17 وزیر پیشنهادی پیشنهادی روحانی برای دولت دوازدهم | فراتاب
کد خبر: 6517
تاریخ انتشار: 20 مرداد 1396 - 19:21
گزارش ویژه فراتاب
در این گزارش می‌کوشیم سوابق وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم را مورد بررسی قرار دهیم.

 

 فراتاب - گروه سیاسی/ عباس مثنوی: با معرفی 17 وزیر پیشنهادی‌های از سوی رئیس جمهور به مجلس شورای اسلامی بررسی پیشینه و گمانه‌زنی در مورد برنامه‌های افراد معرفی شده در رسانه‌های مختلف کشور آغاز شده است. در این گزارش می‌کوشیم سوابق وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم را مورد بررسی قرار دهیم:

 

۱ - وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش: سیدمحمد بطحائی:

متولد 1342 در تهران تحصیلات وی کارشناس برنامه ریزی آموزشی و کارشناس ارشد مدیریت دولتی در گرایش مدیریت مالی است. او رئیس مرکز ملی نظارت راهبردی سازمان برنامه و بودجه کشور،  سرپرست  وزارت آموزش و پرورش ، قائم مقام وزیر و معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش پرورش بوده ، همنچین عضویت در کمیته های تخصصی برنامه ریزی آموزش و پرورش  را در کارنامه خود دارد ، وی  سابقه موثری در امر مدیریت کلان وزارت آموزش پرورش داراست.   

 

۲ - وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات: محمد جواد آذری جهرمی:

متولد 1360 در جهرم جوانترین وزیر معرفی شده در کابینه ی دوازدهم و در صورت کسب رای اعتماد اولین وزیری که پس از انقلاب اسلامی متولد شده است. دارای مدرک مهندسی برق قدرت از دانشگاه صنعت آب و برق شهید عباسپور است .  معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت یازدهم ،  رئیس هیات مدیره و مدیر عامل شرکت ارتباطات زیر ساخت بوده . همچنین وی   مدیرکل امنیت سیستم‌های ارتباطی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به مدت 5 سال و عضویت در هیات مدیریه های شرکت های مهم ارتباطی کشور را در کارنامه ی خود دارد.

 

۳ - وزیر پیشنهادی اطلاعات: سید محمود علوی:

متولد 1333 لامرد استان فارس ، او  دارای مدرک دکترای فقه و مبانی حقوق اسلامی از دانشگاه فردوسی مشهد است . وزیر اطلاعات دولت یازدهم،  عضو مجلس خبرگان رهبری، نماینده ی دوره های اول ، دوم ، چهارم و پنجم مجلس شورای اسلامی بوده است .  همچنین ریاست سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی از سال 1379 تا 1388 از دیگر مسئولیت های شاخص وی می باشد .

 

 ۴ - وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی: کرباسیان:

متولد 1335 اصفهان دارای مدرک دکترا مدیریت و برنامه ریزی است . او معاون وزیر و رئیس کمرک کل کشور در دولت یازدهم بوده است ، همچنین معاونت وزیر صنعت ، معاونت وزیر نفت ، معاونت وزیر بازرگانی  در کارنامه خود دارد او مسئول کمیته ی بررسی عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی نیز می باشد .

 

۵ - وزیر پیشنهادی امور خارجه: محمد جواد ظریف:

متولد 1338 تهران است ، از شاگردان مدرسه علوی و دیپلمات کارکشته و متخصص ایران است که نام او با توافق برنامه جامع اقدام مشترک یا همان برجام گره خورده ، دارای مدرک دکتری روابط بین الملل دانشگاه دنور ایالات متحده آمریکا است . عضو گروه مذاکره کننده قطعنامه 598 و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد بوده و وزیر امور خارجه ی دولت یازدهم است که چهار سال اخیر یکی از موثرترین وزیران کابینه ی یازدهم قلمداد می شود .

 

۶ - وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی: حسن قاضی زاده هاشمی:

متولد 1338 فریمان است . فوق تخصص چشم پزشکی و وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی دولت یازدهم بوده است . وی خودرا  فردی فارغ از جناح بندی های سیاسی می داند و مجری طرح تحول سلامت است که توانسته با کاهش قیمت های تجهیزات پزشکی ، طرح بیمه سلامت ایرانیان و کم کردن هزینه های درمان محبوبیت خاصی در بین اقشار جامعه بدست آورد.

 

 ۷ - وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی: علی ربیعی:

متولد 1324 در تهران ، دارای مدرک دکترای مدیریت استراتژیک است . در سالهای قبل از انقلاب تکنسین کارخانه جنرال موتورز بوده و سالهای اول انقلاب نماینده کارگران و عضو شورای عالی کار بوده است ، در دولت محمد خاتمی مشاور اجتماعی رئیس جمهور بوده و وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی دولت یازدهم را در کارنامه دارد .

 

  ۸ - وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی: محمود حجتی:

متولد 1335 نجف آباد ، دارای مدرک مهندسی عمران دانشگاه اصفهان پس از انقلاب اسلامی وارد جهاد سازندگی شد و پس از آن استانداری سیستان و بلوچستان را برعهده گرفت وی سابقه وزارت راه ترابری و جهاد کشاورزی در دولت محمد خاتمی را برعهده داشته و عضو جبهه مشارکت ایران اسلامی است که در دولت یازدهم نیز به عنوان وزیر جهاد و کشاورزی مشغول به کار بوده است ، او با افزایش قیمت خرید تضمینی و اجرای سیاست های افزایش تولید ایران را در تولید گندم خودکفا کرد .

 

۹ - وزیر پیشنهادی دادگستری: سید علیرضا آوایی:

متولد 1335 دزفول است ،  مقام عالی رتبه قضایی ، عضو و رئیس انجمن هیات امنای انجمن حقوق شناسی است . از سال 1357 در قوه قضائیه مشغول به کار بوده و از قضات برجسته ی دستگاه قضایی است . در کارنامه ی وی دادستان شهر های دزفول و اهواز رئیس کل دادگستری استان های لرستان، مرکزی ، اصفهان ، تهران قاضی دیوان عالی کشور ، معاون وزیر کشور و رئیس سازمان ثبت احوال ایران ، رئیس دفتر بازرسی ویژه رئیس جمهور وجود دارد.

 

۱۰ - وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح: امیر حاتمی:

متولد 1345 زنجان است ، از فرماندهان عالی رتبه ی ارتش ایران و جانشین وزیر دفاع دولت یازدهم بوده است . در کارنامه ی وی جانشین معاونت ارکان و امور مشترک ستاد کل نیروهای مسلح ، و دریافت کننده ی  دو درجه ارشدیت توسط فرماندهی کل قوا و انتصاب به سمت معاون اطلاعات فرماندهی کل ارتش جمهوری اسلامی ایران وجود دارد .

 

۱۱ - وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی: عباس آخوندی:

متولد 1336 نجف است ، دارای مدرک کارشناسی ارشد مهندسی راه و ساختمان از دانشگاه تهران و مدرک دکتری اقتصاد سیاسی از کالج رویال هالووی لندن است . در کارنامه او سابقه ی معاونت سیاسی وزارت کشور در سالهای 61 تا 65 و وزارت مسکن شهرسازی کابینه ی دوم دولت  مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی وجود دارد. او وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم بوده که توانست با جذب سرمایه در حوزه های زیرساختی حمل و نقل ، خرید انبوه هواپیما و باز گردان ثبات به بازار مسکن توجه ها را به سمت خود جلب کند .

 

۱۲ - وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت: محمد شریعتمداری:

متولد 1339 تهران ، دارای مدرک کارشناسی الکترونیک ، کارشناس ارشد و دکترا مدیریت است ، وی جانشین رئیس جمهور در شورای عالی ایرانیان ، شورای عالی فضایی و شورای استاندارد و تحقیقات صنعتی است. که در دولت محمد خاتمی 8 سال  وزیر بازرگانی بوده است .عضویت در شورای راهبردی روابط خارجی به عنوان رئیس کمیسیون اقتصادی ، عضویت در هیأت امناء ستاد اجرایی فرمان امام ، عضویت در هیأت امناء آستان شاه‌عبدالعظیم و عضویت و دبیری هیئت امناء مؤسسه علمی - فرهنگی دارالحدیث در قم را در کارنامه دارد .

 

  ۱۳ - وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی: سید عباس صالحی:

 

متولد 1342 مشهد ، دارای تحصیلات دکترای فلسفه از دانشگاه و پژوهشگاه وابسته به حوزه علمیه است .او در حوزه علمیه مشهد سطوح مقدماتی و عالی حوزه را گذرانده و دروس خارج خود را در حوزه علمیه قم گذرانده است . در کارنامه او سردبیری مجله حوزه و دفتر تبلیغات اسلامی خراسان همچنین مدیریت مسئولی نشریه پژوهش های قرآنی وجود دارد.

 

۱۴ - وزیر پیشنهادی کشور: عبدالرضا رحمانی فضلی:

 

متولد 1338 شیروان دارای مدرک کارشناسی ارشد جغرافیا سیاسی و دکترای جغرافیا گرایش برنامه ریزی است . او از مدیران عالی رتبه سازمان صداوسیما در دوره علی لاریجانی ، قائم مقام شورای عالی امنیت ملی و معاون اجتماعی، فرهنگی رسانه‌ای در دوره علی لاریجانی ، رئیس دیوان محاسبات کشور ، نماینده ی دوره چهارم مجلس شورای اسلامی و وزیر کشور دولت یازدهم بوده است .

 

۱۵ - وزیر پیشنهادی نفت: بیژن نامدار زنگنه:

متولد 1331 کرمانشاه دارای مدرک کارشناسی ارشد مهندسی عمران و از باتجربه ترین نیرو های سیاسی ایران است . او فعالیت خود را از معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ دوره شهید رجایی آغاز کرده ، در دوران جنگ تحمیلی 5 سال وزیر جهاد سازندگی و یک سال وزیر نیرو بوده در دولت مرحوم آیت الله هاشمی 8 سال وزیر نیرو و در دولت محمد خاتمی 8 سال وزیر نفت ایران بوده است  او در دولت یازدهم نیز تصدی وزارت نفت را بر عهده داشته است . وی به شیخ الوزرا به علت سابقه بسیار بالا معروف است .

 

۱۶ -وزیر پیشنهادی نیرو: حبیب‌الله بیطرف:

متولد 1335 یزد است دارای مدرک کارشناسی ارشد مهندسی عمران از دانشگاه تهران می باشد . جز اعضای کمیته دانشجویان پیرو خط امام ، عضو رسمی سپاه پاسداران در طول جنگ تحمیلی ،استاندار یزد در سالهای 65 تا 68 ، معاون آموزشی وزارت نیرو در سالهای 69 تا 73 ، تصدی وزارت نیرو در دولت اول و دوم محمد خاتمی را در سوابق خود دارد . 

 

۱۷ - وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان: مسعود سلطانی فر:

 

متولد 1338 تهران دارای مدرک کارشناسی ارشد علوم سیاسی است . معاون رئیس جمهور و  رئیس سابق سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری، عضو چهارمین دوره شورای شهر تهران ، عضویت در حزب اعتماد ملی ، و  سابقه معاونت سازمان تربیت بدنی در دوره مصطفی هاشمی طبا و تصدی وزارت  ورزش و جوانان دولت یازدهم پس از محمود گودرزی را در کارنامه خود دارد .  

 

عباس مثنوی، دانشجوی کارشناسی ارشد روابط بین‌الملل

بازنش این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار