چین پشت کره ای ها را خالی کرد | فراتاب
کد خبر: 6529
تاریخ انتشار: 26 مرداد 1396 - 02:29
چین اعلام کرد که واردات آهن، سنگ آهن، سرب و زغال سنگ را از کره شمالی متوقف خواهد کرد و این تصمیم را در پی اعمال تحریم‌های جدید سازمان ملل علیه پیونگ یانگ در واکنش به آزمایش‌های موشکی جدید این کشور اتخاذ می کند.

به گزارش یورونیوز، براساس اعلام وزارت بازرگانی چین، ممنوعیت واردات این مواد که منابع اصلی تامین نقدینگی پیونگ یانگ محسوب می شوند از روز گذشته اعمال شد.

همزمان پکن به دولت آمریکا هشدار داد که از ائتلاف بین المللی علیه کره شمالی، به عنوان ابزاری برای آغاز یک جنگ اقتصادی علیه چین استفاده نکند.

روزنامه دولتی چاینا دیلی «China Daily» در چین در مقاله ای نوشت که «ترامپ در موضوع کره شمالی، پکن را بیش از اندازه تحت فشار گذاشته است». این روزنامه تاکید کرد که «رویکرد معامله گرایانه ترامپ به امور خارجی» تا کنون بی‌فایده بوده است و سیاسی کردن موضوعات تجاری تنها باعث تشدید مشکلات اقتصادی کشور شده و روابط میان چین و ایالات متحده آمریکا را پیچیده تر می کند.

بیش از ۹۰ درصد از تجارت کره شمالی با کشور چین انجام می شود و صادرات زغال سنگ نزدیک به نیمی از حجم صادرات کره شمالی را در بر می گیرد.

اگرچه پکن در فوریه ۲۰۱۷ میلادی اعلام کرد که واردات زغال سنگ از کره شمالی را تا پایان سال به حالت تعلیق در خواهد آورد اما این تصمیم در روابط بین دو کشور مشکلی ایجاد نکرد و روابط تجاری آنها همچنان در سطح خوبی باقی ماند.

تحریم‌های جدید شورای امنیت سازمان ملل علیه کره شمالی در چهاردهم مرداد ماه با رای موافق ۱۵ کشور عضو تصویب شد. کشورهای عضو موظف هستند اعمال این تحریم‌ها را حداکثر ظرف ۳۰ روز پس از تصویب، آغاز کنند.

در ادامه تحولات شبه جزیره کره،  جیمز ماتیس وزیر دفاع و رکس تیلرسون وزیر خارجه این کشور در بیانیه مشترکی که در روزنامه وال استریت ژورنال به چاپ رسید اعلام کردند که هدف ایالات متحده آمریکا از ایجاد «کمپین صلح آمیزی برای اعمال فشار» خلع سلاح کره شمالی است و نه تغییر رژیم این کشور. ماتیس و تیلرسون در این مطلب تاکید کردند که «ما هیچ تمایلی به آسیب رساندن به مردم کره شمالی که برای مدتی طولانی در رنج هستند، نداریم». این دو مقام اعلام کرده اند که از نظر دولت آمریکا، حساب مردم کره شمالی از «رژیم خصمانه» پیونگ یانگ جدا است.

از سویی دیگر گزارش جدیدی در آمریکا منتشر شد که اعلام می کرد موفقیت کره شمالی در آزمایش موشک قاره پیما به دلیل خرید تجهیزات موشکی قدرتمند در بازار سیاه است. این تجهیزات احتمالا در کارخانه‌های اوکراین که با برنامه‌های موشکی روسیه همکاری داشته اند، تهیه شده است.

بر اساس تحقیقات میشل المن، کارشناس موشک ها در موسسه بین المللی مطالعات استراتژیک آمریکا، پیش از این آزمایش‌های موشکی کره شمالی به کرات به شکست منتهی می شد اما در دو سال جدید طراحان و تامین کنندگان تکنولوژی‌های نظامی پیونگ یانگ تغییر کرده و همین عامل باعث موفقیت ناگهانی این کشور در آزمایش‌های اخیر شده است.

در واکنش به این گزارش الکساندر تورچینوف(Oleksandr Turchynov) دبیر شورای امنیت و دفاع اوکراین اعلام کرد که کی یف هرگز تجهیزات دفاعی در اختیار کره شمالی قرار نداده است.

کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی می‌گوید قبل از پرتاب موشک به قلمروی ایالات متحده آمریکا در جزیره گوام، تحرکات واشنگتن در منطقه را کمی بیشتر زیر نظر می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری رسمی کره‌شمالی، کیم جونگ اون این اظهارات را پس از آن مطرح می‌کند که با فرماندهان نظامی درباره برنامه پرتاب موشک به اطراف جزیره گوام به بحث‌ونظر پرداخت. با این اظهارنظر انتظار می‌رود از شدت تنش‌های لفظی بین دو کشور کاسته شود.

او با انتقاد از رفتار آمریکا در منطقه افزود: "این آمریکا بود که برای نخستین بار تجهیزات هسته‌ای بی‌شماری را به نزدیکی ما آورد. از اینرو اگر آنها به دنبال کاهش تنش‌ها در شبه جزیره کره و پیشگیری از درگیری‌های نظامی خطرناک هستند باید تصمیم‌ درستی بگیرند و اقدام مناسبی انجام دهند."

ساعتی قبل از نرمتر شدن موضع کره‌شمالی، جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا با تهدید پیونگ‌یانگ اعلام کرد که پرتاب موشک از طرف کره شمالی به آمریکا به وضعیت جنگی ختم خواهد شد. او گفت: "ما از کشورمان در برابر هر حمله‌، هر زمان و از هر طرفی که باشد دفاع می‌کنیم."

پیونگ یانگ هفته گذشته از برنامه بالقوه خود برای پرتاب «آزمایشی و همزمان» چهار موشک به سوی اهدافی در حدود سی کیلومتری گوام خبر داد.

در پی آن دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا هم در پیامی توییتری نسبت به عواقب این تصمیم هشدار داد و نوشت: "گزینه‌های نظامی به جدیت روی میز هستند. خوشبختانه کیم جونگ اون به شیوه دیگری عمل خواهد کرد."

 NHK نیز از واکنش وزیر دفاع کره جنوبی در مورد تهدید گوآم از سوی کره شمالی خبر داد.

وزیر دفاع کره جنوبی اعلام کرد  که کره شمالی احتمالا تهدید خود برای پرتاب موشک های بالستیک به سوی گوآم که قلمرو آمریکا محسوب می شود را عملی نمی کند.

سونگ یونگ-مو (Song Young-Moo) گفت که موشک های بالستیک کره شمالی از نظر فنی قادر هستند با توجه به برد پرتابشان به این منطقه برسند. وی احتمالش شلیک موشک از سوی کره شمالی را کم دانست.

سونگ درباره این که چه چیزی وی را به این نتیجه گیری رسانده است، توضیحی نداد. وی صرفا به گفتن این نکته بسنده کرد که فرماندهان ارتش کره جنوبی و آمریکا چنین ارزیابی دارند.

منبع: عصراقتصاد

نظرات
آخرین اخبار