اصل 5 پیمان ناتو، حامی آمریکا در جنگ احتمالی در شرق آسیا | فراتاب
کد خبر: 6526
تاریخ انتشار: 24 مرداد 1396 - 22:28
کره شمالی تهدید کرده است که به عنوان نخستین هدف خود به جزیره‌ی گوام در اقیانوس آرام حمله‌ی موشکی خواهد کرد. در این جزیره یک پایگاه نظامی آمریکا مستقر است.

کره شمالی تهدید کرده است که به عنوان نخستین هدف خود به جزیره‌ی گوام در اقیانوس آرام حمله‌ی موشکی خواهد کرد. در این جزیره یک پایگاه نظامی آمریکا مستقر است. از سویی دیگر دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا نیز به تندی به این اقدام احتمالی کره مشالی واکنش نشان داده و این کشور را از درگیری نظامی با آمریکا یا هر یک از متحدان این کشور بر حذر داشته است. در این میان کشورهایی مانند چین و روسیه تلاش دارند اوضاع را در منطقه حساس شرق آسیا آرام نگه دارند.

علیرغم اینکه در روز های اخیر از شدت و حجم حملات لفظی بین کره شمالی و آمریکا کم شده است اما  سایه جنگ مجدد بین دو کشور آمریکا و کره شمالی بیش از هر زمان دیگری بر منطقه سایه افکنده و بار دیگر خاطرات جنگ کره، در دهه 50 میلادی برای مردم جهان زنده شده است. وب سایت دویچه وله آلمان در گزارشی به احتمال جنگ در این منطقه بین کره شمالی و آمریکا پرداخته است.

برخوردها و گفته‌های تنش‌برانگیز و تحریک‌آمیز دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، و کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی نگرانی سران اغلب کشورهای جهان و محافل سیاسی را برانگیخته است.

در این میان  موقعیت ویژه  جزیره‌ گوام در اقیانوس آرام، جایی که میزبان پایگاه نظامی آمریکا است از  حساسیت خاصی برخوردار است. کره شمالی روز جمعه (۱۱ آگوست) در واکنش به پاسخ ترامپ اعلام کرد که هر لحظه آماده‌ی پرتاب موشک ‌به سوی این جزیره است. در این میان سوالی که پیش می آید این است: در صورتی که کره شمالی تهدید خود را عملی کند ، کدام کشورها از آمریکا حمایت می کنند؟

بر اساس اصل ۵ پیمان ناتو، در صورتی که یکی از کشورهای عضو پیمان مورد حمله قرار گیرد، سایر اعضا باید از آن دفاع کنند. اصل ۶ پیمان یادشده اما دامنه‌ی حمایت را محدود کرده و تنها مناطق تحت حکومت اعضای اروپایی و آمریکای شمالی این پیمان و "جزایر آن‌ها که در منطقه‌ی آتلانتیک شمالی واقع در شمال مدار راس السرطان" قرار دارند، را شامل این دفاع می‌‌داند. براساس گفته های کارشناسان، این "تعریف جغرافیایی"، محدوده جزیره‌ی گوام در اقیانوس آرام را در بر نمی‌گیرد. با این ‌حال گفته می‌شود که اعضای ناتو در صورت وقوع جنگ به کمک آمریکا خواهند ‌شتافت.

اصل ۵ پیمان ناتو که بر حمایت متقابل کشورهای عضو نظارت دارد، نوع و شیوه‌ی پشتیبانی از کشوری که مورد حمله قرار گرفته را مشخص نمی‌کند. به نظر ماتیاس دمبینسکی(Matthias Dembinski) کارشناس نهاد "بررسی کانون‌های بحرانی و صلح" در ایالت هسن، نوع و نحوه‌ی پشتیبانی از سوی کشورهایی که آمادگی خود را برای کمک اعلام می‌کنند، تعیین می‌شود. او پیش‌بینی می‌کند که آلمان، احتمالا همبستگی خود را اعلام و از راه‌های دیپلماتیک وارد عرصه‌ی درگیری می‌شود. به اعتقاد دمبینسکی، آلمان کمک‌های نظامی به آمرکیا نخواهد کرد.

بریتانیا با ایالات متحده روابط ویژه‌ای دارد و در بسیاری از درگیری‌ها واشنگتن را از نظر نظامی نیز تقویت کرده‌ است. برای مثال در جنگ این کشور علیه عراق به حمایت از جرج بوش برخاست. با این‌حال دمبینسکی معتقد است که دولت ترزا می از ترامپ پشتیبانی نخواهد کرد. زیرا حضور بریتانیا برای تامین امنیت در این منطقه مثل گذشته بارز نیست.

با آن که هنوز جنگی میان کره شمالی و آمریکا در نگرفته، دولت استرالیا با استناد به "پیمان امنیتی آنزوس" ANZUS Treaty که پیمانی امنیتی میان استرالیا، زلاندنو و ایالات متحده‌ی آمریکا است یادآور شده که در عملیات نظامی آمریکا علیه کره شمالی شرکت خواهد کرد. کارشناسان می‌گویند که "پیمان آنزوس" تنها بر "حمایت مشورتی" میان کشورهای عضو نظارت دارد و شامل پشتیبانی نظامی نمی‌شود. با این حال استرالیا، با استناد به پیمان یادشده برای حمایت از آمریکا وارد جنگ با کره و ویتنام شد.

براساس گمانه‌زنی ماتیاس دمبینسکی، کره جنوبی نیز از جمله کشورهایی است که به خاطر حفظ منافع خود در منطقه با "واکنش جنگ‌طلبانه‌ی ترامپ" همراهی می‌کند.

به گفته‌ی او ژاپن نیز به عنوان کشوری که در منطقه واقع شده، در کنار آمریکا خواهد بود، ولی به دلایل قانونی و عدم رضایت شهروندان، از همکاری با آن در جهت اجرای عملیات نظامی پرهیز خواهد کرد.

دمبینسکی معتقد است که تجهیزات نظامی آمریکا به اندازه‌ی کافی "مدرن و موثر" هستند که این کشور بتواند بدون کمک‌‌های خارجی به حمله‌ی موشکی کره شمالی به جزیره‌ی گوام پاسخ دهد. .

به نظر این کارشناس با این‌حال با توجه به خسارات جانی عظیمی که جنگ در کره به‌جا خواهد گذاشت، باید هر دو طرف از وخیم‌شدن اوضاع جلوگیری کنند و "راه‌حلی معقول" برای پایان بخشیدن به این بحران بیابند.

منبع: عصراقتصاد

نظرات
آخرین اخبار