که بیشتر مهاجران به احزاب "چپ گرا" در آلمان تمایل دارند.براساس  به این نظرسنجی حزب سوسیال دمکرات آلمان با ۱/ ۴۰ درصد، حزب سبزها با ۲/ ۱۳، حزب چپ آلمان با ۳/ ۱۱ درصد و احزاب دمکرات مسیحی و سوسیال مسیحی مجموعاً با ۶/۲۷ درصد از سبد رای مهاجران برخوردار هستند.

بر طبق این نظرسنجی احزاب دمکرات مسیحی و سوسیال مسیحی در مقابل نیمی از آرای مهاجران آلمانی‌تبار از کشورهای اروپای شرقی را دارا هستند. سوسیال دمکرات‌ها حدود ۵/ ۱۱ درصد و حزب چپ آلمان حدود ۹/ ۸ درصد آرای این مهاجران را در این نظرسنجی بدست آورده‌اند. باید افزود که بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۸ میزان حمایت این دسته از مهاجران از احزاب مسیحی آلمان بیش از ۶۵ درصد بود.

مهاجرانی که از اروپایی شرقی پس از سال ۲۰۰۰ به آلمان آمده‌اند با ۳/ ۴۲ درصد آرا هم‌چنان احزاب مسیحی را بر می‌گزینند.

 اما مهاجران از کشورهای عضو اتحادیه اروپا با ۳/ ۴۱ درصد به حزب سوسیال دمکرات و ۲۹ درصد به احزاب مسیحی رای می‌دهند.

در این نظرسنجی تمایلات و وابستگی‌های سیاسی درازمدت شرکت‌کنندگان مد نظر بوده و ملاحظات تاکتیکی یا مقطعی در نظر گرفته نشده‌اند.

آلمان در مقایسه با آمریکا، فرانسه و بریتانیا رویکرد محافظه‌ کارانه ‌تری نسبت به ورود مهاجرتباران به عرصه ‌تصمیم‌گیری‌های سیاسی داشته است. سیاستمداران آلمانی پس از سال‌ها اعلام کردند که آلمان "کشوری مهاجرپذیر" است. تنها پس از قبول این واقعیت بود که  فضای بیشتری در دو دهه اخیر برای مهاجرتباران گشوده شد تا بتوانند در پست‌های مهم حزبی یا دولتی مختلف نقش‌آفرینی کنند.

براساس نظرسنجی موسسه "هم‌ پیوندی و مهاجرت" حدود ۷۰ درصد مهاجرتباران خواهان شرکت در انتخابات هستند و اعلام می‌کنند که به مشارکت در امور سیاسی علاقه‌مند هستند.

بنا به توصیه کارشناسان امور سیاسی احزاب آلمانی برای جلب مهاجران و خارجی‌هایی که دیر یا زود تابعیت آلمان را کسب می‌کنند، باید از هم اکنون به تبلیغات دو یا چند زبانه دست بزنند. دولت آلمان در مواردی به انتشار بیانیه‌های سیاسی به زبان عربی یا ترکی در کنار آلمانی دست زده است.

بر اساس ارزیابی برخی کارشناسان، مشارکت مهاجران و خارجی‌ها در فرایند انتخابات که بالاترین مشارکت سیاسی محسوب می‌شود، کم‌هزینه‌ترین راه برای جلوگیری از آشوب‌ها و تنش‌های سیاسی و اجتماعی در کشورهای اروپایی از جمله آلمان است. حضور واقعی و موثر مهاجران در عرصه‌های تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری سیاسی در آلمان راه را برای هم‌زیستی مسالمت‌آمیز همه شهروندان می‌گشاید. این روند به ایجاد احساس و ارزش‌های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی مشترک برای همه شهروندان در راستای توسعه ‌پایدار منجر خواهد شد.

منبع: عصراقتصاد

نظرات
آخرین اخبار