رشد ناباورانه اقتصاد کره شمالی | فراتاب
کد خبر: 6471
تاریخ انتشار: 2 مرداد 1396 - 23:38
اقتصاد کره شمالی در سال گذشته بیشترین رشد را از سال 1999 داشته است.

به گزارش CNN، دولت منزوی کره شمالی شاخص های رشد اقتصادی خود را منتشر نمی کند اما کره جنوبی پیش بینی های سالانه تولید ناخالص داخلی کره شمالی را از سال 1991 انجام داده است.

براساس آخرین آمارها که روز جمعه توسط بانک مرکزی کره جنوبی منتشر شد نشان می دهد که اقتصاد کره شمالی در سال 2016 به میزان 3.9 درصد رشد داشته که به دلیل پیشرفت های بخش های کشاورزی، معدن و صنعت رخ داده است. میزان تجارت بین المللی کره شمالی تقریبا 5 درصد افزایش یافت و به 6.5 میلیارد دلار رسید. علیرغم تحریم های شدیدی که به دلیل برنامه هسته ای کره شمالی بر اقتصاد این کشور تحمیل شده اقتصاد کره شمالی عملکرد خوبی داشته است.

یک مقام ارشد در آژانس تبلیغاتی سرمایه گذاری در تجارت کره به CNN گفت: "تحریم ها سال گذشته چندان موثر نبودند؛ زیرا در این تحریم ها مشکلات زیادی وجود داشت. کره شمالی همچنان مجاز به صادرات زغال سنگ است."

رژیم کیم جونگ اون به تولید و صادرات زغال سنگ بسیار وابسته است. چین بیش از 90 درصد از تجارت بین المللی کره شمالی را تشکیل می دهد. چینی ها میلیون ها تن زغال سنگ که در حدود یک سوم کل صادرات کره شمالی در سال 2015 را تشکیل می داد را به چین وارد کردند.

چین با توجه به اعمال تحریم های شدید تر علیه اقتصاد کره شمالی بیشتر از هر زمان دیگری توسط دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا برای روابط خود با کره شمالی تحت فشار قرار گرفته است. براساس اطلاعات دولت چین که هفته گذشته منتشر شد، واردات چین از کره شمالی به میزان 75 درصد در نیمه اول سال جاری کاهش یافت. این باعث می شود که در سال 2017 سرعت رشد اقتصاد کره شمالی با مشکل جدی مواجه شود و به شدت کاهش پیدا کند.

شین سئونگ چئول (Shin Seung-cheol ) یکی از مقامات ارشد بانک مرکزی کره، گفت که اقتصاد کره شمالی در سال گذشته از خشکسالی و کمبود برق شدید در سال 2015 رنج می برد و بعید به نظر می رسید که این رشد اقتصادی  را حفظ کند.

شین گفت: "بعید است که کره شمالی همچنان چنین رشد اقتصادی بالا داشته باشد؛ زیرا ساختار اقتصادی این کشور هنوز بسیار شکننده است."

بدتر از همه، براساس گزارش سازمان ملل که در هفته جاری منتشر شد ممکن است امسال کره شمالی بدترین خشکسالی خود را از سال 2001 تجربه کند.

سال گذشته، با وجود رشد بالای اقتصاد کره شمالی، این کشورهمچنان یکی از فقیرترین کشورهای جهان با تنها 1300 دلار درآمد سرانه است.

نظرات
آخرین اخبار