استثمار کارگران کره شمالی در کویت و خاورمیانه | فراتاب
کد خبر: 6525
تاریخ انتشار: 24 مرداد 1396 - 22:26
کویت که همواره به عنوان متحد اصلی آمریکا شناخته می شود همچنان به صدور ویزا برای کارگران کره شمالی ادامه می دهد. دستمزد این کارگران مستقیما به دولت کره شمالی تعلق می گیرد.

به گزارش بلومبرگ به نقل از خبرگزاری آسوشیتد پرس، براساس بیانه ای که به این خبرگزاری داده شده است کویت اعلام کرده هرگز صدور ویزا را برای کارگران کره شمالی متوقف نکرده است. گزارشی که وزارت امور خارجه آمریکا در مورد قاچاق انسان در ماه ژوئن منتشر کرد، باعث شد برخی از کشورهای خاورمیانه به آن واکنش نشان دهند و حضور کارگران کره شمالی را در کشورهای خود محدود کنند.

پاسخ کویت جوابی منفی به تلاش های آمریکا برای متقاعد کردن کشورهای حاشیه خلیج فارس در زمینه محدود کردن حضور کارگران کره شمالی در پروژه های ساختمانی در کشورهای منطقه به حساب می آید.

کارشناسان و تحلیلگران می گویند پول حاصل از حضور کارگران کره ای  به پیونگ یانگ کمک می کند تا علاوه بر خریداری کالاهای لوکس، هزینه های برنامه موشکی خود را که تهدیدی علیه گوآم و متحدان آمریکا در آسیا است را تامین کند.

براساس بیانه رسمی که وزارت اطلاعات به آسوشیتد پرس ارسال کرده است، کویت در حال حاضر میزبان  6064 کارگر از کره شمالی است. این بیش از دو برابر برآوردهای دو مقام با اطلاعی است که پیش از این با آسوشیتد پرس صحبت کرده بود. پیش از این گفته شده بود که 2500 نفر از اتباع کره شمالی در کویت کار می کنند. کویت همچنین اعلام کرده استفاده از این کارگران را در بخش های مرتبط با صنعت ساخت و ساز را متوقف کرده است.

در این بیانیه آمده است: "هیچ برنامه ای برای اخراج کارگران کره شمالی وجود ندارد و کویت هرگز چنین کاری انجام نداده است."

با این حال، در ماه ژوئن، وزارت امور خارجه اعلام کرد که کویت صدور ویزای جدید کارگری را برای کارگران کره شمالی متوقف کرده است. جان کری، وزیر امور خارجه سابق آمریکا همچنین در سال 2016 کویت را متقاعد کرد که از پروازهای مستقیم هواپیمایی کره شمالی به نام اِیر کوریو (Air Koryo ) برای آنچه که وی متوقف "یک رژیم غیر قانونی و غیرقانونی در کره شمالی" می خواند، جلوگیری کند.

در گزارشی که در ماه ژوئن وزارت امور خارجه آمریکا منتشر کرد آمده که از سال 2008، کره شمالی بیش از 4،000 کارگر را "برای کار اجباری در پروژه های ساختمانی که توسط یک شرکت کره شمالی وابسته به حزب کارگران کره و ارتش کره شمالی " را به کویت اعزام کرده است.

طبق این گزارش، این کارگران روزانه 14 تا 16 ساعت کار می کنند و این در حالی  است که این شرکت 80 تا 90 درصد از دستمزد کارگران را می گیرد. کارگران به دلیل اینکه نبود تغذیه مناسب و مسائل بهداشتی در شرایط بدی به سر می برند.

هیدِر نائوئر (Heather Nauer) سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در واشنگتن روز پنج شنبه اعلام کرد که مسئله کارگران کره شمالی در کویت «مسلما برای ما اهمیت دارد».

خانم  نائوئر گفت: "دولت کویت اقدامات بیشتری را در پاسخ به رفتارهای خطرناک و تحریک آمیز رژیم کره شمالی در روزهای آینده انجام خواهد داد."

در اوایل روز جمعه، خبرگزاری رسمی دولت کویت ( (KUNAیک بیانیه را به نقل از یک مقام ناشناس در وزارت امور خارجه این کشور منتشر کرد که در آن آمده که "به طور کلی اعداد ادعایی در مورد حضور کارگران کره شمالی را رد کرده و اعلام کرده صدور ویزا برای این کراگران متوقف شده است. این بیانیه در مورد بیانیه ای که دولت این کشور به آسوشیتد پرس داده اظهار نظری نکرد.

در این بیانیه آمده است: "دولت کویت به قطعنامه شورای امنیت در مورد تحریم اقتصادی کره شمالی متعهد است."

براساس اظهارات مقامات رسمی بیشتر کارگران کره شمالی در خلیج فارس حدود یک هزار دلار در ماه به دست می آورند و تقریبا نیمی از آن به دولت کره شمالی و 300 دلار دیگر به مدیران شرکت های ساختمانی می رسد. این مقامات گفته اند که کارگران 200 دلار برای یک ماه کار کامل می گیرند. با این حال در کشوری که درآمد سرانه در هر سال فقط 1700 دلار است 200 دلار در ماه نیز می تواند مبلغ زیادی به حساب بیاید.

علاوه بر کویت، پیونگ یانگ کارگران را به سایر کشورهای خلیج فارس مانند عمان، قطر و امارات متحده عربی که همه از متحدان ایالات متحده به شمار می آیند می فرستد. تحلیلگران و مقامات می گویند کارگران همواره با خطر مواجهه با افسران اطلاعات کره شمالی، سو تغذیه و آزار و اذیت فیزیکی مواجه هستند.

کشورهای حوزه خلیج فارس روابط خود را با کره شمالی در عمل آرام نگه داشته اند در حالیکه نفت و گاز طبیعی را برای دشمنان پیونگ یانگ، کره جنوبی و ژاپن تامین می کنند.

بحران در حال وقوع در کره شمالی، کویت را به عنوان کشوری کوچک و غنی از نفت را در موقعیت دشوار دیپلماتیک قرار می دهد. کویت میزبان حدود 13500 سرباز آمریکایی در کشور خود است. این نیروهای نظامی آمریکایی در کمپی به نام اریفجان (Arifjan )  در جنوب کویت حضور دارند. این در حالی است که گوآم که اخیرا از سوی پیونگ یانگ تهدید به حمله موشکی شده است میزبان 7000 نیروی آمریکایی است که این امر اهمیت کویت را برای آمریکا روشن می کند.

اما کویت تنها سفارت کره شمالی در منطقه خلیج فارس را میزبانی می کند که از طریق آن پیونگ یانگ تمام امور دیپلماتیک خود را انجام می دهد.

شیخ صباح آل احمد آل صباح، حاکم 88 ساله کویت، قرار است در ماه سپتامبر برای دیدار با ترامپ به واشنگتن سفر کند. بازدید شیخ صباح، زمانی رخ می دهد که او تلاش می کند تا اختلافات میان قطر و کشورهای عربی در این دیدار حل و فصل کند هرچند که مسائل مربوط به کره شمالی به طور بالقوه می تواند در این نشست نیز مطرح شود.

شفیق قبرآ (Shafeeq Ghabra)، استاد علوم سیاسی دانشگاه کویت گفت:" با این حال، روابط خوب کویت و آمریکا نباید در این میان در نظر گرفته شود زیرا کویت در زمینه سیاست خارجی تصمیم گیری های خود را دارد. میزبانی کارگران کره شمالی نیز بخشی از این سیاست است. نزدیکی دو کشور به معنای شبیه به هم بودن آنها نیست."

منبع: عصراقتصاد

نظرات
آخرین اخبار