آسیا نظم جدید جهانی را تعریف می کند | فراتاب
کد خبر: 6518
تاریخ انتشار: 21 مرداد 1396 - 20:05
اقتصاد آُسیا همواره به عنوان یکی از موتور های قدرتمند اقتصاد جهانی به شمار می رود و به نظر می رسد که قاره آسیا در حال تبیین و برقراری نظم جدیدی در زمینه اقتصاد و سیاست جهان است. CNN در مطلبی به قلم پاراگ خانا (Parag Khanna) به این موضوع پرداخته است.

به تازگی تضادهای نوع برخورد سیاست های دولت ترامپ با عرف و قرارداد های متعارف جهانی، خیلی بیشتر شده است. یکی از این تضاد ها را در ارتباط دولت ترامپ با چین می توان مشاهده کرد.

همانطور که ترامپ از سیاست خود موسوم به "اول آمریکا" حمایت كرد، شی جین پینگ رئیس جمهور چین از جهانی شدن در اجلاس داووس در سوئیس دفاع كرد. در حالی که ترامپ  در مرود ناتو و نقش آن در دفاع از آمریکا صحبت میکرد ، چین میزگرد اجلاس "یک کمربند، یک جاده" با حضور ده ها کشور از منطقه اوراسیا را برگزار کرد که  بزرگترین طرح میان مرزی را در طول تاریخ بشری طرح می کرد.

ترامپ قرارداد اقلیمی پاریس را امضا نکرد اما در مقابل چین و اتحادیه اروپا در مورد همکاری در زمینه انرژی های پاک به توافق رسیدند.

چه ترامپ باشد چه نباشد، این موضوع غیر قابل انکار است که یک فشار عمیق و وسیع در جامعه و رهبری آمریکا در مورد تردید در مسائلی مانند آزاد سازی تجارت، چند جانبه و هنجارهای جهانی مشترک وجود دارد. زمانی امریکا مبلغ هر سه این ها بود ولی  در حال حاضر همه آنها را به صورت رسمی رد می کند.

این شکاف بین رویکردهای آمریكا و سایر ذینفعان، به شدت در حال گسترش است. آخرین تحولات رو در رویارویی با کره شمالی را در نظر بگیرید. بعد از آزمایش های موشکی کره شمالی و معلوم شدن این موضوع که موشک های کره شمالی قادر به حمل کلاهک هسته ای هستند، همسایگان این کشور بیش از هر زمان دیگری به اهمیت دیپلماسی و گفتگو با پیونگ یانگ تاکید کردند، حتی با توجه به این موضوع که مهلت دادن بیشتر به پیونگ یانگ ممکن است راه را برای یک آزمایش هسته ای دیگر باز کند.

با این حال مشاور امنیت ملی آمریکا اچ.آر مک مستر (H.R. McMaster) و نیکی هیلی (Nikki Haley ) سفیر سازمان ملل متحد همچنان اصرار دارند که گزینه های نظامی از جمله حملات پیشگیرانه روی میز قرار دارند.

بعد نوبت به  روسیه می رسد. رهبر حزب لیبرال آلمان، کریستین لیندنر(Christian Lindner) چیزی را اعلام کرد که ذهن بیشتر آلمان ها را مغشوش کرد: اروپا خواستار تنش و مخاصمه در روابط با روسیه نیست و این امکان وجود دارد که  تصرف و الحاق شبه جزیره کریمه اوکراین به روسیه را که در سال 2014 اتفاق افتاد را بپذیرد.

در حقیقت، دولت آلمان از تحریم های جدید ایالات متحده متضرر می شود و همین امر صادرات گاز LNG آمریکا به اروپا را افزایش می دهد.  زیرا صادرات گاز LNG روسیه جز بخش های تحریم شده از سوی آمریکا به حساب می آید. در مورد ایران نیز تحریم های جدید در واکنش به برنامه گسترش موشک بالستیک این کشور، تأثیرزیادی بر روابط این کشور با روسیه گذاشته و این دو کشور را به هم نزدیکتر کرده است. روسیه مایل است که فروش تانک ها، جت ها و موشک های زمین به هوا را به تهران افزایش دهد.

متحدان و شرکای آمریکا لزوما با آمریکا و سیاست های این کشور مخالف نیستند بلکه علت اصلی این است که سیسات های آمریکا تقریبا در همه زیمنه ها نوعی گام رو به عقب است. کنار رفتن آمریکا از رهبری جهانی باعث تغییر قابل ملاحظه ای در  حضورقدرت های جهانی در عرصه بین المللی می شود.

براساس آمارها و داده های صندوق بین المللی پول، در نظر بگیرید که چین در حال حاضر شریک تجاری برتر 124 کشور است در حالیکه آمریکا شریک تجاری برتر 52 کشور است.

در طول یک دهه گذشته افزایش مصرف در آسیا باعث بالا رفتن قیمت کالاهای اساسی شد و آمریکای لاتین و آفریقا را قادر می ساخت که نرخ رشد بالایی را نه به دلیل بازار آزاد آمریکا بلکه به دلیل تقاضای چین و هند برای کالاهای خود داشته باشند. در حال حاضر کالاها افت کرده اند و رشد تقاضا در آسیا کاهش یافته است. حالا چه کشورهایی در بازارهای نوظهور سرمایه گذاری می کنند؟ ژاپن و چین (به همراه هنگ کنگ) بزرگترین سرمايه گذاران خارجي در جهان امروز هستند و آلمان در رتبه بعدی قرار دارد.

بیشتر سرمایه بانک سرمایه گذاری آسیا (AIIB)  که یکی از بزرگترین تامین کننده های چند جانبه زیرساخت پروژه ای با عنوان جاده ابریشم جدید نامیده می شود به چین وابسته است. AIIB یکی از بزرگترین نمونه هایی است که کشورهای آسیایی در سراسر مراکز جمعیتی جهان به شدت در حال گسترش آن هستند تا مدل های توسعه خود را به اشتراک بگذارند و همکاری های طولانی مدت خود را ایجاد کنند.

در واقع رهبری در جهان امروز به چیزی بیشتر از نیروی دریایی نیاز دارد که در سراسر جهان گشت زنی کند و ارتش آمریکا در نقاط مختلف حضور داشته باشد. امروزه رهبری این است که تامین مالی پروژه های زیربنایی، کمک های فنی، تجهیزات ساخت و ساز و دیگر مبانی ضروری مدرنیزه سازی را فراهم کند که اکثر نقاط دنیا هنوز به آن نیاز دارند. لیبرالیسم دموکراتیک غربی در اواخر قرن بیست و یکم تحسین نخواهد شد، مگر اینکه مزایای آن در مقیاس وسیعی در بازارهای نوظهور و پرجمعیت وجود داشته باشد.

رهبران آسیایی مانند شی جین پینگ در چین نارندا مودی در هند، اکنون قدرت، طولانی بودن دوره و انسجام را در دستور کار خود دارند. اقتصاددان تایلر کوئن (Tyler Cowen) اخیرا نوشت:" مدل حکومت چین به رسیدن به سطح "معکوس" شناخته شده است، در حالی که هند آماده است تا سریع ترین اقتصاد رشد رو به رشد در جهان حداقل در دهه آینده را به خود اختصاص دهد."

چین و هند همواره از سنگاپور لی کوان یو (Lee Kuan Yew) الهام گرفته اند. پیشرفته ترین دولت شهر جهان در حال حاضر تحت نظارت پسر تکنوکرات بزرگ، لی هیسِن لونگ (Lee Hsien Loong) است. به یاد داشته باشید که حتی باراک اوباما، رئیس جمهور پیشین آمریکا عملا پایبندی جهانی آمریکا را افزایش نداد یا تغییر نسبی آن را نپذیرفت.

به رغم پیروزی امانوئل ماکرون در فرانسه و احتمال انتخاب مجدد آنگلا مرکل در آلمان، غرب به طور کلی هیچ فاقد رهبری نیست که ادعا کند جهانیان وی تحسین می کنند و یا ملت ها دنباله روی آن هستند. حتی ظهور یک چهره شایسته در دنیای سیاسی غرب نمی تواند این دستاوردهای شرقی را در عرصه رهبری تغییر دهد.

قدرتمندترین نیرو در تاریخ، امپراتوری آمریکا نیست، بلکه قانون عرضه و تقاضا است. در بازار نظم جهانی امروز، این  شرق است که آنچه را که جهان نیاز دارد را بیشتر از غرب ارائه می دهد.

منبع: عصراقتصاد

نظرات
آخرین اخبار