درگیری‌های نژادی در آمریکای دونالد ترامپ | فراتاب
کد خبر: 6524
تاریخ انتشار: 24 مرداد 1396 - 19:12
کیناگا یاماهتا تیلور
درگیری خشونت‌بار نژادپرستان سفیدپوست در شارلوتزویل، ایالت ویرجینیا پیامد قابل پیش‌بینی دستورکارِ نژادپرستانه‌ی حزب جمهوری‌خواه و رسیدن دونالد ترامپ به ریاست جمهوری بود.

فراتاب - گروه ترجمه: خشونت نژادپرستانه‌ی راست‌گرایان افراطی با انتخاب ترامپ از بند رها شد. سفیدپوست‌های نژادپرست نه تنها توسط رئیس‌جمهور ترامپ تشجیع شده‌اند بلکه سکوت دولت ترامپ در میانه‌ی رشد شدید سازمان‌های نژادپرست سفیدپوستان و حملات وحشیانه نژادی آن‌ها را تشویق هم کرده‌است. فعال ضدنژادپرستی، هیتر هِیِر یکی از افراد فهرست در حال گسترش افرادی است که پس از انتخاب ترامپ، توسط نژادپرستان سفیدپوست کشته شده‌اند. تنها چند ماه پیش فعالانی که خود را آلت‌رایش (متعلق به آلمان پیش از جنگ جهانی اول، رایشِ قدیم) می‌نامیدند دانشجوی آفریقایی‌تبار آمریکایی ریچارد و. کالینز را به قتل رساندند. کمی پیش‌تر در همین سال ریکی جان بست و تالیسین میردین نامکای مِکه هنگامی که سعی می‌کردند جلوی اذیت و آزار و فحاشی یک سفیدپوست نژادپرست به دو زن جوان را بگیرند –یکی از آنها مسلمان و محجبه بود- به طرز وحشیانه‌ای کشته شدند.

قتل کالینز هیچ بازخوردی از سوی کاخ سفید به رهبری ترامپ نداشت، در حالی که قتل وحشیانه و شرورانه‌ی بِست و مِکه یک اظهارنظر ضمنی ِخفیف و تحت فشار افکار عمومی را از سوی ترامپ در پی داشت. این که ترامپ در مقابل کنش‌های تروریستی نژادپرستانه به جای ابراز نظر سکوت می‌کند با مبالغه‌ها و سخنان تند و تیزی که هنگام تحریک کردن پایگاه رأیش به شرورتی نژادپرستانه به کار می‌برد، در تناقضی آشکار قرار دارد.

زمانی که ترامپ بالاخره پس از ساعت‌ها که از ستیزه‌جویی‌های نژادپرستانه در شارلوتزویل گذشته بود، بیانیه‌ای عمومی صادر کرد، بیانیه عمداً گنگ و نازوشن بود: او گفت که مخالف خشونت «از سوی همه‌ی گروه‌ها» ست.

رفتار ترامپ هولناک است اما شوکه‌کننده نیست. از زمان شروع کارزار انتخاباتی‌اش او با نژادپرستان خشونت‌طلب در ارتباطی موهن قرار داشته که شاهد بودند یکی از اعضای کو کلاکس کلان، دیوید دوک و دیگر برتری‌جویان نژادی سفیدپوست او را تأیید کردند. استراتژیست اصلی ترامپ، استيو بنن است که پیش از این بابت ارتباطش با گروه «راست‌گرایان افراطی» به خود مفتخر بوده است. سِبَسْشِن گورکا، معاون دستیار رئیس جمهور آمریکا که روابط واضحی به ساززمان‌های فاشیستی در مجارستان دارد، هفته‌ی گذشته گفت که «برتری‌جویی نژادی سفیدپوستان» در آمریکا به عنوان یک مشکل مطرح نیست.

اگر شارلوتزویل قسمت دیگری از خشونت نژادی باشد که به طرزی مبهم توسط دولت ترامپ مورد انتقاد قرار گرفته، این بحران، تشدید هشداردهنده‌ی خشونت نژادی سازمان‌دهی شده در آمریکا را نیز نشان می‌دهد. دیگر قتل‌های نژادی به دست سفیدپوستان نژادپرست که از زمان تحلیف ترامپ تا کنون رخ داده را می‌توان به عنوان رخدادهای اتفاقی خشونت نژادی توصیف کرد. اما آنچه در شارلوتزویل اتفاق افتاد از قبل برنامه‌ریزی شده بود.

ماه‌ها بود که مشخص بود نژادپرستان سفیدپوست در اعتراض به برداشتن مجسمه‌ی رابرت ای. لی از یک پارک به چارلوتزویل خواهند آمد. این مجموعه از سازمان‌های نژادپرست ماه‌ها بود که در اطراف این شهر دانشگاهی تظاهرات‌هایی را برگزار می‌کردند- از جمله یک نمونه‌ی راهپیمایی با مشعل.

سازمان‌های فاشیست و همراهان نژادپرست سفیدپوست آنها آزادانه درباره‌ی آوردن انواع سلاح –از جمله اسلحه- به شارلوتزویل صحبت می‌کردند. و آن‌ها را در تظاهرات همراه آوردند، با کلاه‌کاسکت، چماق، سپرهای چوبی و تفنگ‌های جنگی. در شب جمعه‌ی پیش از شروع تظاهرات، صدها نفر که اغلب مردان جوان سفیدپوست بودند داخل پردیس دانشگاه ویرجینیا با تکان‌دادن مشعل‌های روشن راهپیمایی کردند. گزارش شده است که آنها از مقابل یک کلیسای سیاهپوستان که در حال آماده شدن برای مقابله با تظاهرات نژادپرستان در روز بعد بود نیز راهپیمایی کرده‌اند.

این کارها آشکارها ارعاب و تهدیداتی نژادپرستانه بود. به رغم ادعایشان مبنی بر این که تنها می‌خواهند از حق آزادی بیان‌شان استفاده کنند، نژادپرستان سفیدپوست به شارلوتزویل آمدند تا شورش به پا کنند و هر کسی که مقابل‌شان بایستد را بکشند. «مرکز حقوقی ساوترن پاورتی» که سازمان حقوقی غیرانتفاعی در زمینه‌ی حقوق مدنی در آمریکاست این تجمع را بزرگ‌ترین اجتماع گروه‌ها نفرت‌افکن در دهه‌های اخیر در آمریکا نامیده است.

اقدامات تبهکارانه‌ی آنها چندین واقعیت را آشکار می‌کند: آنها گروهی نسبتاً کوچک، اما بی‌نهایت خشن و کاملاً تحت حمایت نهادهایی که مجری قانون هستند. در غروب روز جمعه، پلیس اجازه داد این نژادپرستان مشعل به دست با فریادهای «زندگی سفیدان مهم است» و شعار نازی‌ها «خون و خاک» به سوی یک کلیسای سیاهان بروند. روز بعد، پلیس بی‌تفاوت ایستاد تا برتری‌جویان نژادی سفیدپوست به خط شوند، به سوی مخالفان حمله کنند و مردم را بزنند.

تناقض این رفتار پلیس با رفتار این سازمان در تظاهرات‌های «زندگی سیاهان مهم است» کاملاً بارز بود. پلیس در اینجا اجازه داد دارودسته‌ای نژادپرست که قصد خشونت فیزیکی داشتند به راحتی به هدف‌شان برسند. این گروه مجبور نبود با تانک، گاز اشک‌آور، سگ‌های پلیس، آب‌پاش یا حملات پلیس ضدشورش مواجه شود. زمانی که تظاهرات‌کنندگان علیه نژادپرستی فریاد می‌زدند «پلیس و کلان هم‌دست اند» به این ارتباط و تقریباً همکاری این دو گروه اشاره داشتند.

عدم تمایل ترامپ به محکوم کردن برتری‌جویان نژادی سفیدپوست که از نامزدی او و حالا از ریاست جمهوری او حمایت می‌کنند، برای حزب جمهوری‌خواه به علت همراه شدن آنان با نژادپرستان سفیدپوست، ملامت عمومی را به همراه داشته است. تا روز یکشنبه تقریباً تمام جمهوری‌خواهان خشونت برتری‌جویان نژادی سفیدپوست را محکوم کرده بودند به استثناء یک فرد مهم، رئیس جمهور ایالات متحده.

سناتور فلوریدا، مارکو روبیو از ترامپ درخواست کرد که مخالفتش را با برتری‌جویی‌ نژادی سفیدپوستان آشکارا اعلام کند. سناتور اوتا، اورین هچ به ترامپ اصرار کرد که از «شیاطین در این غائله با نام یاد کند». سخنگوی مجلس نمایندگان ، پل رایان، حملات در شارلوتزویل را نمونه‌هایی از «تعصب وحشیانه» توصیف کرد.

حزب جمهوری‌خواه اشک تمساح می‌ریزد. در انتها، این حزب بود که فضایی را برای ترامپ مهیا کرد که ماه‌ها از آن استفاده و از وحشیانه‌ترین نژادپرستی در تاریخ آمریکای مدرن جانبداری کند. جمهوری‌خواهان ماه‌ها تحریکات نژادپرستانه‌ی ترامپ در کاخ سفید را تشویق کرده‌اند. و البته ممنوعیت سفر مسلمانان هم بود که ترامپ تنها چند ساعت بعد از تحلیفش آن را امضا کرد. این حزب در زمانی که ترامپ از سازمان مهاجرت و گمرک (ICE) برای القای تدریجی هراس از طریق حملات ناگهانی در محلات مهاجرنشین استفاده می‌کردند، کنار ایستاد. جمهوری‌خواهان، دولت ترامپ و بازگشتش را به گفتار معروف به «نظم و قانون» - به رهبری جف سشنز، دادستان کل فعلی ایالات متحده- جشن گرفته است در حالی که ترامپ هم‌زمان پلیس را تشویق می‌کند که افراد تحت بازداشت را مورد اذیت و آزار قرار دهند.

این ستون‌های اصلی دولت ترامپ که عموماً از سوی حزب جمهوری‌خواه حمایت می‌شوند تنها آغاز ماجرا هستند. در چند هفته‌ی گذشته، دولت ترامپ قصد خود را برای بررسی تبعیض علیه سفیدپوستان در آموزش عالی و دانشگاه‌ها ابراز کرده است. این افراد پیشنهاد کرده‌اند شمار مهاجران به آمریکا را که انگلیسی صحبت نمی‌کنند کاهش دهند. و تهدید کرده‌اند که شما یورش‌های پلیس به محلات مهاجران را افزایش دهد و این حملات با هدف بیرون راندن مهاجران جوانی انجام می‌گیرد که در زمان ورود به کشور آمریکا کودک بوده‌اند.

حزب جمهوری‌خواه، بیش از فراهم کردن بستری برای سخنان سرشار از نفرت نژادی ترامپ، دستورکار سیاسی او را پیش برده‌است-  دستورکاری که به راست‌گرایان نژادپرست این اعتماد را بخشیده که در کارزارشان برای هراس افکندن، به حاشیه راندن و حتی کشتن کسانی که در مقابل‌شان بایستند، موفق خواهند شد. این شامل رنگین‌پوستان و همچنین سفیدپوستان ضدنژادپرستی می‌شود که آنها را به چالش بکشند. همه‌ی ما هدف حملات آنها هستیم.

نبرد علیه نژادپرستی در شارلوتزویل مقامات رسمی را واردار کرد که بالاخره بر علیه رشد برتری‌جویی نژادی سفیدپوستان و نئونازی‌ها اعلام نظر کنند. ما باید برای مبارزه علیه نژادپرست‌های دست‌راستی متحد شویم و پیش از آن که قتل دیگری مرتکب شوند جلوی آنها را بگیریم.

برگردان به فارسی مهتاب محبوب

منبع: سایت ژاکوبن

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار