تاکید نماینده یونامی بر اجرای ماده 140 قانون اساسی عراق | فراتاب
کد خبر: 6530
تاریخ انتشار: 26 مرداد 1396 - 18:18
حمایت یان کوبیش از مذاکرات کردها و دولت عراق:

فراتاب - گروه بین الملل: هیئت یاری رسانی سازمان ملل متحد برای عراق (یونامی) نسبت به مذاکرات جاری میان کردها و دولت مرکزی عراق واکنش نشان داد و از آن حمایت کرد. در همین زمینه یان کوبیش، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در عراق در تاریخ 16 اوت 2017 (25 مرداد 1396) با هیات سیاسی کردستان ملاقات کرد. وی از گفتگوهای جاری میان بغداد و اربیل استقبال کرده و از دو طرف خواست که بر سر یک نقشه راه با چارچوب زمانی برای حل همه مسائل فیمابین و اجرای توافقات در جو مثبت مبتنی بر مشارکت واقعی به توافق برسند. هیات یاری رسانی سازمان ملل متحد در عراق (یونامی) آماده است که در صورت تقاضای طرفین و بنحوی که درخواست نمایند مساعی جمیله، توصیه ها و مساعدت خود را در اختیار آنها گذاشته و از آنها پشتیبانی نماید.

کوبیش اظهار داشت "سفر هیات سیاسی اقلیم کردستان عراق به بغداد با موافقت همتایانشان در بغداد موجب دلگرمی است و ما قویاً از این تلاش حمایت می کنیم. ما خواستار آن شده ایم که این موضوع با فوریت دنبال شود. از لحاظ سیاسی، این راه درستی برای پرداختن به همه موضوعاتی است که بین دو طرف بلاتکلیف باقی مانده است."

در خصوص همه پرسی استقلال که اقلیم کردستان عراق آن را برای 25سپتامبر اعلام کرده است، نماینده ویژه دبیرکل به گزارش شفاهی خود به شورای امنیت سازمان ملل متحد در تاریخ 17 ژوئیه 2017 اشاره کرد که طی آن اظهار داشته بود که چنین موضوع مهمی نباید بدون حصول تفاهم بین دولت فدرال و حکومت اقلیم کردستان دنبال شود.

آقای کوبیش از هر دو طرف خواست که بدون تاخیر، با روحیه مشارکت واقعی و بر طبق قانون اساسی به مذاکره سازنده و جدی پرداخته و بفوریت زمینه های مشترک و نقشه راهی برای حل و فصل این موضوع و سایر موضوعات مهم، بویژه اجرای ماده 140 قانون اساسی در مورد اراضی مورد اختلاف، از جمله وضعیت کرکوک، مسائل بودجه ای، نفت و تقسیم درآمدها، و سایر مسائل و اصول مربوط به روابط، همکاری و مشارکت بین دولت فدرال و حکومت اقلیم کردستان، بیابند.

آقای کوبیش با اشاره مجدد به تعهد سازمان ملل متحد به کمک به مردم عراق در تلاشهایشان برای ساختن یک ملت دارای امنیت، با ثبات، فدرال، متحد و دموکراتیک، یادآوری کرد که مبارزه با تروریستهای داعش ادامه یافته و نیروهای عراقی در حال آماده سازی برای انجام عملیات نظامی به منظور آزادسازی تلعفار و سایر مناطق تحت سلطه تروریستها می باشند. با اشاره به این که همه عراقی ها برای در هم شکستن داعش در موصل از جمله از طریق همکاری عالی بین ارتش عراق و نیروهای پیشمرگه متحد بودند، نماینده ویژه خواستار تلاشهای مشترک برای مبارزه تا شکست تروریستها و یافتن راه حل های پایدار برای حل و فصل موضوعات اصلاحات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی، توسعه، اشتغال، حکمرایی مطلوب، مبارزه با فساد، ارائه خدمات به مردم، قانون و نظم، عدالت و برابری برای همه مردم عراق، شد ضمن آنکه بر ضرورت برداشتن گام های ضروری در حمایت از بازگشت آوارگان داخلی به خانه هایشان و کمک به خانواده های شهدا و رزمندگان معلول تاکید کرد.

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار