اقتصاد جهانی در مسیر درست قرار دارد | فراتاب
کد خبر: 6541
تاریخ انتشار: 29 مرداد 1396 - 20:19
اقتصاد جهانی بعد از اینکه در سه ماهه اول سال جاری میلادی با رشد رو به رو شد، در سه ماهه دوم سال نیز این روند را ادامه می دهد.

به گزارش بلومبرگ، رشد اقتصاد جهانی بیش از همه براساس رشد اقتصاد های ژاپن و منطقه یورو در حال پیشرفت است. اظهار نظر کارشناسان نیز بیش از همه باعث دلگرمی است: این رشد اقتصادی به نظر پایدار است زیرا عواملی مانند تورم و سایر موارد که باعث ایجاد رکود می شوند خیلی کم هستند.

تورستن اسلاک (Torsten Slok) اقتصاددان ارشد بین المللی در دویچه بانک Deutsche Bank AG)) در نیویورک، گفت: "اقتصاد جهانی بهتر از چند سال گذشته بوده و چیزی که باعث بروز رکود می شود را نمی بینیم."

اسلاک  وضعیت کنونی را برای سرمایه گذاران بازار سهام متعادل توصیف کرد. بهبود اقتصادی باعث  سوددهی  شرکت های بزرگ خواهد شد اما این روند به سرعت اتفاق نخواهد افتاد که باعث شود نرخ تورم و بهره افزایش پیدا کند. شاخص سهام MSCI ACWI از اقتصادهای در حال ظهور و پیشرفته در پنج سال گذشته افزایش یافته که طولانی ترین مدت زمان افزایش شاخص سهام از زمان بحران مالی 2007-2008 است.

طبق پیش بینی متخصصان و اقتصاددانان که توسط بلومبرگ مورد بررسی قرار گرفت، تولید ناخالص داخلی جهانی در سال 2017 به 3.4 درصد و در سال 2018 به 3.5 درصد افزایش خواهد یافت. در حالی که این رقم در مقایسه با 4 درصد در سه ماهه دوم کاهش یافته  اما همچنان شتاب قابل توجهی از پیشرفت 3.1 درصدی سال گذشته را نشان می دهد.

موریس آبستفلد (Maurice Obstfeld) اقتصاددان ارشد صندوق بین المللی پول، در پست اخیر خود نوشت: "داده های اخیر نشان می دهد که رشد اقتصاد جهانی در دهه گذشته به طور گسترده ای هماهنگ شده است. رشد تجارت جهانی نیز افزایش یافته است، پیش بینی شده است که ظرفیت اقتصاد جهانی سریعتر از تولید جهانی در دو سال آینده رشد کند."

پس از سال ها توقف رشد، اقتصاد منطقه یورو شروع به حرکت کرده و  این رشد در سه ماهه دوم به 0.6 درصد افزایش یافت .در مناطق این منطقه مالی، رشد اقتصادی 19 کشور به طور مساوی نسبت به گذشته گسترش یافت. هلند در یک دهه بیشترین رشد  را به خود اختصاص داده و ایتالیا، که مدت ها است با اقتصاد ضعیف خود دست و پنجه نرم می کند ممکن است بهترین عملکرد را از سال 2010 تاکنون ببیند.

این خبر خوبی برای ماریو دراگی(Mario Draghi) رئیس بانک مرکزی اروپا است، که می خواهد قبل از اینکه محرک های اقتصادی از راه برسند اقتصاد منطقه یورو بهبود یابد. با این حال نرخ تورم هنوز به انچه که بانک مرکزی اروپا به عنوان هدف خود قرار داد نرسیده است و نشانه های کمی از افزایش دستمزد ها در این منطقه وجود دارد. این امر به دراگی برای کم کردن حمایت از کشورهای عضو منطقه یورو زمان می دهد.

افزایش 4 درصدی سالانه تولید ناخالص داخلی ژاپن در سه ماهه دوم، این کشور را در یک جایگاه غیرمنتظره قرار داد: در بالای جدول رشد اقتصادی میان کشورهای گروه هفت.

افزایش تقاضای داخلی در سالهای اخیر، تولید ناخالص داخلی ژاپن را برای ششمین سه ماهه پی در پی افزایش داد، و امیدها را برای بهبود پایدار در یک اقتصاد که در سالهای اخیر به دلیل تورم بسیار پائین و کاهش جمعیت با مشکل رو به رو شده بود تقویت کرده است.

کتی ماتسویی(Kathy Matsui) استراتژیست ارشد ژاپنی در شرکت Goldman Sachs Group، در تلویزیون بلومبرگ گفت: "در حال حاضر شاهد شواهد قانع کننده ای مبنی بر اینکه تقاضای داخلی در نهایت در حال افزایش است، هستیم."

در حالی که افزایش قدرت غیرمنتظره اقتصاد در اروپا و ژاپن باعث افزایش رشد جهانی شده است، سرنوشت توسعه در نهایت به عملکرد دو  اقتصاد بزرگ جهان یعنی ایالات متحده و چین بستگی دارد. شواهد مبتنی بر عملکرد خوب این دو اقتصاد است.

شرکت آماری و رتبه بندی جی پی مورگان چیس و شرکا (JPMorgan Chase & Co) این هفته پیشبینی رشد ایالات متحده در سه ماهه سوم را از 1.75 به 2.25 درصد افزایش داد. این امر ناشی از افزایش غیرمنتظره فروش خرده فروشی در ماه جولای بود. رشد تولید ناخالص داخلی در سه ماهه دوم 2.6 درصد بود.

خریداران در ماه گذشته در خرده فروشی های اینترنتی، فروشگاه های بزرگ، رستوران ها و نمایندگی های خودرو بیش از هر زمان دیگری هزینه کرده اند و میزان فروش در سال جاری به میزان 0.6 درصد افزایش یافته است.

مارک زندی (Mark Zandi) اقتصاددان ارشد شرکت مودی آنالیتیکس (Moody's Analytics) اعلام کرد:" برای اولین بار در طی هشت ساله اخیر هیچ مانعی جدی برای رشد وجود ندارد."

زندی گفت که مصرف کنندگان از یک بازار مشاغل قوی و ترازنامه های سالم سود می برند در حالیکه شرکت ها از بازپرداخت سود و هزینه های قرض گرفتن پایین بهره مند هستند. در عین حال، خطراتی که اقتصاد ایالات متحده از خارج از تهدید می کند کاهش یافته است، زیرا رشد جهانی تقویت شده است.

تورم پایین – نرخ پائین تورم مستقیما از پیش بینی ها در پنج ماه به دست می آید - به این معنی است که تلاش فدرال رزرو به شدت در جهت بهبود بخشیدن آن است، حتی اگر نرخ بیکاری در 16 سالگی به پائین ترین حد خود رسیده باشد.

ویلیام دادلی (William Dudley) رییس بانک مرکزی نیویورک، در مصاحبه ای که روز 14 اوت با خبرگزاری آسوشیتد پرس داشت اعلام کرد: "فدرال رزرو هیچ دلیلی برای تشدید سیاست پولی کشور ندارد."

در چین، بعد از چند سال است کاهش رشد اقتصادی، پیش بینی اقتصاددانان در سال جاری نشان از افزایش رشد اقتصادی 6.7 درصدی است. صندوق بین المللی پول برآورد خود را برای سالانه نرخ رشد سالانه کشور تا سال 2020 افزایش داد - از 6.4 درصد به 6 درصد -  و هشدار می دهد که این امر باعث افزایش بدهی ها منجر خواهد شد که خطرات ناشی از رشد متوسط را افزایش می دهد.

البته همیشه چیزی ممکن است باعث بروز ناآرامی جهانی شود، از افزایش خصومت های بین کره شمالی و ایالات متحده تا بروز مشکل در بازارهای مالی بعد از کاهش حمایت عنوان بانک های مرکزی از آنها.

اما مایکل مک دونوف (Michael McDonough) اقتصاددان ارشد اطلاعات هوشمند بلومبرگ، گفت: حداقل در حال حاضر اقتصاد جهانی در مسیر مثبت قرار دارد. که یک بنیان بسیار خوبی برای ساختن سال آینده و سال های بعد است".

منبع: عصراقتصاد

نظرات
آخرین اخبار