یک جاده یک کمربند، به نام چین به نفع آسیا | فراتاب
کد خبر: 6454
تاریخ انتشار: 30 تیر 1396 - 22:08
محمد حسن گودرزی-روزنامه نگار

اقتصاد چین به خصوص از دهه هشتاد و زمان اصلاحات اقتصادی تِنگ شیائو پینگ، رهبر وقت این کشور همواره به عنوانی یکی از اقتصاد های برتر جهان شناخته شده است. رشد اقتصادی چین از ابتدای دهه نود سرعت گرفت تاجایی که این کشور رفته رفته به جمع کشورهای بزرگ صادر کننده کالا راه پیدا کرد. در واقع قیمت پائین مواد اولیه و نیروی کار ارزان قیمت باعث شد که سرعت ساخت کالا در این کشور افزایش پیدا کند و صادرات کالا های چینی رشد بی سابقه ای پیدا کند.
طبق آمار، از سال  1978 تا سال2002 ارزش افزوده صنایع خدماتی چین از ۸۶ میلیارد و ۵۰ میلیون یوان به 3453 میلیارد و 300 میلیون یوان افزایش یافته که 39 برابر شده و میزان رشد سالانه متوسط آن بیش از 10 در صد بوده که در مقایسه با سرعت رشد ارزش تولیدات داخلی بیشتر است. از طرف دیگر، صنایع خدماتی چین به تدریج به کانال مهم اشتغال زایی در کشورمبدل شده است. صنایع خدماتی با صنف غذایی، گردشگری، خرده فروشی، بانکداری، بیمه، اطلاع رسانی، حمل و نقل، آگهی، قانون، محاسبه، مدیریت خدمات ساختمان و غیره مرتبط است. طبق برنامه‌ریزی توسعه چین، تا سال 2020 ، نسبت ارزش افزوده صنایع خدماتی در ارزش کل تولیدات داخلی از یک سوم به بیش از 50 در صد ارتقا خواهد یافت.
افزایش قدرت اقتصادی چین از سویی دیگر با افزایش قدرت نظامی این کشور نیز همراه بود. چین با تکیه بر اقتصاد رو به رشد خود نفوذ خود را در شرق آسیا افزایش داد و به رقیبی جدی برای ژاپن تبدیل شد. تا جایی که در منطقه دریای جنوبی چین ناوگان نیروی دریایی این کشور حضوری دائمی داشت و با توجه به وابستگی اقتصادی کره شمالی به چین، از این کشور به عنوان برگ برنده ای در روابط سیاسی خود با غرب استفاده کرد.
از ابتدای هزاره جدید، نفوذ اقتصادی چین در سایر مناطق جهان نیز افزایش بی سابقه ای پیدا کرد و کمتر منطقه ای در جهان کالاهای چینی را در بازارهای خود نمی دید. آفریقا مثال بسیار خوبی برای نشان دادن دامنه نفوذ اقتصادی چینی ها در جهان است. قاره آفریقا به دلیل داشتن پتانسیل های بسیار بالایی که از نظر اقتصادی دارد به عنوان مقصدی جدید برای سرمایه گزاران جهان مطرح شده است. قابلیت های اقتصادی این قاره تا جایی است که اقتصاد دانان قرن 21 را به عنوان قرن آفریقا توصیف کرده اند و حالا حضور گسترده چینی ها در این قاره و در بخش های مختلف اقتصادی اعم از صنعت نفت و معادن باعث شده نام این کشور بیش از هر کشور دیگری در این قاره مطرح شود. براساس آخرین آمار مقامات چینی تا کنون میزان سرمایه گذاری چین در آفریقا به بیش از 100 میلیارد دلار رسیده و بیش از 3 هزار و 100 شرکت چینی در آفریقا فعال هستند.
حالا شاهد هستیم که این چین با طرح " یک کمربند، یک جاده" قصد دارد که تولیدات و محصولات خود را با سرعت بیشتری از چین به خاورمیانه و غرب اروپا برساند. این ابتکار عمل دولت چین به نظر می رسد باعث افزایش بیشتر رشد اقتصادی این کشور شود. باید به این نکته نیز توجه داشت که کشورهایی (از جمله ایران) که در مسیر این راه ابریشم جدید قراردارند نیز از این طرح و ابتکار عمل چینی ها به دلیل حضور در مسیر این کریدور اقتصادی سود خواهند برد و به نوعی جاده ابریشم جدید چینی، جاده ای برای رشد اقتصاد آسیا خواهد بود.

منبع: عصراقتصاد

نظرات
آخرین اخبار