واکاوی روانشناختی تجاوز جنسی | فراتاب
کد خبر: 6452
تاریخ انتشار: 29 تیر 1396 - 18:01
دکتر سحر صنیعی

 فراتاب - گروه اجتماعی: محروم کردن و ستم به انسانها در واقع به معنای جدا کردن آنها از چیزی است که در واقعیت هویت شان را می سازد. میل جنسی و حیطه ی پیرامون آن برای زن مقوله ای با اهمیت است زیرا هویت شخصی زن با احساسات جنسی او ارتباط تنگاتنگ دارد و بدبختانه چیزی که بیش از همه متعلق به زن است(یعنی میل جنسی) بیش از همه از او ستانده شده است البته در تاکید بر این نکته نمی توان زیاده روی کرد. عمل و یا میل جنسی در فرآیند طبیعی همراه با عواطف انسانی تعریف شده و خارج از این معنا مفهوم تجاوز را شامل می شود.
در پی حادثه ی اخیر که برای کودک خردسال آتنا اصلانی رخ داد جا دارد این گونه رفتارهای خشونت آمیز علیه جنس زن مورد واکاوی جامعه شناختی و روانشناسی گردد. تجاوز جنسی معضل و مشکلی است که هم در جهان توسعه یافته و هم توسعه نیافته رخ می دهد و هیچ کشوری در دنیا از این امر نتوانسته خود را پاک و منزه سازد. البته نقش فرهنگ، شاخص رشد فکری و اجتماعی و حتی اقتصادی در میزان و تکرار آن بسیار موثر است. تجاوز جنسی امروزه در کودکان چه دختر و چه پسر بسیار دیده می شود و گاهی خشونت باعث مرگ یا به قتل رسیدن آنها می گردد.

تجاوز به نوعی ظلم و تعدی قلمداد می شود اما در واقع جراحت به جسم و روح انسانی دیگر است که تمامی ابعاد زندگی خصوصی و عمومی آن را تحت شعاع قرار می دهد. تجاوز نوعی رفتار خشن و تحقیر آمیز است که ابراز خشم و قدرت اعمال شده و نظام عاطفی و عقلانی در آن هیچ جایگاه و نمودی نداشته و نخواهد داشت. در تمامی سنین ی که تجاوز رخ می دهد تجربه ی زیستی فرد دچار اختلال و آسیب شده و تمامی ابعاد روحی و جسمی فرد درگیر می شود. تجاوز جنبه ی سرکوب گرانه داشته و بر روی اندام وارهای فکری و روانی فرد تاثیر بسزایی خواهد داشت. تجاوز در کل امری خشونت آمیز بوده اما نه با درون مایه ی خشونت های سطحی بلکه کاملا عمیق و غیر قابل درمان است، بخصوص اگر در سنین پایین تر و حتی پیش از بلوغ جنسی این اتفاق بیفتد بر روند حیات فرد در بزرگسالی و به روی تمامی ارکان حیاتی او احاطه خواهد داشت.

سوالی که پیش می آید که چگونه می شود مانع از این خشونت جسمی شد؟ رسیدن به یک پاسخ واحد بسیار دشوار است چرا که جنسیت جایگاه برتر در بدن داشته و باید از آن محافظت کرد و وقتی خدشه دار شود هیچ تنبیه ای برای التیام این جایگاه از دست رفته نمیتواند مرهم باشد. اما برای مانع شدن از تکرار این اتفاق دردناک، ابتدا باید آموزش های جنسی لازم به کودکان، زنان و نحوه برخورد با چنین آسیبی داده شود که حتی بعد از رخ دادن تجاوز فرد آسیب دیده به باسازی شرایط فعلی خود پرداخته و بتواند آن را بازگو نماید تا از مجریان قانون پنهان نماند. با ایجاد موسسه توانمند سازی، فرد آسیب دیده تحت حمایت و درمان قرار گرفته تا امکان بازگشت به مسیر عادی زندگی برای او فراهم شود. از جنبه حقوقی هم برای مجرم از منظر قانونگذاری باید مجازات سخت گیرانه همراه با پیگرد قانونی در نظر گرفته شود که این خشونت جسمی کمتر در جامعه حادث شود.

دکتر سحر صنیعی مدرس دانشگاه، پژوهشگر جامعه شناسی سیاسی و عضو شورای نویسندگان فراتاب

بازنشر این مطلب با ذکر منبع «فراتاب» بلامانع است

نظرات
آخرین اخبار