آرایش جدید ارتش ترکیه برای حمله به کردهای سوریه | فراتاب
کد خبر: 6513
تاریخ انتشار: 17 مرداد 1396 - 15:07
تغییر و تحولات گسترده در ارتش ترکیه توسط اردوغان:

فراتاب - گروه بین الملل: چند روز پس از تغییر فرماندهان ارشد ارتش ترکیه، رئیس جمهور این کشور مجددا هشدارهایی را مبنی بر انجام تحرکات نظامی علیه کردها در سوریه مطرح کرد. الوطن العربی در تحلیلی نوشت: در هفته‌های اخیر نیروهای ترکیه‌ای با یگان‌های مدافع خلق کرد که بخشی از مرزهای شمال غربی سوریه را تحت کنترل دارند، تبادل آتش داشتند. ترکیه که دومین ارتش بزرگ را در ناتو پس از ایالات متحده دارد، در اوایل این هفته توپخانه‌ها و تانک‌هایی را به این بخش از مرزها آورد.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه گفته است که کشورش آماده تحرکات است. وی در سخنانی در روز شنبه عنوان داشت: ما تشکیلات جدایی طلب در عراق و سوریه را به حال خود رها نخواهیم کرد. ما می‌دانیم که اگر باتلاق را نخشکانیم نمی‌توانیم از مگس‌ها رهایی یابیم.

اردوغان گفت که نفوذ نظامی ترکیه به سوریه در سال گذشته ضربه‌ای به "طرح‌های تروریستی" در منطقه وارد کرد.

وی افزود: ما تحرکات جدید و مهمی به زودی خواهیم داشت.

این اظهارات اردوغان پس از آن مطرح شد که سه فرمانده جدید ارتش، نیروی هوایی و دریایی در ترکیه در هفته گذشته تغییر کردند و این تحرکاتی است که به گفته تحلیلگران و مسئولان، دست کم با هدف آمادگی برای هرگونه حمله‌ای علیه کردهاست.

یگان‌های مدافع خلق کرد می‌گویند که ادعاهای ترکیه مبنی بر ارتباط آنها با کردهای داخل ترکیه صحت ندارد و آنها فقط به دنبال تشکیل نظام خودمختار در سوریه هستند. روند پاکسازی‌ها در میان افسران ارشد در ترکیه از زمان کودتای نافرجام به این امر منتهی شد که ارتش ترکیه ۴۰ درصد از افسران ارشد خود را برکنار کرد.

شورای عالی نظامی ترکیه روز چهارشنبه گذشته نیز از تعیین افراد جدیدی خبر داد. در حال حاضر سیاستمداران حامی اردوغان این نهاد را تحت کنترل دارند. همزمان، یک منبع دولتی ترکیه‌ای گفت: با این ساختار جدید، برخی گام‌هایی اتخاذ خواهد شد که ما بر اساس آن، فعالیت بیشتری در مبارزه با تروریسم خواهیم داشت. 

این منبع خاطرنشان کرد: طبیعتاً، اراده سیاسی در این تصمیمات و انتخاب‌های اردوغان نقش دارد، اما بازسازی ساختار نیروهای مسلح ترکیه و تمایل برای نبردی فعال‌تر علیه حزب کارگران کردستان و داعش نیز در این امر نقش داشته است. با وجود اینکه نیروهای هوایی، زمینی و دریایی تحت کنترل فرماندهی جدید هستند، اما تمرکز بر یاشار گولر، فرمانده جدید ارتش است.

زمانی که گولر فرمانده نیروهای ژاندارمری ترکیه بود، گفته می‌شد که موضعی سخت علیه حزب کارگران کردستان و جنبش فتح الله گولن دارد. جان قصاب اوغلو، تحلیلگر دفاعی در مرکز پژوهش‌های اقتصادی و سیاست خارجی در استانبول می‌گوید که یگان‌های کرد همچنان از نظر ترکیه، یک خطر به حساب می‌آیند.

گولر به دلیل نقش پیشینش به عنوان رئیس سازمان اطلاعات نظامی و فرمانده نیروهای ژاندارمری و برعهده داشتن ماموریت‌هایی در ناتو، شایستگی این را دارد تا مدیریت اولویت‌های ترکیه در مبارزه با تروریسم و رهبری عملیات علیه نیروهای کرد را برعهده بگیرد.

قصاب اوغلو می‌گوید: این احتمال انکار نشدنی وجود دارد که ساختار جدید فرماندهی نظامی در ترکیه چه بسا مجبور شود راهبری عملیات گسترده‌ای علیه یگان‌های کرد را عهده دار شود. گولر قویاً نامزد تصدی پست فرماندهی کل نیروهای مسلح است.

در همین حال، متین گورجان، یک تحلیلگر امنیتی مستقل و افسر بازنشسته ارتش در پایگاه المونیتور گفت، گولر به خوبی با اعضای حزب عدالت و توسعه که اردوغان آن را تاسیس کرد، همسو است و او به عملگرد شدیدش علیه حزب کارگران کردستان و جنبش گولن معروف است. وی افزود، برای رئیس جمهور که وارد کمپینی برای پیروزی در دوره ریاست جمهوری دیگری در سال ۲۰۱۹ می‌شود، انتقال آرام و موفق از آکار به گولر به معنای جلوگیری از هرگونه تنش‌های نظامی است که ممکن است طرح‌های او را از مسیرش دور کند.

 

منبع: ایسنا

نظرات
آخرین اخبار