ضد حمله تجاری ایران به ترامپ | فراتاب
کد خبر: 6560
تاریخ انتشار: 3 شهریور 1396 - 23:14
توافق هسته ای علاوه بر اینکه تحریم های ظالمانه ای که به دلیل برنامه هسته ای علیه ایران و صنایع این کشور وضع شده بود را ملغی کند، باعث شد که بار دیگر سرمایه گذاران خارجی دوباره به بازار ایران راه پیدا کند و صنایع این کشور بار دیگر رونق را تجربه کنند.

توافق هسته ای علاوه بر اینکه تحریم های ظالمانه ای که به دلیل برنامه هسته ای علیه ایران و صنایع این کشور وضع شده بود را ملغی کند، باعث شد که بار دیگر سرمایه گذاران خارجی دوباره به بازار ایران راه پیدا کند و صنایع این کشور بار دیگر رونق را تجربه کنند. با این حال از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا، این توافق نامه به شیوه های گوناگون مورد تهدید از سوی امریکا قرار گرفته است. بلومبرگ در مطلبی به بررسی این موضوع پرداخته است.

علیرغم اینکه حجم سرمایه گذاری ها در ایران  بعد از توافق هسته ای به اندازه ای نبوده که این کشور انتظار داشته اما میلیاردها دلارس که به واسطه معاهده هسته ای 2015 ایران با قدرت های جهانی باز شده است ممکن است به کاهش تاثیرات حمله احتمالی ایالات متحده به این توافق کمک کند.

وضعیت در حال حاضر نسبت به سال گذشته تغییر کرده که پس از لغو تحریم ها در ژانویه 2016 نمایندگان شرکت های خارجی هتل های تهران را پر کرده بودند. فعلا رئیس جمهور امریکا، دونالد ترامپ تحریم های جدیدی را علیه ایران وضع کرده و با نا امیدی ابراز می کند که دولتش توافق با ایران را به رسمیت می شناسد. بحث اصلی این است که آیا این توافق پا برجا می ماند یا خیر. اهمیت حیاتی این است که پشتیبانی از توافق هسته ای از سوی طرف های دیگر(چین، روسیه، فرانسه، آلمان و بریتانیا)  که شرکت هایشان تاکنون بیشترین سرمایه گذاری را در ایران انجام داده اند ادامه دارد.

صنم وکیل معاون خاورمیانه و شمال آفریقا موسسه تحقیقاتی چتهم هاوس (Chatham House’) در لندن، گفت: این کشور ها برای دسترسی تجاری به بازار ایران تحت فشار هستند. به همین دلیل انزوای ایران به نفع این کشورها نیست.

برخی از توافقاتی که در 18 ماه گذشته در زمینه تجاری با ایران بسته شده است به این شرح است. در زمینه انرژی دو شرکت توتال اِس اِی (Total SA) و شرکت چینی نشنال پترولیوم (National Petroleum Corp) با ایران قرارداد 20 ساله با ارزش 5 میلیارد دلار برای توسعه مرحله 11 میدان نفتی جنوبی پارس جنوبی امضا کردند.

شرکت SK E & C کره جنوبی قرارداد اولیه به ارزش 1.6 میلیارد یورو (1،8 میلیارد دلار) را با شرکت ملی مهندسی صنایع ایران امضا کرد تا پالایشگاه تبریز در شمال غربی ایران را ارتقا دهد.

واحد بین المللی ترکیه (Turkey’s Unit International) قرارداد 4.2 میلیارد دلاری با وزارت نیرو ایران را امضا کرد تا 7 پالایشگاه گاز طبیعی را در سراسر ایران بسازد.

شرکت Sinopec چین با عقد قرارداد 1.2 میلیارد دلاری با شرکت ملی پالایش و پخش نفت ایران با توسعه مرحله 1 پالایشگاه آبادان در خوزستان موافقت کرد.

شرکت Royal Dutch Shell Plc قراردادی را برای ارزیابی سه میدان بزرگ نفت و گاز ایران، از جمله میدان های آزادگان و یاداوران در نزدیکی مرز عراق، امضا کرد.

گروه بین المللی شرکت MECI سوئیس توافق نامه ای با دولت ایران برای ساخت یک نیروگاه بادی 750 میلیون یورو در شمال ایران امضا کرد.

در زمینه حمل و نقل هم قراردادهایی بین ایران و سایر کشورها بسته شده که برخی از مهمترین آنها اشاره می شود.

رنو SA قرارداد 660 میلیون یوروی را با سازمان توسعه و نوسازی صنعتی ایران و شرکت پرتو نگین ناصح (Parto Negin Naseh Co) وارد کننده محصولات رنو، برای راه اندازی یک سرمایه گذاری مشترک و افزایش تولید خودرو در ایران امضا کرد.

شرکت Volkswagen AG  آلمان قراردادی را با شرکت ماموت خودرو ایران برای فروش دو مدل خودرو به توافق رساند و پس از بیش از یک دهه، این شرکت به ایران بازگشت.

PSA پژو سیتروئن و شرکای ایران خودرو قرارداد سرمایه گذاری مشترک را امضا کردند تا 400 میلیون یورو برای ارتقاء کارخانه خودرو خود سرمایه گذاری کنند. شرکت فرانسوی نیز با شرکت ایرانی سایپا قراردادی را امضا کرد تا در طول پنج سال سرمایه گذاری 300 میلیون یورو در زمینه تولید و تحقیق و توسعه انجام دهد.

شرکت بوئینگ و شرکت هواپیمایی ایران Aseman امضا قرارداد 3 میلیارد دلاری برای 30 هواپیمای 737 با یکدیگر امضا کردند. شرکت آمریکایی نیز قرارداد 16.6 میلیارد دلاری را با شرکت هواپیمایی "ایران ایر" برای 80  هواپیما ثبت کرد. شرکت ایرباس نیز قراردادی با ایران برای 100 فروند هواپیمای مسافربری با ارزش 19 میلیارد دلار امضا کرد.

Alstom SA وسازمان توسعه و نوسازی صنایع ایران و صنایع دریایی ایران به توافق اولیه برای ساخت قطار و واگن مترو رسیدند.

در سایر زمینه ها نیز شرکت های ایرانی و خارجی به توافقاتی دست پیدا کردند. برای مثال شرکت CREC چین با شرکت ایران آلومینیوم، که به نام Iralco شناخته می شود، قرارداد 2 میلیارد دلاری را برای برای شروع عملیات در یک واحد در استان مرکزی جنوب تهران بست.

منبع:عصراقتصاد

نظرات
آخرین اخبار