درآمدهای میلیاردی ترانزیت کالا در جهان | فراتاب
کد خبر: 6542
تاریخ انتشار: 29 مرداد 1396 - 20:23
حمل و نقل کالا از جمله مسائل مهم در اقتصاد جهانی بشمار می رود که رونق یا عدم رونق آن می تواند به طور فزاینده ای تاثیر بر اقتصاد یک کشور بگذارد. در دنیای کنونی حتی پیشرفته ترین اقتصاد های جهان نیز نمی توانند بدون نظام حمل و نقل پیشرفته از نظر اقتصادی موقعی

آلمان را می توان یکی از کشورهایی دانست که در بخش حمل ونقل و ترانزیت کالا توانسته خود را به عنوان هاب منطقه ای در اروپا مطرح کند.  بخش حمل و نقل در آلمان از جمله بخش هایی است که یکی از عوامل پیشرفت در این کشور به شمار می آید و در این میان حمل و نقل جاده ای در آلمان از اهمیت بسیاری برخوردار است. به دلیل حضور داشتن در منطقه مرکز اروپا،این کشور به نوعی قطب حمل و نقل اروپا به حساب می‌آید. آلمان دارای حمل و نقل متراکم و شبکه‌ای مدرن است و در شبکه بزرگراهی و اتوبانی از نظر مقدار و طول رتبه سوم در جهان را داراست. ضمن اینکه باید به بخش حمل و نقل هوایی این کشور نیز اشاره کرد که باعث شده محصولات و تولیدات این کشور به سرعت به مناطق مختلف جهان برسد.

در منطقه خاورمیانه نمی توان از نام مصر و کانال سوئز به راحتی گذشت. این کانال که نقش بسیار مهمی در حمل و نقل کشورهای مختلف جهان دارد باعث شده که کشورهایی مانند استرالیا برای صادرات کالاهای خود به اروپا نیازی به دور زدن قاره آفریقا نداشته باشند. این کانال پس از توریسم، دومین منبع درآمد دولت مصربه شمار می رود و دولت این کشور بابت عوارضی که از کشتی‌های عبوری از کانال دریافت می‌کند تا کنون میلیاردها دلار عایدی داشته است. برای مثال در سال ۲۰۱۲ دولت مصر با عبور ۱۷۲۵۵ کشتی، ۵ میلیارد و ۱۲۹ میلیون دلار (برای هر کشتی ۲۹۸۰۰۰ دلار) از این کانال درآمد داشته است. وزارت انرژی ایالات متحدهٔ آمریکا این آبراه را یکی از چند گلوگاه (چک‌پوینت) جغرافیایی جهان دانسته که بر جریان نفت در جهان بسیار اثر گذار است.

در منطقه خاورمیانه قطر با توجه به نقشی که در تامین گاز مورد نیاز جهان ایفا می کند همواره به دنبال تبدیل کردن خود به عنوان هاب حمل و نقل در خاورمیانه است. گسترش نقش بندر دوحه و ناوگان تجاری این کشور را می توان در همین راستا دانست. با این حال تلاش قطر برای تبدیل شدن به هاب حمل و نقل در منطقه خاورمیانه تنها منحصر به حمل و نقل دریایی نیست و حمل و نقل هوایی در این کشور نیز پیشرفت قابل ملاحظه داشته است.  فرودگاه بین المللی حمد به دلیل افزایش مداوم پرواز ها به این کشور طراحی شده است و برخی برآوردها نشان می دهد که این فرودگاه می تواند به 93 میلیون نفر در سال خدمات ارائه کند و این امر فرودگاه حَمَد دوحه را بعد از فرودگاه دبی در امارات متحده عربی به بزرگترین فرودگاه منطقه خاورمیانه تبدیل کند. در مورد تعداد پرواز ها برآورد ها این است که انتظار می رود که فرودگاه حَمَد میتواند ظرفیت 32 هزار پرواز و 2 میلیون تن بار در سال را داشته باشد.

با این حال هیچکدام از دو کشور قطر و امارات متحده عربی از موقعیت منحصر به فرد ایران در زمینه حمل و نقل بهره مند نیستند. ایران که به نوعی در قلب منطقه خاورمیانه قرار گرفته است به راحتی می تواند به عنوان مسیری برای حمل و نقل کالا از شرق آسیا به ترکیه و در نهایت اروپای غربی باشد. از سویی دیگر، راه یابی ایران به آب های آزاد و اقیانوس هند از طریق دریای عمان باعث ایجاد موقعیتی مناسب برای توسعه حمل و نقل دریایی برای ایران شده است. موقعیت استراتژیک خلیج فارس و دریای عمان برای ایران، این مناطق دریایی را به تبدیل به فرصتی مناسب برای رونق حمل و نقل دریایی و حرکت اقتصاد این کشور به وجود اورده است.

علیرغم تمامی موقعیت هایی که در اختیار ایران برای توسعه حمل نقل دریایی قرار دارد، این کشور نتوانسته که به طور کامل از ظرفیت های خود برای تبدیل شدن به یک هاب تجاری در منطقه استفاده کند. در حقیقت غفلت دولت های ایران از قابلیت های تجاری این منطقه و نگاهی صرفا سیاسی به خلیج فارس و تنگه هرمز باعث شده که کشور هایی مانند امارات متحده عربی و قطر علیرغم وجود خط ساحلی کوتاه تری نسبت به ایران و کمتر بودن نیروی کار متخصص، با فراهم آوردن شرایط مناسب سرمایه گذاری در کشورهای خود موقعیت را برای تبدیل شدن به هاب تجاری در منطقه خاورمیانه به دست آورند.

مشکل مدیریت است

 یک فعال بخش حمل و نقل دلیل اصلی مغفول ماندن توسعه حمل و نقل در کشور را بحث های مرتبط با مدیریت دانست.

محمود رستم افشار فعال حمل و نقل در گفت و گو با روزنامه عصراقتصاد با اشاره به مشکلات مدیریتی در زمینه حمل و نقل گفت:" متاسفانه ضعف مدیریتمشکل اصلی در زمینه گسترش و توسعه حمل و نقل در کشور و تبدیل شدن ایران به هاب حمل و نقل در منطقه است. علیرغم اینکه ایران در موقعیت بسیار خوبی در منطقه قرار دارد در سطح کلان از این پتانسل استفاده نمی شود. برای استفاده از این موقعیت و استعداد نیاز به امکانات و تجهیزات به روز احساس می شود."

رستم افشار در مورد نقش حمل و نقل دریایی در کشور گفت:" در ایران موقعیت و استعداد زیادی در زمینه حمل و نقل دریایی وجود دارد زیرا در جنوب کشور ایران به آب های آزاد دسترسی دارد."

وی ادامه داد:" در بخش حمل و نقل زمینی، با توجه به وسعت کشور می توان از حمل و نقل ریلی به عنوان بهترین وسیله برای حمل و نقل کالا از ایران به خارج از ایران و درون مرزهای کشور نام برد. به همین دیلیل برای گسترش این بخش از حمل و نقل در کشور نیاز به سرمایه گذاری گسترده احساس می شود."

رستم افشار در پایان با تاکید به موقعیت بسیار خوب ایران در زمینه حمل و نقل دریایی در جنوب کشور گفت:" سواحل مکران  و بند چابهار برای حمل و نقل دریایی بسیار مناسب است و باعث کاهش هزینه های حمل و نقل کالا از طریق آبی می شود."

منبع: عصراقتصاد

نظرات
آخرین اخبار